Kirjoittaja Aihe: 309 - Käyntiongelma  (Luettu 12920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #60 : 17.05.2020, 21:10:10 »
Aktiivihiilipöntön magneettiventtiili.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #61 : 17.05.2020, 21:19:34 »
ilmamassamittarihan on putsattu jarrukliineril tai jollain vastaaval  ja polttoainesuodatin vaihdettu.
Massamittaria ei ole, ja suodatin uusittu.
Aktiivihiilipöntön magneettiventtiili.

Mankkuvena naksahtaa, eikä vuoda läpi. Letku tankkiin myös auki.

Tuleeko tankin korvausilma mistä kautta?


Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #62 : 17.05.2020, 21:22:10 »
Kannattaa myös tarkistaa tuolta suuttimen luota ettei vuoda/tihku polttoainetta ohi suuttimen tiivisteistä. Ja paineensäädinkin taitaa olla tuossa "kaasutimessa" ruiskutussuuttimen vieressä.
joo, paineensäädin on suuttimen vieressä. Se on avattu ja katsottu ettei ole törkyä. Täytyypä tuo suutin katsoa.

Soikku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • rasvasormi
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #63 : 18.05.2020, 18:36:35 »
Niin kuten aiemmin jo kerroin suuttimen puhdistus ainetta lorauttaa tankkiin.auttoi minulla letukassa seisonnan jälkeen.voihan sen suuttimen kyllä varmaan irrottaakin ja sitä kautta putsata. Tai jos se ruiskukaasari on irrotettavissa en ole nähnyt millainen on niin kiikuttaa sen ultrapesuriin.
Pelit 🚖Dodge Polara 383 Magnum🚙Toyota corona Rt40🚕w124 Bensa Mersu🚗206 pösö 1.4 vihree 🚤Yamarin&yamaha 70 2t viritetty😜catamaran vauhtivene yamaha v6 200

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #64 : 19.05.2020, 17:14:32 »
Kun jakajassa kerran on alipainesäätäjä, niin kait siellä on keskipakoissäätökin, oletko sitä vilkuillut, ettei ole painot jumissa tai jouset poikki tai kuoleentuneet? Rikkaaseen seokseen se ei vaikuta mitenkään, mutta käyntiin kylläkin.

Kyllähän sieltä keskipakosäädin löytyi romujen alta.
Kuinka jäykät säätimen jousien kuuluu olla? Molemmat näyttää kyllä jotenkin venähtäneiltä, tietty jakajasta riippuen voivatkin olla eri jäykkyydellä. Suhteellisen pienellä voimalla sai käännettyä koko roskaa.




Silmämääräisesti suuttimesta tuleva suihku on tasainen sumu.

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #65 : 19.05.2020, 17:53:03 »
Kun "lähetyssaarnaaja" l. pyörijä on paikallaan, niin kääntyykö se käsin siitä pyörittämällä yhtään? Eli n. kymmenkunta astetta pitäisi kääntyä jompaan kumpaan suuntaan ja palautua takaisin kun löysäät irti. Jos ei käänny, niin pyörijän akseli on yhtä puuta virranjakajan akselin kanssa, tai jotain muuta ihmeellistä, eli vaatii herkistelyä. Painon jouset on yleensä erilaiset jäykkyyksiltään koko kierroslukualueen säätötapahtuman takia. Strobolla olisit nähnyt noiden toiminnan avaamatta jakajaa kun kone käy. Kampuran hihnapyörässä, tai missä se ajoitusmerkki sitten pösön moottorissa onkaan, valaistaan strobolampulla ja kierrosten lisääntyessä  sytytys pitäisi aikaistua. Tyhjäkäynnillä sytytyksen pitäisi olla ja pysyä valmistajan antamissa arvoissa. Senkin näkee sillä strobolla. Alipainesäätäjän letku kannattaa irroittaa keskipakosäätäjän tarkistuksen ajaksi sotkemasta tilannetta.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #66 : 23.05.2020, 16:34:48 »
Strobolla katselin ajoitusta. Tyhjäkäynnillä säädetty tehtaan arvoihin, siinä pysyy hienosti. Keskipakosäätö tuntuu toimivan kyllä, tuntuu ettei jouset ole liikaa venyneet. . Kaasua kun avaa, niin ennakko ei pomppaa isoihin lukuihin heti pienillä kierroksilla.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #67 : 23.05.2020, 20:51:13 »
Tarkennuksena mitä tehty tähän mennessä, uusittu viallisia osia jne.

Jakopää. Ajoitus ok.
Tulpat
Tulpanjohdot
Jakajan kansi
Pyörijä
Jakajan alipainesäädin
Koneen lämpöanturi
Lambda
Sytytyksen ohjausyksikkö
Bensapumppu
Bensan suodatin tankkiin ja konehuoneeseen.
Huohotusletkuja uusittu.

