Kirjoittaja Aihe: 308 - Hammastangon Korjaaminen  (Luettu 1662 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #15 : 15.08.2024, 09:20:16 »
Itsellä kokemus tuosta lähes 20 vuoden takaa. Pösön merkkihuollossa, silloisessa Automaassa, sanoivat raidetankojen sisäpään nivelissä olevan väljää. Tutkin asiaa itse ja välys oli raidetangossa. Säädin juuri tuosta mainitusta säätöruuvista välyksen pois ja tuon jälkeen autolla ajettiin yli 10 vuotta ongelmitta. Auto oli 605.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #16 : 15.08.2024, 10:08:38 »
Alkaa jo vähän karkaamaan ohi just tästä aiheesta..

Mutta joo, siellä on kovakromattu akseli jota vasten muovia teflon liukupinnoilla. Ei pitäisi tarvita rasvaa. Ja siksi ne suojat tangon päässä pitää olla ehjät. Tehostimista ja muustakin rakenteesta on netti täynnä juttuja ja kaikki voi hankkia romikselta raidetangon jonka purkaa ja tutkii..

Meinaatko ettei hammasrattaat tarvitse voitelua?

Kitkar745

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 410
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #17 : 15.08.2024, 10:47:10 »
Meinaatko ettei hammasrattaat tarvitse voitelua?

En meinaa. Kai siellä tippa jotain rasvaa on kerran laitettu. Tehostinöljy ei siihen rattaaseen päädy muutaku vuotavasta rikkinäisestä tehostimesta.

https://youtu.be/Jfgu0vgumK8?feature=shared
Peugeot 406 executive 2004

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 791
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #18 : 15.08.2024, 11:04:40 »
Kyllä siellä hammastangossa on rasvaa oltava. Itse laitoin 605 uudet rasvat, niin ohjauksesta tuli selvästi kevyempi. Ohjauksen nivelet pysyy kunnossa, kun ette kääntele renkaita paikallaan vaan vasta auton liikkuessa. Näin tehden ei ole tarvinnut vaihtaa kuin yksi raidetangon pää joskus 20 vuotta sitten.

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #19 : 15.08.2024, 11:53:50 »
Jos kerran tuo hammastangonsäätö on mahdollista, niin miksei siitä ole sitten mitään mainintaa esim. haynesin korjauskäsikirjassa ?. ???

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #20 : 15.08.2024, 12:20:57 »
Jos kerran tuo hammastangonsäätö on mahdollista, niin miksei siitä ole sitten mitään mainintaa esim. haynesin korjauskäsikirjassa ?. ???
Hyvä kysymys. Ei muistaakseeni ollut mainittu myöskään 605:n ranskankielisessä korjaamokäsikirjassa. Ei ehkä kovinkaan tyypillisesti tehty säätö. Olikohan mullakin suojakumi ollut rikki? Ainakin muistan tuon hammastankoa putsanneeni ja uudelleen rasvanneeni.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #21 : 15.08.2024, 12:49:11 »
Ei riittävän väljäksi mennyttä hammastankoa ei pysty säätämään tosta säätö mutterista.

Eikä se tehostinöljy mitää voitele. Hammastankoja oli ennen tehostimia ja nykyää sähkösiä.

307 raidetangon sisäpää väljistyi niin että se pallo nivel oli tiukka, mutta se pallonivelen muovi väljistyi ulkokehältätään.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #22 : 15.08.2024, 14:06:23 »
Ei riittävän väljäksi mennyttä hammastankoa ei pysty säätämään tosta säätö mutterista.
Muistaakseni tuosta kyselin 605:n osalta aikanaan ja huollossa eivät tuota säädä, vaan vaihtavat uuden. Olin jo kauhuissani, koska se olisi ollut varsin kallis, mutta tosiaan säätö auttoi ja kesti.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 894
  • 508 GT-Line 225
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #23 : 15.08.2024, 21:04:08 »
Voi säätää. Tein sahaamalla hylsyn, joka käy tuohon sakaramutterin kolosiin ja maximi kääntöä puoli kierrosta kerrallaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #24 : 15.08.2024, 21:39:54 »
Entäs jos suojakumit ottaisi sisäpäistä pois paikoiltaan, niin näkisiköhän sinne hammastangon sisälle edes hieman. Että mikä sitten todellisuudessa saattaisi aiheutttaa tämän kolahtelun/klonksumisen ?.  ???

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #25 : 15.08.2024, 22:59:43 »
Toki saa pois. Jos kumihaitaria liu'uttaa aina ulemman nivelen lukitusmutteriin saakka, näkee kun vielä painaa kumia sivulle. Ennen liu'utusta kannattaa teräsharjata irtotavara tangosta pois. Myös raidetangon ulkopään liike näkyy, se on pystysuuntainen välys, se ilmenee kun jousitus on ääripäissä. Mutta en ole kuullut että katsuri olisi puuttunut siihen. Ongelma on rattiakselin ja hammastangon välys. Jos ohjaus seilaa, saattaa tosiaan olla välystä siellä vaikka on harvinaista.

