Kirjoittaja Aihe: Boxer - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (1994-2006)  (Luettu 13677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Ollaan aloittamassa omakotitalon saneerausta, jossa on tarkoitus tehdä paljon itse. Joutuu varmasti kuljettelemaan paljon kamaa, joten ajattelin ostaa jonkun pakun vuodeksi halvalla (1-3 tonnia ehkä).

Partneria (ja Berlingoa) olen ajanut, mutta Expert ja Boxer ovat varsin vieraita. Onko noissa joitain vältettäviä koneita tai malleja? Hintaluokka vie 2000-luvun alkuun.

Partnerista on kai vain yhtä kokoa takapenkeillä ja ilman. Onko Exortistä ja Boxerista eri pituuksia ja korkeuksia?

Yhteen 3 tonnin Boxeriin kerrottiin tehdyn 10 tonnilla remppaa alle vuosi sitten. Mitä ihmettä? Toista oli hitsattu 50 tuntia. Uskaltaako näitä ostaa, jos toiveena on ajella muutama tuhat km ilman suurempia remppoja ja sitten myydä pois mielellään samaan hintaan?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Yksilöitä.

Ostin vajaa 7 vuotta sitten Boxerin (-05 pidempi kori ilman korotusta, 2.0Hdi, 210 tkm ajettu) tilapäiseen tarpeeseen, tarkoituksena oli myydä sitten pois, kun ei enää tarvita. En ole raskinut luopua, on toiminut niin hyvin ja tilaa on. 500cc mönkijäkin mahtuu, ei mahdu esim. pornstarteriin tai hiaceen. Moottorissa ei ole ollut koko aikana mitään vikaa, hajuttomasti MyDieselillä ajettu jo reilu vuosi. Racechip ollut kokoajan kiinni. Iskarit ja kääntölaakerit on uusittu ja jotain puslia, toinen ulompi vetonivel, kun kumi oli rikki... siis normi kuluvia osia. Ilmastointia pari krt. täytetty. Webastossa ei ikinä mitään vikaa, eikä kauko-ohjattavassa keskuslukituksessa. Vakionopeussäädin pidemmällä matkalla olisi kiva, se puuttuu. Alusta massattu n. 5 vuotta sitten.

Tänä vuonna piti takapään poikittaispalkkiin hitsata pari paikkaa ekaa kertaa, johtuu siitä kun sisälokarit ja roiskeläpät puuttuu ja roiskii kaiken palkkiin. Edessä on isot palkit ja niissä isot muovitulpat varmaan 100 mm. , kannattaa tarkistaa, että ovat paikoillaan.

Semmonen mihin on paljon tehty ja kuitteja löytyy, on yleensä ainakin huollettu säännöllisesti. Ruostesuojaus olisi kanssa eduksi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Jos muutaman tuhat km tulee ajoa, niin erittäin suurella todennäköisyydellä autoon ei tule mitään vikoja ellei niitä ole piilevänä jo ostohetkellä. Ilmeisesti entisöity se 3000 € Boxeri, jos 10 t€ tullut kustannuksia, muuten ei oikein järkeä korjata autoa moninkertaisesti sen arvoon nähden. Ja jos 50 h tarvinnut hitsausta, niin Sprinttereitä sitten varmaan hitsataan se 5000 h. Sprintterissä hauskasti saksalaiset kaljapäissään suunnitelleet ECUn auton keulaan akun alle, siinä on mukava talvipakkasilla ajella vikatilassa 60 km/h, kun ECUn liittimet kuin hapotuksen jäljiltä.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Oma Boxeri vähillä ajoilla 150 tkm --> nyt 210 tkm.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

export

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Mulla oli Jumpper 2002 mallinen, uudesta asti ja ajettiin 170tkm. Matala mutta pitkä malli, 2-litraisella koneella. Sitten mulla oli 2016 mallinen Berlingo 3 vuotta (pitkä malli).

Jos valitset Jumpperin siten että saat rakennushommat loppuun ennenkuin katsatus menee umpeen ja tarkistat että kone ei savuta ja helmat/ pohja ei ole läpimätä niin hankinnassa ei ole mitään riskiä.

Vieläkun katsot että on koukku perässä.

Berlingolla et kuljeta kuin pienimmät työkalut. Jumpperilla kulkee älytön määrä tavaraa varsikin jos on vielä peräkärry perässä.

