Kirjoittaja Aihe: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)  (Luettu 28927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #15 : 24.08.2010, 00:51:47 »
keskustelu IPCU:n ohjelmoinnista[/url] + ohjearvot IPCU:lle). OBD2 liittimen nastasta 7 löytyy tuo mainittu K-linja (Wikipedia).

16 pinnisen OBD-liittimen K-linja (pinni7), ei liity sähköisesti Webastoon vaan moottorinohjaimeen. Kyseisestä liittimestä, ei siis voi tuon Webaston puolijohde pulssireleen taajuusohjelmointia suorittaa.

Yksinkertaiseksi releeksi kallis (ja rajoittunut) laite. Satasella saa jo älykkäämpiäkin ratkaisuja puhtaltimen (ja webastonkin) ohjaukseen esim.

http://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/en/logic-module-logo/Pages/Default.aspx
http://www.ia.omron.com/product/family/1755/index_fea.html
http://www.bb-europe.com/product_multi_family.asp?multifamilyid=39&s=IWMO0208

« Viimeksi muokattu: 24.08.2010, 00:56:57 kirjoittanut Benkku »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #16 : 24.08.2010, 06:02:08 »
Ei voikaan, sen takia kirjoitinkin että K-linja kytketään releelle nastaan 15. Valmista OBD2/KKL -kaapelia voinee kuitenkin hyötykäyttää ohjelmoinnissa kytkemällä johtimen pinnistä 7 (K-linjan) siihen releen nastaan 15, tai näin ainakin ko. keskusteluista annetaan ymmärtää. Kuten myös yhden keskustelun takaa löytyvästä piirikaaviosta.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #17 : 24.08.2010, 07:16:55 »
308 ohjeessa kellon sijoitus ja lämmitys-tuuletuskytkimen paikka on torso. En puhkoisi kojelautaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #18 : 24.08.2010, 07:43:59 »
Olisiko niin, että dieselmalleissa ei ole polttoainepumppua tankissa, joka haittaisi polttoaineen imemistä tankin ulkopulelta lämmittimelle, bensamalleissa taas sitten on?

Kyllä mulla ainakin kuuluu tankin läheltä joku napsutus kun webasto on käynnissä. Olisiko siellä kuitenkin joku pumppu?

Webaston polttoainepumppu asennetaan juu tankin lähelle. MJ varmaan tarkoitti, että auton oma polttoainepumppu on bensaversiossa tankissa ja dieselissä jossain muualla.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #19 : 23.09.2010, 20:33:18 »
IPCU-releen ohjelmointi onnistuu näköjään suhteellisen yksinkertaisesti itsekin. Normaali KKL-adapteri ajaa asiansa. Rakennusohjeet esim. täältä tai vaihtoehtoisesti voi ostaa valmiin KKL-adapterin esim. ebaysta. Webastoa pääsee ilmeisesti muutenkin sorkkimaan ko. kaapelilla. Ohjelmointi suoritetaan suoraan releeseen webaston ohjelmalla (linkki). Nastaan 86 kytketään +12vdc, nastaan 15 K-linja ja nastaan 85 maa (IPCU asennusohje + keskustelu IPCU:n ohjelmoinnista + ohjearvot IPCU:lle). OBD2 liittimen nastasta 7 löytyy tuo mainittu K-linja (Wikipedia).

Valmis ohjelmointikaapelikin löytyy Webastolta tilausnumerolla 9011069A, tämä tosin pitää liittää vielä webaston kaapeliin.


Webasto hankittu ja ensimmäiseksi kokeilin ohjelmointi. Ensimmäisen kokeilun jälkeen ei homma mennytkään ihan niinkuin elokuvissa. En saanut webaston softalla yhteyttä ipcu releeseen, eikä täten ohjelmointi onnistunut. Kaapelina samanmoinen kaapeli mitä vag-com 3.11 kanssa olen käyttänyt. Tarvinee jatkaa harjoituksia, jos jollain asia kokemusta niin vinkkejä otetaan vastaan.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #20 : 24.09.2010, 04:08:06 »
Ei voikaan, sen takia kirjoitinkin että K-linja kytketään releelle nastaan 15. Valmista OBD2/KKL -kaapelia voinee kuitenkin hyötykäyttää ohjelmoinnissa kytkemällä johtimen pinnistä 7 (K-linjan) siihen releen nastaan 15, tai näin ainakin ko. keskusteluista annetaan ymmärtää. Kuten myös yhden keskustelun takaa löytyvästä piirikaaviosta.

Nope, kumpikin pinni on kytketty. Samoihin pinneihin, jossa johdotus johonkin elektroniseen laitteeseen (moottorinohjain, multiplekseriyksikkö tmv.), ei kannata mennä kytkemään yhtään mitään - edes millään relevirityksellä.
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics


Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #21 : 24.09.2010, 05:59:59 »
Niin siis en ole kytkemässä auton OBD-liittimen yhtikäs mitään, vaan USB KKL -kaapelin OBD-liittimeen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #22 : 24.09.2010, 08:03:05 »
Vastaus ohjelmoinnin epäonnistumiseen voipi olla tässä:

Lainaus käyttäjältä: ISO 14230-1
At logic "1", or in the receiving state, the ECU shall behave like a resistance to ground at least 50k ohm. If an internal resistance is used between K and Vb, the value should not be less than 100k ohm.
At logic "0" the ECU shall have an equivalent sink resistance not more than 100ohm between line K and ground

Ohjelmointiyrityksessäni kaapelin K-linja oli siis kytkettynä suoraan IPCU:lle. Harjoitukset jatkunee viikonlopun aikana.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #23 : 24.09.2010, 17:40:08 »
Homma rokkaa sittenkin, ei tarvinut viritellä vastuksia. Olin eilen epähuomiossa viritellyt jännitesyötön väärinpäin  :-[
Relekin oli valmiiksi ohjelmoitu 308:n arvoille, mutta huomioin sen että arvot eivät ole ihan samat mitä asennusohjeessa lukee. Ilmeisesti tehtaalle asti on tieto kiirinyt hiljaisesta puhallinnopeudesta ja asetusarvoja on korjattu. Seuraavaksi sitten itse asennuksen pariin 8)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #24 : 24.09.2010, 20:08:22 »
Mikä on viimeisten ohjeiden mukaan se prosenttiluku?

