Kirjoittaja Aihe: 308 - Hammastangon Korjaaminen  (Luettu 1663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
308 - Hammastangon Korjaaminen
« : 14.08.2024, 17:55:25 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 VTi (VF34H5FS0BS209384).

Tuossa viime viikonloppuna autolla ajellessa pidempää matkaa, Ihmettelin autosta erittäin vaimeasti ja epämääräisesti kuuluvaa "klonksumista". Tätä tuntui olevan äärimmäisen vaikea paikantaa äänen perusteella koska se oli niin vaimea. Eilen sitten kun käytin autoa yhdellä paikallisella korjaamolla, niin siellä löydettiin mitä todennäköisemmin syypää tähän epämääräiseen ääneen, se vaikuttaisi tulevan itse hammastangosta, niin onkohan näitä mahdolista puslittaa tai holkittaa uudelleen. Millään kun ei raaskisi ostaa uutta n. 250 - 450 euron hinnalla, jos alkuperäisen pystyisi korjauttamaan jollain tavalla ?. ???

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #1 : 14.08.2024, 18:26:20 »
Etteikö klonksuna tullut raidetangon sisäpäistä jotka raidetangossa kiinni.
Peugeot 406 executive 2004

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #2 : 14.08.2024, 19:00:29 »
kyllä tällä korjaamolla oltiin aikavahvasti sitä mieltä, että se klonksuminen kuului itse hammastangosta :)

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #3 : 14.08.2024, 21:32:55 »
Paljon on muuten ajettu? Kuuluuko kolinaa jos rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin auto sammuksissa!
Hammastangossahan on säädettävissä oleva paininkappale. Ei äkkiseltään löytynyt peugeot aiheista videota, mutta tuossa mersun videossa https://www.youtube.com/watch?v=6rH-nlfmCMM käy ilmi mitä tarkoitan.
Jos ääni tulee selkeästi hammastangosta (ei liene kuitenkaan kovin yleinen vika?) voisi ennen tangon vaihtamista kokeilla tuon paininkappaleen kiristämistä/säätämistä. Mahdollisesti kiristämisen pystyy jopa tekemään ilman tangon irroitusta. Tuossa tulee olla vain tarkkana ettei säädetä liian tiukkaan ja hammastangon liikerata jumiudu. Tuo säätö ei kuitenkaan auta jos hammastangossa on muuten kulumaa ohjureissa.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #4 : 14.08.2024, 21:47:53 »
Mahdollisesti kiristämisen pystyy jopa tekemään ilman tangon irroitusta. Tuossa tulee olla vain tarkkana ettei säädetä liian tiukkaan ja hammastangon liikerata jumiudu. Tuo säätö ei kuitenkaan auta jos hammastangossa on muuten kulumaa ohjureissa.

Oliko säätö rattiakselilla? Outoa jos hammaskosketus väljistyy niin paljon että vaatii säätöä, olisko voitelu puuttunut?

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #5 : 14.08.2024, 21:54:55 »
161402 km autolla on nyt tällähetkellä ajettu, Ja kolinaa kuuluu kyllä auton ollessa sammutettuna, kun rattia heiluttaa nopeasti edestakaisin. Ja tämä auto on syvyys suunnassa säädettävällä ratilla, jos sitä tarkoitit ?. :)

Ohjaus tehostimen nestettä ei ole tarvinnut koskaan minun aikanani lisätä, kun sitä ei ole hävinnyt yhtään mihinkään. Vaikka silloin tällöin olenkin ohjaustehostimen nestesäiliöön katsonutkin. :)

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #6 : 14.08.2024, 22:04:35 »
Tähtimerkin tankoja on tullut säädettyä. Niissä on ollut jonkinverran kolina/välys ongelmaa. Joihinkin mersun malleihin on saatavilla ns päivitetty paininkappale, jolla ongelma on yleensä poistunut.

Säätöhän on tuossa hammastangossa. Netistä haettussa 308 hammastangon kuvassa merkattuna.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #7 : 14.08.2024, 22:07:43 »
Tuskin kuitenkaan kovin yleinen vika ja ehtisin äänenlähdettä mahdollisesti vielä muualta.
edit: Välissä olikin vastattu. Onko kolinaan vaikutusta jos tekee tuon heilutuksen sammutettuna siten että pyörät on käännettynä joko vasemmalle tai oikealle?
« Viimeksi muokattu: 14.08.2024, 22:13:00 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #8 : 14.08.2024, 22:13:11 »
Joo se ns kiristys on kaikissa raidetankoissa joissa sen voi tehdä, samanlainen. Siinä viedään muoviliukua likemmäs sileää tangon pintaa joka vie sitä hammastankoa lähemmäs rattiakselilla käännettävää akselia. Säädettävät ratit jne ei siihe vaikuta. Eikä tehostin neste ole kosketuksissa näihin juttuihin.
Peugeot 406 executive 2004

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #9 : 14.08.2024, 22:16:26 »
Olen tarkistanut kaverini kanssa edestä iskareiden yläpäänlaakerit, alapallot, koiranluut ja sekä pyöränlaakerit molemmilta puolilta, ja näissä ei ollut mitään välyksiä. Niin mistä sitä vikaa sitten lähtisi enää etsimään ?.  ???

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #10 : 14.08.2024, 22:24:16 »
Aha se painaa raidetankoa. Varmaan tehostinöljy ei pääse sille osastolle koska puskisi öljyä säätömutterin kautta ulos? Tai mistä sen tietää jos mutterissa/pultissa on o-rengas tiivistys.

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #11 : 14.08.2024, 22:24:50 »
Onko se raidetanko kunnolla korissa kii. Ja ne raidetangon sisäpäät koittaa sieltä kurttumuovin sisältä kuten varmaan kaiken muunkin koittaa et rattia vetkuttaa joku samalla kun koittaa mikä lonksuu.
Peugeot 406 executive 2004

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #12 : 14.08.2024, 22:28:59 »
Aha se painaa raidetankoa. Varmaan tehostinöljy ei pääse sille osastolle koska puskisi öljyä säätömutterin kautta ulos? Tai mistä sen tietää jos mutterissa/pultissa on o-rengas tiivistys.

Niin se on vähä mahdoton tehdä tiiviiksi kun se hammastus on vaa toisella puolen raidetankoa. Tehostinöljy on siellä akselissa jota ratti kääntää ja raidetangon toisella puolen, siellä puolen missä ei hammastusta.

Vaikea ehkä selittää, mutta oon purkanu ja kattonu et tiivisteet saa vaihdettua mutta ei pureta rikkomatta. Varsinkaan sitä sisempää tiivistettä. Mut joo vaikea selittää.
Peugeot 406 executive 2004

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #13 : 14.08.2024, 23:15:00 »
Aha siis toinen pää vuotaisi hampaiden vuoksi. Sitten pitää olla hyvä rasva jotta pysyy 30 vuotta voideltuna.

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #14 : 14.08.2024, 23:54:44 »
Alkaa jo vähän karkaamaan ohi just tästä aiheesta..

Mutta joo, siellä on kovakromattu akseli jota vasten muovia teflon liukupinnoilla. Ei pitäisi tarvita rasvaa. Ja siksi ne suojat tangon päässä pitää olla ehjät. Tehostimista ja muustakin rakenteesta on netti täynnä juttuja ja kaikki voi hankkia romikselta raidetangon jonka purkaa ja tutkii..
Peugeot 406 executive 2004