Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)  (Luettu 2941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari1304

  • Vieras
406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« : 17.10.2010, 16:45:40 »
Auto: 1997 406 2,1 TD (XUD11BTE).

Eli jakopään remontti olisi ajankohtainen, mutta en onnistunut haulla löytämään, että millaiset lukitustapit ko. koneen jakopäähän pitää olla. Jos joku tietää niin olisin kiitollinen, jos pistäisit vähän mittoja tänne, niin voisi tekasta semmoset ennen kuin alkaa tuota autoa purkamaan.

jykä

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #1 : 17.10.2010, 17:33:03 »
M8-pulteilla nokka-akseli ja ruiskutuspumpunratas. Kampiakseli taasen 8 mm poranterällä vauhtipyörästä. Jostain vesivaipan tasolta lohkon etupuolella. Kirjan kuvien perusteella.

tuoppi

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #2 : 18.05.2012, 08:38:07 »
Auto: 1998 406 GW 2,1 TD.

Moi, itse pitäisi myös ruveta jakohihnan vaihtoon. En löytänyt muuta viestiä kuin tämän 2.1td koneelle, joten jatketaan tätä.

Paljon olen autojen kanssa ropaillut, mutta tämä on uusi aluevaltaus ja ei viitsisi ihan kantapään kautta ruveta tekeen. :) Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita. Onko aiheesta mitään step by step kirjotusta? Lukitukset tulikin selville, paitsi tuo vauhtipyörän lukituksen paikka, voisiko joku vielä selventää?

-Tuomas-

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #3 : 19.05.2012, 10:59:11 »
Pari kertaa omaan wagoniin tehnyt eikä mitään ihmeempiä knoppeja hommassa ole. Kampiakseliakaan en ole lukinnut, mutta vaihde vapaalla ja akusta kenkä irti varmuudeksi. Koneen kannatuskorvakkeen irrotus vaatii tunkkia öljypohjan alle ja lautaa väliin. Jakohihnan kiristimen kiinnitysruuvin irrotus teetti askartelua itsellä (purin kiristimen rungon jotta pääsi vääntämään juuresta läheltä lohkoa, jotain lukitetta oli pultissa, putsasin enimmät pois takasin laittaessa). Ja vesipumppu kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla kertaa (ehkä myös termostaatti kun on siinä paikat mukavasti auki )!  Paikat on ahtaat ja maltti valttia!  Osat TammerDieselin kautta kustansi n. 150€ (hihna+rulla+kiristin+vesipumppu) v. 2009.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #4 : 20.05.2012, 01:11:44 »
Suosittelen ostamaan korjausoppaan, jossa remminvaihto kerrottu.

Tuossa koneessa remmi kiristetään jousivoimalla, eli ei tarvi pähkäillä tuliko oikeaan kireyteen. Kampiakselin lukitustappi tulee startin taakse. Jos ei muuten löydy, niin ota startti pois.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

tuoppi

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #5 : 21.05.2012, 21:15:34 »
Kiitoksia vinkeistä!

Alfamerin opuksen ostin ja nettiä on tullut kans selattua. Auto on käynyt vähän viileenä joten termari on jo hyllyssä odottamassa.Lisää pulmia tuli kun otin repsikan puolen sisälokarin pois. Kone on aivan öljyn ja hiekan sekaisessa talmassa ja öljy näyttää tulleen imusarjan pyöreiden tiivisteiden (missä muovi vaihtuu valuun) ja venttiilikopan tiivisteen kohdilta. Alin moottorin tukikumi on myös aivan pehmyt, johtuen ainakin osittain öljystä. Samoin kytkin rupes temppuilemaan.

Nyt seuraakin kysymys olisko jo helpompaa ottaa kone pois niin sais putsata ja laittaa kaikki kerralla kuntoon? Vai onko moottorin poisotto yläkautta aivan mahdoton homma jos purkaa syylärin, lauhduttimen ja puskurin edestä pois? Keulan purun oon jo kerran tehnyt kun kennon vaihdoin eli tuttu homma:)

Niin ja turbon vois tarkastaa samalla jos koneen ottais pois.

