Kirjoittaja Aihe: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)  (Luettu 5702 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hyeena

  • Vieras
Auto: 1996 306 1,6 Roland Garros (TU5).

Mitä osia kannattaa varata operaatioon, kun vaihtaa venttiilien ohjurikumet? Metodi näyttäis olevan kantta avaamatta paineilmaa pyttyyn. Mitä koneen yläpuolella tarvitsee tehdä, muuten kuin venttiilikoppa irti? Kaipaako Venttiilin jouset (?) jonkinlaisen aputyökalun? Mitä osia itse kumien lisäksi tiskiltä? Venttiilikopan tiiviste?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 703
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 22.03.2008, 17:34:58 »
TU-koneissa taitaa periaatteessa joutua irrottamaan sylinterikannen venttiilivarren tiivisteiden vaihtamiseksi, mutta toimepide saattaa onnistua ilmankin kannen irrottamista pienellä kikkailulla (työntämällä keinuvipuakseli nokka-akselin hihnapyörän läpi). Lisää aiheesta esim. näissä viestiketjuissa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=15357.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32219.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22162.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=56584.0

Joku TU-koneisiin perehtynyt kertonee asiasta enemmän.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2012, 12:47:50 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 241
Vs: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 23.03.2008, 17:51:07 »
Kikkailullapa sen homman saa tehtyä ilman kannen irrotusta. Eli keinuvipuakselin saa irti moottorin vaihteiston puoleiseen päähän päin naputtamalla.

Kikkailuksi en normi toimenpidettä nimittäisi. Kannentiivisteen vaihto lisäisi kyseisen operaation työtä ja kustannuksia tarpeettomasti.

No eihän se sanan varsinaisessa mielessä olekaan mitään kikkailua. Kannentiivisteen vaihto samalla kertaa kannattaa tehdä siinä tapauksessa, jos on havaittavaa öljyvuotoa ulospäin, kuten usein on laita etenkin TU3-koneiden kohdalla. Kustannuksia tuo kannentiivisteen vaihto lisää muutaman kympin (tiiviste+sylinterikannen pultit).
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 25.03.2008, 16:16:17 »
Kustannuksia tuo kannentiivisteen vaihto lisää muutaman kympin (tiiviste+sylinterikannen pultit).

Alulohkoisissa en suosittele turhaan kantta avaamaan, paitsi jos moottori on ns. pöydällä, jolloin hommassa ei ole suurempaa epä-onnistumisen mahdollisuutta.

hyeena

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 27.03.2008, 02:46:19 »
Mahtuuko tuo viputanko oikeasti ulos 1.6 306:ssa kumien vaihdon ajaksi? Näyttäisi moottorin kiinnikkeet ja pelti tulevan nopeastikin vastaan.

Venttiilikoppa oli sen verran karstanen ja itse öljypellin(?) yläosa näytti maitokahvilta että rupesi hirvittään enemmänkin. Kahviöljyä oli tosin vain huohotusletkun tuntumassa ja itse huohotusletkussa, eli olisiko kondensoitunut vettä (seissyt marraskuusta pihalla tuo auto).

Toisessa viestissä käsittelen vinkuvaa sivuääntä, voisiko se tulla vesipumpusta ja sitä kautta sen heikkotoimivuudesta johtuen mahdollisesti kansi käynyt lämpimänä -> kovettanut venaohjurikumit ja puskenu painetta öljytilaan ja  huohotus + savutus? Tietysti kansipahvi on myös vaihtoehto. Koneella ajettu 200 000 km.

Fin_Trevori

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 08.05.2012, 12:09:31 »
Auto: 1997 306 1,6 XT (2. mallisarja).

On alkanut pössäyttää sinistä savua, kun kylmänä käynnistää ja kuluttaa öljyä enempi. Mitä pitää ottaa irti, että saa vaihdettua?

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #6 : 09.05.2012, 10:45:03 »
Tässä on jotain ohjeita jos lontoo taipuu, esimerkit ovat 106 ja 206:een, voinee soveltaa myös 306. Kytkimen puolelle kannattaa sitä keinuvipuakselia liuttaa.

jukkanen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 306 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #7 : 05.11.2019, 11:32:06 »
Auto: 1996 306 1,6 (TU5, 90 hv).

Öljyn menekki lisääntynyt sellaiseksi että alkaa harkituttaa venttiilivarren kumien vaihto. Selailtuani keskusteluja aiheesta minulle ei edelleenkään selvinnyt, onko mahdollista ja järkevää yrittää vaihtoa ilman kannen irroitusta? Arvailuja tästä kyllä on ollut mutta onko kukaan oikeasti sitä toteuttanut?

Muinaisia ketjussa http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=22162.msg173431#msg173431 mainittuja ohjeita 106:n vastaavaan operaatioon osoitteessa http://picasaweb.google.fi/juhapekka.rasanen/Venakumit?feat=directlink ei taida olla enää missään näkyvillä?

Osoitteessa http://stemsealjob.blogspot.com/ näkyi tosiaan olevan vieläkin ihan mukava ohje 106:sta ja 206:sesta, mutta sopineeko ohje myös 306:een?