Kirjoittaja Aihe: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)  (Luettu 85613 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #90 : 30.03.2020, 13:39:54 »
Hihnapyöriä on ainakin kahdenlaisia, yksinkertaisesti tai tulpasti vaimennettuja. Vanhemmassa DW12 konstruktiossa on kahdesti vaimennettu pyörä ilman laturin vapaakytkintä. Uudemmissa taasen yksinkertaisesti vaimennettu pyörä laturin vapaakytkimellä. Kaikki ym. osat käy ristiin, tosin kahdesti vaimennettu pyörä vaatii pidemmän hihnan, ja jos tyhjäkäynnillä esiintyy hihnan väpätystä, ei osien vaimennusteho riitä.
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #91 : 30.03.2020, 13:52:02 »
Kaivelin tietoja erinäisyyksistä ja ero oli siis myös automaatin ja manuaalin välillä.

Autona 607 2.2 Hdi A -05 (johon vaihdettu joskus aiemmin manuaalivaihteisen auton moottori)

Lainaus
Laturi -gate alkaa selviytymään.
Myyjäliike selvitti asiaa ja kaikki osatukkurit antavat saman osan, eli kiinteäpyöräisen laturin. Kävin tutkimaan tarkemmin ja ongelmavyyhden alkusyy on siinä että autossani on vaihtomoottori hyvin ilmeisesti manuaalivahteisesta HDi:stä, jonka laturissa on vapaakytkin ja yksinkertaisesti vaimennettu hihnapyörä. Eli kun rekkarilla tai VIN:llä etsii autoon laturia, tulee väärä osa. Kätevää...

Eli vanha (auton vaihtomoottorin mukana tullut) laturi on Bosch-numeroltaan 0 124 525 035, eli 5705.AS joka myöhemmin korvaantunut osalla 5705.NH. Tämä löytyy manuaalivaihteisista 2.2HDi:stä.

Servicebox antaa auton VIN:llä kuitenkin laturin 5705.AL (korvaantunut 5705.NE), joka on automaattiversion laturi. Hyvin lataa tämäkin joo, mutta hihnapyörä on sitä myöten väärä kuten yllä asiaa ihmettelinkin.


Noh, se on sitten hankittava kaksinkertaisesti vaimentava kampuran hihnapyörä.
Oikea hihnapyörä näyttää olevan 0515.V6 (162mm) mutta sen kanssa tulisi hihna 5750.HG (LE1744), kun vapaapyörärullalaturin kanssa tulisi käyttää hihnaa 5750.VX (K6- LE1744).
Mitä eroa näissä voi olla? Kiinteän hihnapyörän laturissa on joustava hihnatyyppikö?
Audi A4 Tdi Q

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #92 : 01.04.2020, 14:37:39 »
Vaihdoitko myös hihnan, se kannattaa uusia jos hihnapyörä on vemputtanut, niin urahihna kulahtaa.

Ei tullut hihnaa vaihdettua kun oli kuitenkik ihan hyvännäköinen. Toisesta reunasta paikoitellen rispaantunut mutta muuten ihan siisti.

Oletko varma ettei laturissa ole vapaakytkintä? Vaihdoin muistaakseni syksyllä hdi:n vapaakytkimen mikä poisti hihnankiristimen väpätyksen kokonaan. Omassa oli muovinen suojakuppi laturin päässä

Ei siinä kyllä ole vapaakytkintä, hyvin varma olen asiasta. Ei ollut mitään muovitulppaa, ihan tavallinen yksinkertainen hihnapyörä se on.

Hihnapyöriä on ainakin kahdenlaisia, yksinkertaisesti tai tulpasti vaimennettuja. Vanhemmassa DW12 konstruktiossa on kahdesti vaimennettu pyörä ilman laturin vapaakytkintä.

Tässä tapauksessa on nyt kai sitten niin että sinne kuulisi kaksinkertaisesti vaimennettu pyörä 0515.V6. Auto on vuosimallia 2002. Asiaa vaikeuttaa se, että osanumerolla haettaessa tulee kaiken maailman pyöriä, joiden luvataan vastaavan montaa eri osanumeroa eli tuolla numerolla saattaa saada kiinteää limppua, oikeaa tuohon tarkoitettua pyörää tai kaikkea siltä väliltä. Merkkiliikkeestä saattaisi saada oikean mutta sinne en nyt ole menossa ja hintaakaan en välttämättä edes halua tietää... ;D

Tuo tarpeeksi kalliilla ostamani pyörä siellä nyt saa toistaiseksi pyöriä ja jos se jotain rikkoo niin raportoin asiasta sitten tänne. Toistaiseksi auto tuntuu kivalta, moottori raksuttaa kuten dieselin kuuluu ja ei ylimääräisiä tärinöitä. Kovin suurella rahalla en aio alkaa mokomia hihnapyöriä ostelemaan puoli miljoonaa ajettuun autoon, jolla ei ole ollut rahallista arvoa enää kymmeneen vuoteen.

Tuli sellainenkin mieleen että voisikohan vapaakytkimettömään laturiin vaihtaa vapaakytkimellisen hihnapyörän? Sen saattaisi saada huokeammalla hinnalla kuin dampperin.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: HDi - Hihnapyörä (kestävyys, vaihtaminen ja vaihtoehdot)
« Vastaus #93 : 01.04.2020, 15:12:47 »
Tietääkseni vapaapyörän voi vaihtaa suoraan. Dieselmoottorin värähtelyihin kannattaa suhtautua oikein. Jos voimalinjasta puuttuu vaimentavia elementtejä, tulee joku paikka hajoamaan ennenaikaisesti kuten vaikka kampiakseli. Tyhjäkäynti on moottorille rasittavinta ja sen huomaa helpoiten juurikin väpättävästä apulaitehihnasta.
Audi A4 Tdi Q