Ohjeissa luki 75%, releessä oli 70%. Muistelin lukeneeni joskus, että sinulle ohjelmoitiin 65%?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #25 : 03.10.2010, 18:58:05 »
Noin, nyt se on sitten asennettu. Aikaa se otti ensikertalaiselta noin 15 tuntia kaikkine ihmettelyineen ja evästaukoineen + X tuntia etukäteen ohjeiden tavausta. Autokohtainen asennussarja sisälsi kaikki tarvittavat osat ja ohjeet. Jokaikinen pultti, niittimutterit, liittimet, jne. löytyivät paketista. Suosittelen investoimaan autokohtaiseen asennussarjaan.

Jos joku muu meinaa hommaan ryhtyä niin tässä jonkinlaista muistilistaa:
1. Varaa riittävästi aikaa, ylläreitä tulee aina.
2. Tutki asennusohjeet huolellisesti ennen asennukseen ryhtymistä, asennuksen tohinassa niitä ohjeita ei kuitenkaan jaksa tavata. Asennusohje on aika hyvä.
3. Webaston kiinnitysrauta ei sovi ihan suoraan 2-tronic vaihteiston kanssa. Rautaa voi kuitenkin käyttää, mutta pari reikää tarvii porata lisää.
4. Ilman nosturia en edes yrittäisi asentaa.
5. Etupuskuria ei tarvitse irroittaa. Suojamuovit pohjasta + kuskin puoleinen sisälokari tarvii irroittaa.
6. Polttoainelinjan + pumpun sähköjen vetoa helpottaa vaijeri jolla kiskoa koko nippu läpi, tai vaihtoehtoisesti putki jonka läpi koko nipun työntää.
7. Kabiinin sähköjen vetoa helpottamaan voi käyttää yli jäänyttä polttoaineputkea tai vaijeria.
8. Polviturvatyynyä ei välttämättä tarvitse irroittaa vaikka ohjeessa näin kehotetaankin tekemään.
9. Ennen laitteen paikalleen asennusta tarkasta saatko kaikki letkut kiinnitettyä laitteen ollessa paikallaan. Itse liitin sähköt, ilmanoton ja ylemmän vesiletkun ennen kiinnitystä.
10. Huomioi tarvittavat "erikoistyökalut".
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #26 : 07.10.2010, 19:28:11 »
Ohjeissa luki 75%, releessä oli 70%. Muistelin lukeneeni joskus, että sinulle ohjelmoitiin 65%?

Jo näilläkin keleillä tuo 70% on tuntunut hieman liian pieneltä, joten testailin hieman lisää ja päädyin kokeilemaan 60% arvoa. Mielenkiinnosta mittasin myös puhaltimen virrankulutusta, sulakkeen tilalta mitattuna mittari näytti 7A. Viikonloppuna ajattelin mittailla kulutuksia eriarvoilla.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #27 : 09.10.2010, 13:56:37 »
Tässä sitten niitä mittaustuloksia:

%
A
75
3,7
70
5,2
65
6,2
60
7,2
55
8,2
50
9,6

Virrankulutus heitteli aika paljon, pysyen kuitenkin noin 0,5A toleranssissa. Taulukossa ilmoitettu mittaustulos on keskiarvo. Webaston ohjeissa ilmoitettu IPCU-releen arvo oli 75%, mutta silloin puhallin pyörii todella hitaasti. Autokohtaisessa asennussarjassa releeseen oli esiohjelmoitu 70%, joka oli myös aika hiljainen nopeus. 65% ja 60% alkoivat olla jo mielestäni hyvällä tasolla. Itse puntaroin 65% ja 60% välillä, mutta loppujen lopuksi valitsin kuitenkin 60% arvon. Talvella nähdään onko tuo sopiva.

Mittailin myös webaston virrankulutusta. Startissa webasto haukkaa niin paljon virtaa, että 10A mittausalue ei riittänyt. Käynnistyksen jälkeen virrankulutus oli noin 3A.

Webaston ohjeiden mukaan ohjelmoidussa kokonaiskulutus pyörii siis noin 7A tuntumassa ja 60% asetusarvolla noin 10A.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #28 : 09.10.2010, 14:54:13 »
Mitähän varten tuossa asetuksen ohje-arvo, on teknisesti toteutettu 'väärinpäin'. Asetetaan PWM-lähdön OFF aikaa, eikä ON-aikaa kuten yleensä - jolloin suurempi säätösuureen arvo, ohjaa laiteeelle enemmän tehoa.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (DV6)
« Vastaus #29 : 23.10.2010, 22:33:29 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=48791.msg203966#msg203966

Asennusohjeessa on erittäin hyvin kuvattu kaikki asennusvaiheet, joten en tähän lisäile sen enempää kuvia vaikka niitä asennusvaiheessa otinkin. Lisään kuitenkin kuvat siitä kuinka paljon sitä tilaa 1.6HDi 2Tronicissa oikeasti on.

Tähän koloon se Webasto pitäisi änkeä:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Ja kyllähän se sinne mahtuu:

308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89