308 Hdi -14 1.6 Hdi, jossa n. 192 tkm mittarissa
Tuli jo etukäteen ennen herjauksia täytettyä autosta Eolys-säiliö ja nollattua diagboxilla mittari. Nyt kun lueskelin autoa diagboxilla, oli moottorin vikakoodeihin rekisteröitnyt tämä viestiketjussakin mainittu P1445 hiukkasloukun laskennallisesta tukkeutumisesta. Tässä tapauksessa en näe pöntölle vaihto-/pesutarvetta, sillä viimeisten vuosien aikana diagboxin tietojen mukaan "average distance between the last 10 regenrations" -arvo on ollut 600-900 km. Nyt kun eilen luin, arvo oli 709 km, eli näyttää kaasut siellä ihan hyvin vielä virtaavan. Autolla ajettu tosiaan enimmäkseen pitkää siivua.
Ajatuksenani olisi määrävälein seurailla hiukkaspöntön tilaa seurailemalla näitä polttovälejä ja muita arvoja. En kuitenkaan haluaisi nyt poistaa tuota vikakoodia huijaamalla hiukkaspönttöä vaihdetuksi, vaan vasta pesun/vaihdon jälkeen, joka tehtäisin silloin, kun se alkaa olla tarpeellista (arvot näyttäisivät siihen suuntaan). Osaako kukaan sanoa laukaiseeko tuo P1445 mitään varotoimia järjestelmässä, kuten esim. P1446 (eolys loppunut laskennallisesti), joka esim. estää lisäainepumpun käynnistymisen? - vai onko se lähinnä "informaalinen"?