Jumpperissa (vm 2002) on ne muutamat ongelmat:
* Ruostuu jos ei ole suojattu ja vaneroitu, erityisesti helmat
* Huohotin jäätyy ja öljyt tulee ulos kovalla pakkasella, tämän takia mulla ei ole enää Jumpepria, eräs henkilö vielä päätteli että ajaa vaan vaikka  öljy valo palaa :D
* etupään iskari/jousitolpan laakereita menee

Vieläkin olen miettinyt että hommaan kolmos autoksi Jumpperin, Boxerin tai Ducaton. Juurikin yksi syy on tuo että Honda Rinconin voi ajaa suoraan sisälle kunhan muistaa kumartaa ettei tule lommoa otsaan (matala malli)

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Mulla ei huohotin ongelmaa Boxerissa ole esiintynyt, vaikka huohottimen sähkövastus on rikki ja johto nipsastu poikki jossain kohtaa. -30c on ollut kovin pakkanen ja webastolla luonnollisesti pitää silloin esilämmittää kunnolla ennen lähtöä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

antsu

  • Vieras
Minulla on kahden omakotitalon rakentamisen jälkeen sellainen käsitys, että pakettiautolla ei juurikaan ole käyttöä. Joko tavaraa tulee kerralla tonneja tai sitten haetaan 1 kg nauloja kiireellä. Jotakin lankunpätkiä ja listoja tuli peräkärryllä haettua muutaman kerran 1,5 vuotta kestäneen projektin aikana. Nekään eivät kunnolla kulje kuin tosi isolla pakulla.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Meillä kulkee leikkurit, trimmerit, fillarit ja vettäkin pitää kuskata kahden osoitteen välillä. Paku ylivoimaisesti kätevin. Siksi tota ei haluttukaan hävittää pois. Matkaa ei ole kuin 60 kilsaa, senkin pystyy pakussa kärvistelemään.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Meillä oli kesän 2010 rak.aikana vielä talossa uutena hommattu Partner 1.9d -99 henkilöauto, mutta silti tuon lisäksi se ensimmäinen projektin investointi oli JT Trailerin peräkärry ja kyllähän sitä likaavaa, pölyävää yms. rak.materiaalia huomattavasti mieluummin mätti tuonne kärryyn kuin peräkonttiin. Keikan jälkeen kärryn puhdistaminen oli huomattavasti helpompaa, tarpeen tullen vaikka vesiletkulla, no probs. Toki vetomassojen suhteen ei ehkä "ihan" aina oltu lain oikealla puolelle, jotain leca-harkkojakin kun sen lavallisen reilun 1000kg tuohon kärryyn mätti, niin siinä ylitettiin paitsi kärryn kantavuus, mutta myös vetoauton kyvyt jo melkoisella marginaalilla, joten tässä mielessä se oikea paku olisi varmasti ollut paikallaan, vaan kun ei sellaista talossa ollut niin... :-[

Niin ja pohdittiinhan tuota pakua nyt myöhemminkin uudelleen, kun muksut ovat jo talosta lähteneet, niin tuollainen 2.0-2.5tn vetomassaa kutkutteli jo ihan houkuttelevana pienellä disuverolla, mutta ei sitten kuitenkaan ja päädyttiin henkilöautoon vielä tälläkin kertaa, vaatimattomalla 1.5tn vetomassalla, joten tuo peräkärry säilyy yhä talossa eikä as.vaunuakaan suuremmaksi siis vaihdella :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Harkinnassa on vielä nämä autokuviot. Nykyään ei ole kummassakaan autossa edes koukkua. Tarkoitus olisi 508 ostaa käytettynä ykkösautoksi, mutta niissä koukku rajaa paljon valikoimaa ja on aika kallis jälkiasennuksena. Noita pakuja kun on vähän katsellut, ei näytä ihan helpolla löytyvän kuin ongelmakasoja halvalla. Ilmeisesti kysyntää on?

Rempan jälkeen tuskin on juuri käyttöä pakulle. Näytti olevan myös varsin kova ajoneuvovero Boxerissa, joten aika monta kertaa tuollaisen vuokraisi jo pelkästään tuolla kululla. Partnerissa pakuna on varsin pieni ajoneuvovero dieselinäkin.

