Kirjoittaja Aihe: 508 - Valojen toiminta  (Luettu 47533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #225 : 17.12.2021, 17:15:06 »
Eikös tuon nyt selkeästi näe, kun ajaa pimeällä keulan seinää, tai ikkunaa kohti ja vaihtaa valoja?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #226 : 03.01.2022, 20:58:46 »
Peugeot 508 RXH hybrid4 2013 (215tkm)

Vaihdatin määräaikaishuollon (merkkihuolto) yhteydessä ajovalojen polttimot (xenon kääntyvät), koska ajattelin alkuperäisten polttimoiden valotehon jo heikentyneen. Huollon jälkeen pimeällä ajaessani huomasin, että "pitkät" eivät toimi. Lyhyillä ja pitkillä ei ole minkäänlaista valotehon eroa.

Huollossa vaihtaneet D1S 85V 35W Xenon (projektorivalot) Xtreme Vision G (2 kpl).

Mikäköhän on mennyt polttimoiden vaihdossa huollolla pieleen?

Oikean xenon etuvalon ballasti oli hajonnut. Huolto vaihtoi osan ja valot palasivat toimimaan jälleen normaalisti.   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

NiFa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #227 : 31.03.2022, 21:10:48 »
Ite ostin juuri käytettynä 2011 508 SW:n ja kyselisinkin nyt tietääkö/osaako kukaan neuvoa miten auton valoautomatiikan kuuluisi toimia ja pystyykö sitä itse säätämään oikeaksi?

Itselläni halogeeni polttimot autossa, päiväajovalot palavat 0-asennossa kuten ilmeisesti pitääkin? Auto asennossa myös lyhyet palavat kokoajan, eikö niiden pitäisi kirkkaalla säällä olla pois päältä auto asennossa?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #228 : 31.03.2022, 21:18:24 »
Ite ostin juuri käytettynä 2011 508 SW:n ja kyselisinkin nyt tietääkö/osaako kukaan neuvoa miten auton valoautomatiikan kuuluisi toimia ja pystyykö sitä itse säätämään oikeaksi?

Itselläni halogeeni polttimot autossa, päiväajovalot palavat 0-asennossa kuten ilmeisesti pitääkin? Auto asennossa myös lyhyet palavat kokoajan, eikö niiden pitäisi kirkkaalla säällä olla pois päältä auto asennossa?
Auto-asennossa pitäisi valojen toimia juuri niin kuin arvelitkin.
Hämäryyden tullessa tai tuulilasin pyyhkimien käynnistyessä syttyvät lyhyet automaattisesti. Kirkkaalla palavat päivävalot.

0-asennossa palavat muistaakseni vain parkit.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #229 : 31.03.2022, 22:55:13 »
Minulla sama vanha Allure -malli ja halogeenit toimivat, kuten Pete Kuvasi.  Parasta on, että automaatin tilanteesta päivä/yö riippumatta ainakin minun autossani takavalot ovat aina ajossa päällä.

//Jukka P

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #230 : 31.03.2022, 23:32:43 »
NiFa:lla on 2011 malli ja Jukka P:llä 2013. Näissä pitäisi olla softassa ero valojen toiminnassa.

2011-mallin on päivitetty 2012-huollon yhteydessä softa ja päivityksen jälkeen takavalot eivät pala 0-asennossa, eikä auto-asennossa päivällä. Diagboxilla voi asetuksista asettaa takavalot palamaan myös näissä tilanteissa, mutta se johtaa virhetilanteeseen, jossa edessä ei pala huomiovalot (=päiväajovalot) vaan parkit. Näin ollen tuota asetusta ei pitä tehdä ja 2011 mallissa tuoreimmalla siihen saatavalla softalla ei saa takavaloja palamaan 0-asennossa ja auto-asennossa päivällä. Poikkeus on tuulilasinpyyhinten ollessa päällä (manuaalisesti tai automatiikalla), jolloin ajovalot ja takavalot syttyvät auto-asennossa.

2013-mallin softan pitäisi taas olla sellainen, että takavalot palavat aina moottorin ollessa käynnissä tai sytytysvirran ollessa päällä, riippumatta siitä missä asennossa valokatkaisija on ja onko päivä vai yö ja palaako edessä parkit, huomiovalot vai ajovalot.

