Kirjoittaja Aihe: 308 - jäähdytysnesteen lämpötila -40, miksi?  (Luettu 989 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mariatuohimaa

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Auto: 308 vm 2008

Moi,

Oisko ideoita mistä voi johtua?  Termostaatti vaihdettiin, jonka jälkeen tietokone väittää jäähdytysnesteen lämpötilan olevan -40 ja nostaa moottorinlämpötilan n. 10 sekunnissa tappiin ja se tuuletin nokassa huutaa n. 5min ja sit sammuu. Ei siis oikeasti ole kuuma.. Eikä jäässä.. Vikakoodi nollattu, mutta heti kun käynnistää tulee uudestaan. Nyt viimekis koodi oli P0155. Lisäksi antaa sille termostaatin anturille liikaa virtaa, sähkömittarilla mitattu n. 12 v (tai mikä se yksikkö on)

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 308 - jäähdytysnesteen lämpötila -40, miksi?
« Vastaus #1 : 23.05.2024, 20:29:52 »
Tarkemmin tietämättä moottorin tyyppiä. Onko termostaattikotelossa mahdollisesti myös jäähdytinnesteenlämpötila-anturi? Mahdollisesti sen pistokeen ja johdotuksen tarkastus.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 306
Vs: 308 - jäähdytysnesteen lämpötila -40, miksi?
« Vastaus #2 : 24.05.2024, 00:38:24 »
Kun termostaatti on vaihdettu, niin tehtiinkö moottorille oikein ilmaus vai ei?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 182
Vs: 308 - jäähdytysnesteen lämpötila -40, miksi?
« Vastaus #3 : 24.05.2024, 06:53:51 »
Jos testeri näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaksi -40 niin ilmauksella ei ole merkitystä. Vika löytyy lämpöanturista sen johdotuksesta tai ecusta.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - jäähdytysnesteen lämpötila -40, miksi?
« Vastaus #4 : 24.05.2024, 14:11:59 »
Tarkemmin tietämättä moottorin tyyppiä. Onko termostaattikotelossa mahdollisesti myös jäähdytinnesteenlämpötila-anturi? Mahdollisesti sen pistokeen ja johdotuksen tarkastus.
Jos Vti/thp niin kotelossa anturi ja mekaanisen termostaatin ohituksen solenoidi. Eihän ne liittimet sattumoisin käy ristiin? Lisäksi kotelon vaihdossa johtosarja on nostettava ylös puolia myöten. Toki sen saattaa välistäkin saada turattua, joten johdinvauriokin mahdollinen. Liekö -40 ecun minimi, joten yhteyttä anturiin ei ole, anturi viallinen tai liittimet ristissä, mikäli mahdollista. Onko vanhaa anturia mahdollista vielä kytkeä liittimeen? Hankalassa paikassahan se on.