Tässä tämä 10 tonnilla "korjattu" yksilö: https://www.nettiauto.com/peugeot/boxer/11488809

Heittomerkeissä siksi, että viimeinen katsastus on hylätty 5/2019 Traficomista katsottuna. Korjattavaa oli jarruissa ja runsaasti ruostevauriota, joista molemmista hylky. Lisäksi pari korjauskehoitusta. Ihme juttu, jos joku oikeasti on laittanut edes tonneja tuollaisen korjaukseen ja silti ei ole katsastettu.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
^ Tosta puuttuu kuskin penkin ja käsiksen välistä peittävä muovipaneeli, jossa kuuluu olla penkinlämmittimen katkaisija. Ja erikoisesti on penkin runkoputkeen ilmestynyt ruostetta. Varmaankin ruosteet noussut kiinnityspulttia pitkin kabiinin puolelle. Helmat näyttää jo kuvissa pahalta.

En tiedä mikä järki on noin paljon korjata muutamien tonnien autoa, varmaan omistaja vanhempaa ikäpolvea, veikkaisin. Paljon on tehty, mutta silti korin kunto arveluttaa.


Omaa tullut hangattua vähän liikaakin:

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Kyllähän noi pakut koriltaan aika ehtoopuolen vehkeitä alkaa oleen 20-vuotiaana merkistä riippumatta. Vaikka Sprintteri onkin huonoudessaa oma ehdoton suosikki  :) niin tuntuu ne muutkin mätivän. Työkalujahan ne on ja siksi käyttö ja hoito tuppaa olemaan mitä sattuu. Ei psa-sukuinen kuitenkaan ala ihan muutaman vuoden ikäisenä kuplimaan niinkuin mb-pohjaiset joten on siinä hiukan etulyöntiä vanhoilla päivillä. Tekniikka noissa psa pakuissa taitaa huolettuna olla aika vankkaa. Huohotusongelmia tosiaan on ja yhden 2.8 hdin Jumpperin kohtaloksi sekin koitui. Heitti pakasella öljyt pihalle ja sen verran tupeloa oli meno, että sillä silti ajettiin. Tuloksena laakeriliuskat päällekkäin ja siihen se siiten jäi. Korjattiin kuulemma vielä ajoon vain liuskat alakautta vaihtamalla (ei hiontoja eikä mitään muutakaan turhaa mitä noissa remonteissa yleensä tehdään ;D). Toimikin ja ajossakin näkyi pitkään. Kertonee sekin jotain perusmoottorin vankkuudesta. Oma kokemus siitä isoimmasta Jumper korista mikä se nyt sitten onkaan. Mukava oli ajella.

Aika pienellä rahalla tollasen kanssa varmasti pärjää kunhan hyväksyy pienen patentoinnin, ratsupaikat yms. sinne päin korjauksen jotka ei kuitenkaan vaikuta turvallisuuteen. Nurkissahan noilla raksavehkeillä pyöritään niin helppo keräillä talteen jos jättää välille.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2020, 12:35:00 kirjoittanut ves_ku »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Taitaa tuo 2.8 diesel olla Fiatin/Ivecon valmistetta. En ikinä ole kuullut, että PSA-diesel olisi jäätänyt huohotinta.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Tarkoitus olisi 508 ostaa käytettynä ykkösautoksi, mutta niissä koukku rajaa paljon valikoimaa ja on aika kallis jälkiasennuksena.

Näytti olevan myös varsin kova ajoneuvovero Boxerissa, joten aika monta kertaa tuollaisen vuokraisi jo pelkästään tuolla kululla. Partnerissa pakuna on varsin pieni ajoneuvovero dieselinäkin.

Eikös sitä koukkua saa itsekin jälkiasennettua, se montaa satasta maksa vaikka uudenkin koukun sinne ruuvaisi. Itsekin tuohon Partneriin aikanaan koukun ruuvasin ja sittemmin neljästä vimosimmasta käyttiksestäni 2 vanhimpaan myöskin tuon asensin itse (Renault Grand Scenic -08 ja Citroen C5 Tourer -10), seuraavassa oli jo valmiina ja nykyiseen ruksin itse varustelistalta mukaan 8)

Eikös se suurin kulu ole käyttövoimavero, joka lienee noilla paku-luokan vermeillä jotain 100...150€ luokkaa vuodessa ???
« Viimeksi muokattu: 28.07.2020, 15:05:56 kirjoittanut HiTec »

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Ainakin yhdelle Boxerille ajoneuvovero oli lähes 800 vuodessa. Riippuuko tuo sitten vuosimallista ja koneesta paljonkin, en ole selvitellyt. Käyttövoimavero on n. 1/6 henkilöautosta, mutta on sekin jotain yli 3 tonnin kokonaismassalla.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)