Kirjoittaja Aihe: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta  (Luettu 778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Teme63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« : 11.06.2024, 13:59:31 »
Rapinaa kuului tyhjäkäynnillä ja 2000rpm.
Syyllinen löytyi

https://teme.kuvat.fi/kuvat/C4+GP/IMG_7122.MOV


Teme63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #1 : 12.06.2024, 06:09:37 »
Uusi olikin teräksinen vanhan alumiinisen sijaan.
Paikallisen merkkiliikkeen mukaan noita on mennyt, ja ihan alas asti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 252
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #2 : 12.06.2024, 09:14:39 »
Hyvää infoa, oliko mitään muuta vikaa jakopäässä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 786
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #3 : 12.06.2024, 11:22:56 »
Kannattaa nuo ketjunohjaimet vaihtaa ainakin 8 v. välein. Muovi, öljy ja moottori sopivat heikosti yhteen. Muovi haurastuu vanhetessaan  ja herkästi tulee täystuho kun palaset sopivasti lohkeilevat. Sama hyvin monessa ketjuvetoisessa nykymoottorissa, tarkoituksella lyhennetty moottorin ikää.

Teme63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #4 : 12.06.2024, 11:49:25 »
Kannattaa nuo ketjunohjaimet vaihtaa ainakin 8 v. välein. Muovi, öljy ja moottori sopivat heikosti yhteen. Muovi haurastuu vanhetessaan  ja herkästi tulee täystuho kun palaset sopivasti lohkeilevat. Sama hyvin monessa ketjuvetoisessa nykymoottorissa, tarkoituksella lyhennetty moottorin ikää.

Ei tuo muovi ole kuulemma ongelma.
Vanha 0818.29 numerolla oleva on merkkiliikkeen mukaan myyntikiellossa (alumiininen)

Teme63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #5 : 12.06.2024, 11:51:33 »
Hyvää infoa, oliko mitään muuta vikaa jakopäässä?

Ei muuta, aiemmin tuo vesiprikan reikä joka ajoi vedet öljyn sekaan.
https://teme.kuvat.fi/kuvat/C4+GP/IMG_5914.MOV

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 786
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #6 : 12.06.2024, 16:25:18 »
Ei tuo muovi ole kuulemma ongelma.
Vanha 0818.29 numerolla oleva on merkkiliikkeen mukaan myyntikiellossa (alumiininen)

Lainaus
https://www.youtube.com/watch?v=HQHilxcZSug
Tuostahan sitä voi katsoa hajoaako ne. Kommentteihin on aika moni kirjoittanut samaa.

Teme63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #7 : 13.06.2024, 06:43:52 »
Tuostahan sitä voi katsoa hajoaako ne. Kommentteihin on aika moni kirjoittanut samaa.
Alumiininen tuki tuostakin oli ensin hajonnut ja muovi tippunut alas.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 786
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #8 : 13.06.2024, 10:43:27 »
BMW:llä on jatkettu takuu 7v/100 tkm N20/N26 ketjunohjaimissa ja ketjussa. Youtubessa on arvioitu että 20 % ohjaimista hajoaa ennen 100 tkm ja loput hajoaa ennemmin tai myöhemmin sen jälkeen.
THP:n ohjaimet näyttäisi olevan materiaaliltaan samanlaista oranssinsävyistä muovia, joka haurastuu ajan myötä. BMW uudempi ohjain on valkoista muovia, joka kestänee paremmin.
THP:n onneksi ketjuja on jouduttu vaihtamaan pienillä kilometreillä ja samalla vaihtunee myös ohjaimet. Jos ei ole niin kannattaa vaihtaa, koska ne hajoavat 100 % varmuudella. Myös nämä pitkät alaohjaimet menevät palasiksi, ongelma ei tule pelkästään leluautoihin paremmin sopivasta yläohjaimesta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 786
Vs: 1.6 THP, rapinaa venttiilikoneistosta
« Vastaus #9 : 13.06.2024, 10:51:35 »
Youtubessa olikin kommentti, että se valkoinen muovi muuttuu oranssiksi parissa kuukaudessa, että ei välttämättä olekaan materiaali muuttunut. Vaikuttaisi että väri on muuttunut myös katkeamiskohdista aivan kuin öljy olisi imeytynyt muovin sisään.