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #26 : 05.09.2024, 15:13:30 »
Tässä olisi kuvat kuskinpuoleisen raidetangon sisäpäästä ja että itse hammastangosta samalta puolelelta, kun tuli otettua maanantaina sitä kumia pois paikoiltaan. Kun kumi oli pois paikoiltaan, niin heiluttelin ohjausta jotta jos olisin nähnyt mahdollista välystä, mutta eipä sitä nähnyt edes, pitää jossain vaiheessa vielä katsoa apuskuskinpuoleltakin tuota raidetangon sisäpäätä. ???

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #27 : 05.09.2024, 20:29:08 »
Mitä tapahtuu jos tuosta nivelestä ravistaa ylös-alas suunnassa? Myös eteen-taakse suunnan voi testata. Veikkaan että vähän kolisee mutta onko se ongelma, ei välttämättä. Mutta jos oikean ja vasemman välillä on iso ero, se voi kertoa jotain?
Se tuossa on outoa että noin vähän ajetussa ja ehjillä kumeilla vielä, olisi kulumaa.
Vielä voi testata laittaa rattilukkoon kun ohjaa suoraan ja käsivoimin nykiä esiin välyksiä. Ja sama rattilukko mutta jyrkästi oikealle tai vasemmalle ja nykii. Jos suoraan suunta on yhtä jämpti kuin käännetty, niin saattaa olla ihan kunnossa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 894
  • 508 GT-Line 225
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #28 : 06.09.2024, 16:38:27 »
Tässä olisi kuvat kuskinpuoleisen raidetangon sisäpäästä ja että itse hammastangosta samalta puolelelta, kun tuli otettua maanantaina sitä kumia pois paikoiltaan. Kun kumi oli pois paikoiltaan, niin heiluttelin ohjausta jotta jos olisin nähnyt mahdollista välystä, mutta eipä sitä nähnyt edes, pitää jossain vaiheessa vielä katsoa apuskuskinpuoleltakin tuota raidetangon sisäpäätä. ???

Saattaa olla aiempaan toistoa, mutta kokeiles tuota. Apumies pitää ratista kiinni ja heiluttelet molemmista renkaista vaaka-asennossa, kyllä sen klapin tuntee sitten ihan käsissään tai sitten äänestä. Sormet ns. nivelen ympärille ja eri puolien vertaamista. Kiristysavain on olemassa, jos on tarvista. Alumiinirunkoon tehty lukitusstanssaus nyt hyvä katsoa, kun pääse tsiikaa rattiakselin hammastangon puoleiseen päähän.
Kun starttaat moottorin, niin ohjauksen pitää olla täysin välyksetön. Käyttaminen katsurilla noin 20 euron niveltestissä kannattaa, jos askarruttaa mistä kolisee.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

le crossover

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: 308 - Hammastangon Korjaaminen
« Vastaus #29 : 06.09.2024, 16:53:55 »
Itselläni on vuosimallia 2011 oleva 3008, jossa on vastaavaa ongelmaa. Varaosahaun perusteella mallissa on sama hammastanko kuin 308:ssa.

Kesän alussa alkoi kuulua kolahduksia kuopissa. Erityisesti nimismiehenkiharat ja kivetyt kadut aiheuttavat jatkuvaa kolinaa, joka kuuluu ulospäin naputuksena. Kesän mittaan on tarkistettu tavanomaiset äänenlähteet ja pari niveltäkin vaihdettu, mutta kolina vain lisääntyy. Nyt autossa on kilometrejä takana 189 000.

Ohajuksessa ollut pikkuvälys poistui vaihtamalla vasen sisempi raidetangon pää, mutta tällä ei ollut vaikutusta ääneen. Ohjaus toimii normaalisti, ainoa oire on tuo ääni. Kumipalkeet ehjät.

Käytin autoa merkkihuollossa ja epäilivät hammastangon väljyyttä. Sitä olin itsekin pelännyt. Tein joskus hakuja tällä foorumilla ja eräässä ketjussa arveltiin syyksi edelläolevissa kuvissakin näkyvien muovipuslien kulumista. Varmaankin kyseessä on pystyvälys, sillä sivuvälystä ei renkaastakaan heiluttelemalla tunne.

Merkkihuollossa totesivat, että heillä tehdaskunnostettu hammastanko maksaa noin 1 200 euroa. Ääni kuulemma vielä vaaraton, mutta kuitenkin häiritsevä. Kuljettajan paikalta arvioituna se kuuluu hammastangon päiden kohdalta.

Motonet myy sopivaa, kunnostettua hammastankoa hintaan 409 euroa + pantti. Tanko vaihdetaan reilun parin viikon päästä ja silloin näkee, kannattiko tämä töineen niukasti yli 1 000 euroa maksava operaatio.