-Tuomas-

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #6 : 22.05.2012, 13:24:43 »
Korjaamolla pudottavat tuon koneen alakautta pois enkä tiedä miten lähtee yläkautta. Jotenkin varmaan. Onhan se kätevä remppailla, jos on kone olohuoneen pöydällä :)  Yhden kansiremontin tein tuollaiseen koneeseen ja oli aika pirun ahtaat paikat. Konetta piti tunkata pystympään, että sai kannen nostettua pois. Silloin tuli mieleen, että jos vielä pitäisi sama homma tehdä uudestaan, niin harkitsisin vakavasti koko koneen irrottamista. Just äsken tein kansipahvirempan hdi:hin ja siinä tilaa oli enemmän.

Tuon yläpään öljyvuodon ja jakopään pystyy remppaamaan koneen ollessa paikallaankin samoin kuin kytkimen. Mutta fakta on, että kaikki nuo on helpompi tehdä kun on kone irti. Olisi mukava kuulla jonkun sellaisen kommentit, joka on koneen tuollaisesta irrottanut.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

jandan

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #7 : 15.07.2015, 22:52:26 »
Auto: 199x 406 2,1 TD.

Missä sylinterissä on sytytys silloin, kun kampiakseli ja nokka-pyörä on ajoitusmerkeissä/tapit koloissaan? Entä 1,9 TD -koneessa? Kyseessä on 406 2,1 TD, johon on vaihdettu 406 1,9 TD:stä mekaaninen syöttöpumppu jalkoineen. Tuntuu vain niin laiskalta, vaikka syöttöjä on lisätty.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #8 : 16.07.2015, 07:59:32 »
Ei dieselmoottori oikein tahdo käydä lainkaan jos siellä ei ole ruiskutus edes sinne päin paikallaan, ruiskutus järjestys on molemmissa sama 1-3-4-2. En tiedä mihin kohtaan tuota sykliä ajoitus tapit osuu, eikä sillä sinällään ole merkitystä koska kerrot moottorin olevan laiska, jos siellä olisi ruiskutus täysin väärään aikaa, ei kone kävisi lainkaan. Ykkös pytty on pösön suunnittelemissa koneissa vauhtipyörän päässä.

Minkäs väristä savua tulee, vai tuleeko mitään? Miten ahdon alainen on säädetty, vai onko edes koskettu? Minkä valmitajan pumppu on laitettu? Onko tarkistettu että pumpun kapa riittää yleensäkään täydellä teholla?
« Viimeksi muokattu: 16.07.2015, 08:14:48 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jandan

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #9 : 16.07.2015, 11:25:53 »
Mustaa tulee, ahtokaraa on pyöräytetty puoli kierrosta...on kokeiltu sillainkin että se kartiopuoli on kokonaan siellä puolen mihin se tappi ottaa kun kaasua polkee... pumppu on 406 1.9td Bosch josta on otettu myös suutinputket ja pumpun jalka.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #10 : 16.07.2015, 14:48:48 »
Miten mustaa? Ihan yön pimeää piimää ja kunnolla vai pikkasen hailakasti? Miten sä säädit ruiskun ajoituksen paikalleen, muistaakseni noissa vanhemmissa säädettiin ajoitus kääntämällä pumppua? Oliko siinä 1.9 TD:ssä vanha pumppu jossa ei ole yhtä erilaista suutinta johon menee sähköjohto.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jandan

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #11 : 16.07.2015, 17:14:35 »
Kyllä tuota mustaa tulee sillon ku ahdonalainen on pelissä mukana,ehkä vähän reippaammasti ku normi autossa... Riippuu missä asennossa se on ja kuin paljon on syöttöjä lisätty, tietenkin ku syöttöjä on kokeiltu vähempi ruuvattuna niin sillon ei tuu paljon mustaa. Ajoitusta on kokeiltu korvakuulolla ensin ja myös heittokellolla... Onko tietoa mikä on tarkka ennakko, kokeiltu on 0,80mm ja siitä alaspäin? Tästä on otettu se yks suutin pois mihin johto menee, uudet kärjet on laitettu ja avautumispineet säädetty n.180bar.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #12 : 16.07.2015, 17:21:52 »
Valitettavasti mulla ei ole tarkkoja speksejä, ehkä joku dieselkorjaamo voi osata vastata suoraan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

RanskanRusina

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (XUD11)
« Vastaus #13 : 12.12.2022, 18:49:34 »
Jakohihnasta, suuttimista,  kytkimestä omakohtaista. (Lucas Epic sähkövikoja koettu, ei tekstiä tässä)