Jos autoon on jollain konstilla asennettu Venäjän vientimallin softa, niin takavalojen toiminta voi poiketa edellisistä, koska siellä valojen ohjelmointi ei noudata EU:n direktiivejä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #231 : 01.04.2022, 06:28:43 »
Meillä 2011 ja 0 asennolla palaa päiväajovalot ja takavalot, auto asennolla joko päiväajovalot tai ajovalot riippuen valoisuudesta. Parkeilla palaa vain parkit ja valot lyhyt/pitkä asennolla lyhyet/pitkät.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2022, 06:44:29 kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 3008 hybrid

NiFa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #232 : 01.04.2022, 13:13:47 »
Onko pääkaupukiseudulla ketään joka voisi ohjelmoida valoasetukset kuntoon?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #233 : 01.04.2022, 20:10:12 »
...
2011-mallin on päivitetty 2012-huollon yhteydessä softa ja päivityksen jälkeen takavalot eivät pala 0-asennossa, eikä auto-asennossa päivällä. Diagboxilla voi asetuksista asettaa takavalot palamaan myös näissä tilanteissa, mutta se johtaa virhetilanteeseen, jossa edessä ei pala huomiovalot (=päiväajovalot) vaan parkit. Näin ollen tuota asetusta ei pitä tehdä ja 2011 mallissa tuoreimmalla siihen saatavalla softalla ei saa takavaloja palamaan 0-asennossa ja auto-asennossa päivällä. Poikkeus on tuulilasinpyyhinten ollessa päällä (manuaalisesti tai automatiikalla), jolloin ajovalot ja takavalot syttyvät auto-asennossa.

2013-mallin softan pitäisi taas olla sellainen, että takavalot palavat aina moottorin ollessa käynnissä tai sytytysvirran ollessa päällä, riippumatta siitä missä asennossa valokatkaisija on ja onko päivä vai yö ja palaako edessä parkit, huomiovalot vai ajovalot.

Jos autoon on jollain konstilla asennettu Venäjän vientimallin softa, niin takavalojen toiminta voi poiketa edellisistä, koska siellä valojen ohjelmointi ei noudata EU:n direktiivejä.
Meillä siis 2011 -mallissa paloi takavalot aina.
Ja päivävalot, parkit ja ajovalot ihan oikeilla "paikoillaan".

Tuon jälkeen onkin erikoista miten surkeasti voi Boxerissa homma toimia. Esim. Päivävalot eivät ole automaattiset, edes pimeä ei sytytä takavaloja eikä ajovaloja. Ihan turha systeemi, enkä enää ihmettele miksi tuolla liikkuu Transitteja ja korealaisia takavalot pimeänä tunnelissa, räntäsateessa jne. Italialainen paku on näköjään samaa kastia valojen suhteen.

Syvät pahoittelut OT.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #234 : 01.04.2022, 20:13:23 »
Boxer on Fiat eikä Peugeot.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #235 : 01.04.2022, 20:20:12 »
Näinhän mä melkein sanoin.  ;)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

NiFa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #236 : 09.04.2022, 19:35:39 »
Auto-asennossa pitäisi valojen toimia juuri niin kuin arvelitkin.
Hämäryyden tullessa tai tuulilasin pyyhkimien käynnistyessä syttyvät lyhyet automaattisesti. Kirkkaalla palavat päivävalot.

0-asennossa palavat muistaakseni vain parkit.
Mahtaisikohan Pääkaupunkiseudulla olla ketään joka saisi koodattua nuo valot toimimaan oikein, eli ainoastaan päiväajovalot ja mahdollisesti takavalot?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #237 : 09.04.2022, 21:27:21 »
Mahtaisikohan Pääkaupunkiseudulla olla ketään joka saisi koodattua nuo valot toimimaan oikein, eli ainoastaan päiväajovalot ja mahdollisesti takavalot?
En osaa sanoa. En asu sielläpäin.
Muutenkin luotan merkkihuollon osaamiseen näissä koodauksissa, jos ei oikeaa taitajaa ole saatavilla.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Rock3

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 508 - Valojen toiminta
« Vastaus #238 : 29.09.2022, 21:30:21 »
Pakko se oli kans räplätä näitä takavaloja, ja uskottava se on en saanut toimimaan, päivävalojen kanssa. "AUTO" asennossa parkit edessä ja takana. vaihdoin sitten asetukset takaisin.  :-\
508 SW Allure BlueHDi 120