Kirjoittaja Aihe: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus  (Luettu 1459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miten on

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« : 05.01.2024, 11:10:04 »
308 2011
mikä mahtaa olla akun miinusnavassa oleva sähkösäädin?
sainpahan semmoisen rikki akun vaihdon yhteydessä,auto toimii mutta mitä toi säädin tekee,ja mistähän noita sais ostettua

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #1 : 05.01.2024, 12:26:06 »
Käsittääkseni se seuraa lataus- ja purkuvirran kulkua, eli latausjärjestelmä pitää akun latauksen suunnitelluissa prosenteissa. Huom. siis ei koskaan täpö täynnä, vaan alle 100 % varaustason, Fordissa se oli jossain 80% tasolla.
Itse  otin kokeeksi irti siitä sen johdon, en huomannut vaikutusta suuntaa enkä toiseen, webasto ei aina lähtenyt päälle akun varaustason ollessa liian alhainen. Fordilla noita modifikaatioita ko. härpäkkeeseen tuli useita, mikään niistä ei ollut niin hyvä, että virta olisi aina  riittänyt sähköhimmeleihin  ilman ylläpitolaturin käyttämistä.

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 112
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #2 : 05.01.2024, 13:06:21 »
Akkua ei tosiaan nykyään ladata ihan täyteen, vaikka lyijyakku nimenomaan tykkää olla täydessä latingissa.  Latausvaraa käytetään (moottori)jarrutuksessa, moottorijarrutus hiukan tehostuu, kun akkua silloin ladataan, mutta ennen kaikkea saadaan akkuun “ilmaista” energiaa, mikä näkyy WLTP-kulutuksen desimaaleissa.

Miten on

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #3 : 05.01.2024, 13:21:19 »
onneksi täällä asiantuntijoita,en ymmärrä kyllä yhtään mitään noista desimaaleista??

Miten on

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #4 : 05.01.2024, 13:23:31 »
sen ymmärrän että sähköauto lataa jarruttaessa,mutta tänikänen karvahattumallinen pösö,ei kai nyt sentään ???

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 474
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #5 : 05.01.2024, 13:35:27 »
sen ymmärrän että sähköauto lataa jarruttaessa,mutta tänikänen karvahattumallinen pösö,ei kai nyt sentään ???
se miinusnavan juttu on jännitevahti, ja kyllä, sinun akku ladataan täyteen.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Miten on

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #6 : 05.01.2024, 13:43:08 »
mutta onko se haitallista jos se lataa akun täyteen,toki näillä pakkasilla (34astetta)kyllä suotavaa että akussa on potkua

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 791
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #7 : 05.01.2024, 13:49:55 »
Lyijyakku on hyvä pitää aina mahdollisimman täydessä latauksessa.

Miten on

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #8 : 05.01.2024, 14:06:44 »
Iso kiitos vastauksista,nyt hyvällä mielellä(aamulla akun vaihdoin,ei ihan helppo ollut kun pakkasta näinkin paljon,siis se hökötys hajos kun akku oli orkkis ,11v vanha.
kylmyys pani johtoja aika lailla että kaikki oli kun umpirautaa,ja kiinnikkeet lenteli ympäriinsä,en suosittele näillä pakkasilla muuta kun menemään morsiamen kainaloon

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #9 : 05.01.2024, 14:08:15 »
Vaikka siinä akussa kuinka vahti olisikin, niin ulkoisella laturilla kun pukkaat akkuun latingin vaikka tuon vahdin läpikin esim. käyttämällä auton runkoa laturin minus-napana, niin 100% täyteenhän se akku menee jotta heilahtaa.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 474
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #10 : 05.01.2024, 14:26:28 »
mutta onko se haitallista jos se lataa akun täyteen,toki näillä pakkasilla (34astetta)kyllä suotavaa että akussa on potkua
ei ole haitallista
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 474
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #11 : 05.01.2024, 14:27:03 »
Vaikka siinä akussa kuinka vahti olisikin, niin ulkoisella laturilla kun pukkaat akkuun latingin vaikka tuon vahdin läpikin esim. käyttämällä auton runkoa laturin minus-napana, niin 100% täyteenhän se akku menee jotta heilahtaa.
ei tuo mikään latauksen rajoitin ole.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 042
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #12 : 05.01.2024, 15:43:55 »
ei tuo mikään latauksen rajoitin ole.

Ei, mutta auton "älylle" se lavertelee akun varauksesta s.e. se osaa rajoittaa akun lataantumista jotta sinne jää hiukka tilaa tuolle moottorijarrutukselle näissä S/S autoissa, jota ei kysyjän autossa taida vielä edes olla, mutta kuitenkin.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 474
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #13 : 05.01.2024, 15:56:04 »
Eikö voi vaan vastata siihen 2011 vuoden pösöön mistä kysytään?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 660
Vs: 308 - miinusnavan sähkösäätimen tarkoitus
« Vastaus #14 : 05.01.2024, 17:15:18 »
sen ymmärrän että sähköauto lataa jarruttaessa,mutta tänikänen karvahattumallinen pösö,ei kai nyt sentään ???
Voi siinä jo olla älylataus. Ainakin mun 2011 mallisessa C4:ssa sellainen oli.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07