Tarkastettu:
 alipaineletkut
Bensahuurujen kierrätys, niitä ohjaava venttiili
Jakajan alipainesäätimen venttiili.
Suutin suihkuttaa bensaa ja sumu on hyvä.
Sytty Ajoitus ok. Ennakko kasvaa kaasusta suht ok. Arvojen mukaan, säädöt siis toimii.
Imuilman lämpöanturi mitattu
Maadoitus akulta uusittu
Tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä.
Bensanpaineendin putsattu
Uutta bensaa tankissa.

Auto Paukkuu välillä kierroksia nostaessa imupuolelle. Viittaa sytyn säätöön tai laihaan seokseen.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2020, 20:58:27 kirjoittanut Demosta »

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #68 : 27.05.2020, 19:42:23 »
Vaihtelin tankin sisäiset letkut, olivat niin pehmeät.

Siinä kotiin lähtöä tehdessä ajattelin että No, puran pituuttaan ruiskun irti, kun lähtee iisisti. No, hyvältä näytti tiivisteiden osalta. Aloin vielä purkamaan imusarjaa. Sieltä löytyi ERITTÄIN potentiaalinen vikapaikka. Näissä luultavasti pitäisi olla imusarjan ja kannen välissä tiiviste? Tässä oli ainoastaan tiivistesilikonin rippeet jäljellä. Ei siis minkään näköistä paperitiivistettä! Historiasta sen verran, että tähän on takuuna uusittu ruisku (ja mitä sen yhteydessä?) joskus. Mahtaa sillon olla imusarja käynyt irti.

Kuvassa vielä "tiiviste"

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #69 : 30.05.2020, 19:25:07 »
Autoon väsäsin tiivisteen, käynti parani kummasti. Mielenkiinnosta kokeilin vielä prikan laittaa b-paineen säätimen kannen ja jousen väliin. Ja hittovie, että vastaa kaasuun hienosti, ei rötää, ei pauku! Mahtaa olla jousi ehtoopuolella säätimessä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #70 : 30.05.2020, 20:25:42 »
Keskipakosäätimen jousi jos löystyy, niin sytytytysennakko on liian suuri pienemmillä kierroksilla. Ei kai siitä muuta haittaa ole kuin saattaa ruveta kone nakuttamaan. Joskus muinoin kellotin eri sytytysennakkoja ja paras tulos oli kun ennakko oli vähän suurempi kuin ohjearvo. Alkoi vaan nakuttamaan liiallisella ennakolla.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #71 : 30.05.2020, 20:36:34 »
Ennakon säätö toimii kuten kuuluu, bensanpaineen säätimen jousesta nyt kyse  :)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #72 : 30.05.2020, 22:02:46 »
Joo, pitäisi ensin lukea ja sitten vasta vastata. ::)

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #73 : 09.07.2020, 18:08:19 »
Ilo oli ennenaikaista, syystä tai toisesta käy laihalla. Paukkuu  sen verta ruiskussa kun lyö lämän tiskiin. Rötää kauan eikä kierrokset nouse, kun painaa kaasua. Muutaman kerran saattaa pamahtaa ruiskuun, saattaa sammua, tai kierrokset nousta. Jos kierroksia on n.2000, niin kiertää loppuun asti. Paukkumisen takia tuntuu että laihalla siis käy, mutta. Tulpat on mustat ja tallin seinässä musta läntti ;D

Lambda on vaihdettu boschiin, delphi ei vakuuttanut. Koko ruisku vaihdettu (läpän asentoanturi, tyhjäkäyntisäädin, suutin, paineensäädin ja Imuilman anturi. Myös toista ecua on kokeiltu, ei vaikutusta..

Puristuspaineet mittasin, 1, 3 ja 4 pytyssä paineet 11-11,5, kakkosessa hitusen vajaat kymmenen, venttiilit ei vuoda, tiivistyi öljyllä.

Tuli myös ajettua tallista ulos. Ja sama homma. Kaasu pohjaan. Liikkuu kuin tyhjäkäynnillä, ja saattaa sammua. Herkuttelemalla hissukseen kaasua, pystyy ajamaan, tai nostamalla kierrokset tuonne n. 2000 ja liikkeelle luistattamalla. Erikoista on, että välillä tuntuu et toimii, usein ei.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #74 : 09.07.2020, 20:26:19 »
Löisin vaikka vetoa, että pullo masinolia + polttoainejärjestelmän puhdistusainepullo tankkiin. Käyttöä ja sen päälle pari päivää seisontaa ja antaa aineet vaikuttaa. Levät yms. sulaa pois ja käynti paranee.
Kokemuksesta 500cc mönkijä, joka oli seissyt paljon ja paukutti käyttöönoton jälkeen putkessa kunnolla, ryypystä vetämällä vedot palasi. Levää tankissa ja kaasarissa.

Kaverilla oli joskus monta vuotta seissyt vette, haisi ihan järjettömän pahalle  :o. Joku oli tankannut tankin täyteen ennen seisontaa. Kävi myös huonosti.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...