Kirjoittaja Aihe: 406 - Taka-akseliston helat  (Luettu 950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
406 - Taka-akseliston helat
« : 23.10.2022, 09:02:51 »
Auto: 406 2003 1.8i bensa farkku, 340tkm ajettu

Onko kukaan joutunut/huvikseen vaihtanut 406:sen taka akseliston heloja? Taka-auraus tankojen vaihto edessä joten samaan hommaan voisi ehkä joitain akselihelojakin samalla vaihtaa. Onko näissä joitain puslia, jotka tiedetään kuluvan ajan saatossa ja aiheuttavan esim. luikertelua tai perän levottomuutta ja jotka kannattaisi ajan saatossa jossain kohtaa vaihtaa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #1 : 23.10.2022, 09:47:10 »
340 tkm on hyvin ajettua, jos ei ole uusittu joitakin alustan osia (kolisevia koiranluita menee alle 100 tkm). Aikoinaan 406:sta vaihdettu säätötangot, joissa on epäkeskopultit säädölle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #2 : 23.10.2022, 10:20:32 »
340 tkm on hyvin ajettua, jos ei ole uusittu joitakin alustan osia (kolisevia koiranluita menee alle 100 tkm). Aikoinaan 406:sta vaihdettu säätötangot, joissa on epäkeskopultit säädölle.

Kyllä tuohon on koiranluita sun muita jo moneen kertaan vaihdeltu. Taka tukivarsien ja akseliston kiinnityksen heloja lähinnä pohdein.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #3 : 23.10.2022, 14:53:55 »
Suurin ero tuli kun vaihtoi ne pikkupuslat korin ja taka-akselin väliin. Vaatii koko akselin tiputuksen. Ajomelu pieneni sekä nyt auto tuntuu ajoltaan siltä miltä sen ehjänä kuuluukin tuntua. Muilla puslilla sai toki myös ajomelua pois mutta lisäksi ärsyttävän tömähtelyn tietynlaisissa pienissä terävissä montuissa. Pitäisi sama tehdä tuohon mun uusimpaan hankintaan (180tkm ajettu) eli vaihtaa kaikki puslat. Puslat on jopa ulkoisesti halkeamilla. Ikähän näissä alkaa jo painamaan eikä aina pelkät kilometrit.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

nautiskelija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #4 : 23.10.2022, 16:23:56 »
Onkos kenellekään ikinä käynyt sellaista että takaaurauksen säätö tanko katkeaa ajaessa.Keväällä vaihdoin omaan farkkuuni pari vuotta hyllyssä olleet flennorin tangot ja säädätin pyöränkulmat heti sen jälkeen.Pari kuukautta oli auton alla ja maantieajossa katkesi..Melkoinen herätys tuli tuon jälkeen kun pyörä alkoi hankaamaan tukivarteen..😬
Peugeot 405 gtx 2.0 -95 style
Peugeot 405 gl 1.6  -94
Peugeot expert 2.0 hdi -02
Peugeot 406 2.2 -03

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #5 : 23.10.2022, 21:12:15 »
Onkos kenellekään ikinä käynyt sellaista että takaaurauksen säätö tanko katkeaa ajaessa.Keväällä vaihdoin omaan farkkuuni pari vuotta hyllyssä olleet flennorin tangot ja säädätin pyöränkulmat heti sen jälkeen.Pari kuukautta oli auton alla ja maantieajossa katkesi..Melkoinen herätys tuli tuon jälkeen kun pyörä alkoi hankaamaan tukivarteen..😬

Ikävää että laatuongelmia on monilla tarvikemerkeillä. Itsellä katkesi TRW:n raidetangonpää sisäpäästä, oli liian tiukaksi prässätty ja väsyi ohuesta kohdasta. Onneksi tapahtui 40km/t alueella ja kyse oli Volkkarista silloin. Lemförderin nivelet taas on väljistynyt hetikohta, Kiinan tehdasko syyllinen? Olisin mielelläni ostanut kalliilla saksalaisia Lemfördereitä mutta ahneusko siirtää tehtaat kaukoitään?

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #6 : 24.10.2022, 08:22:19 »
Suurin ero tuli kun vaihtoi ne pikkupuslat korin ja taka-akselin väliin. Vaatii koko akselin tiputuksen. Ajomelu pieneni sekä nyt auto tuntuu ajoltaan siltä miltä sen ehjänä kuuluukin tuntua. Muilla puslilla sai toki myös ajomelua pois mutta lisäksi ärsyttävän tömähtelyn tietynlaisissa pienissä terävissä montuissa. Pitäisi sama tehdä tuohon mun uusimpaan hankintaan (180tkm ajettu) eli vaihtaa kaikki puslat. Puslat on jopa ulkoisesti halkeamilla. Ikähän näissä alkaa jo painamaan eikä aina pelkät kilometrit.

Mahtuuko nuo akselin ja korin väliset puslat ujuttamaan paikalleen jos irrottaa kiinnityspultit jommalta kummalta puolelta ja tukee akselin esim. tunkilla homman ajaksi? Näitä olen monesti mietiskellyt vaihtavani, mutta en ole jaksanut alkaa värkkäämään.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #7 : 24.10.2022, 08:36:43 »
Vaatii työkalun, koska vanha pusla on usein tiukassa. Pouserin neuvoilla eteenpäin, toki ServiceBoxista voisi kurkata tai Youtubesta. Varaudu hikiseen urakkaan  ;D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #8 : 24.10.2022, 08:53:47 »
Vaatii työkalun, koska vanha pusla on usein tiukassa. Pouserin neuvoilla eteenpäin, toki ServiceBoxista voisi kurkata tai Youtubesta. Varaudu hikiseen urakkaan  ;D

Mjuu näin vähän uumoilinkin, saa jäädä homma tältä syksyä toteuttamatta. Ehkä ensi kesänä sitten :)

nautiskelija

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 406 - Taka-akseliston helat
« Vastaus #9 : 24.10.2022, 21:03:53 »
Ikävää että laatuongelmia on monilla tarvikemerkeillä. Itsellä katkesi TRW:n raidetangonpää sisäpäästä, oli liian tiukaksi prässätty ja väsyi ohuesta kohdasta. Onneksi tapahtui 40km/t alueella ja kyse oli Volkkarista silloin. Lemförderin nivelet taas on väljistynyt hetikohta, Kiinan tehdasko syyllinen? Olisin mielelläni ostanut kalliilla saksalaisia Lemfördereitä mutta ahneusko siirtää tehtaat kaukoitään?
Lemförderiä tuli itselläkin tilalle ja koomisinta oli että toisessa pakkauksessa luki made in France ja toisessa made in Malaysia..
Peugeot 405 gtx 2.0 -95 style
Peugeot 405 gl 1.6  -94
Peugeot expert 2.0 hdi -02
Peugeot 406 2.2 -03