Miten öljyt vaihdetaan valmistajan haluamalla tavalla? Merkkihuollossa todettiin, että öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan lainkaan.
N
Ainakin 2008 vuosimallin autoihin löytyy serviceboxista öljynvaihtoa varten ohjeet. Tässä on tietysti kyseessä vanhempi AM6 vaihteisto.
Öljy tyhjennetään avaamalla ensin pienempi öljyn tasontarkistustulppa, joka on siis pienempi pultti tyhjennystulpassa. Jos öljyä on ollut vaihteistossa liikaa se valuu ulos nyt. Nyt avain mahtuu paikalleen tyhjennystulppaan ja se voidaan avata. Tyhjennystulpassa on noin 10 cm putki joka määrittää öljyn tason. Kun vanha öljy on laskettu ulos ruuvataan molemmat tulpat kiinni ja kaadetaan uudet öljyt sisään. Uutta öljyä lisätään hiukan enemmän kuin vanhaa tili ulos, siis hiukan yli sen määrän joka tulee ulos kun avataan tyhjennystulppa. Öljyn tason tarkastus tehdään oikeassa lämpötilassa, taisi olla 62-68°C. Ennen tason tarkastusta vaihteen valitsin siirretään hetkeksi P, N, R asentoihin. Sitten pienempi tasontarkistustulppa auki ja öljyn määrä on oikea kun öljyä valuu ulos tipoittan. Määrän tarkastus tehdään auto vaaka-asennossa. Täyttötulppa löytyy vaihteiston yläpuolelta. 308ssa irrotettava ilmansuodattimen kotelo. Öljyn vaihto tulee kuitata merkkihuollon testerillä. Itse en ole tuota tehnyt. Ehkäpä jatkossa... Tämä nyt oli vain lyhyt ohje. Foorumilta löytyy tarkemmatkin ohjeet. Ainakin AM6 vaihteistolle.
Tuskin vaihtoproseduuri tuosta suuresti poikkeaa vaikka kyseessä on autossasi oleva EAT vaihteisto.
Kuten Penguin tuossa edellä toteaa niin ainakin joku merkkihuolto suostuu ainakin kertomaan vaihtotyölle hinnan.
Vaihto ei tosiaan kuulu huolto-ohjelmaan. On se silti tarpeellinen vaihteiston kestoa ja toimintaa ajatellen. Vaihtoväli noin luokkaa 60-80 t ja 2 vuotta. Valitettavasti vaihteiston öljytikkua ei näissä enää ole. Siitä olisi helpompaa todeta vaihdon tarve. Ihmeellistä jos ei raha merkkihuollolle kelpaa.