Kirjoittaja Aihe: Expert - Sammuu hetken käynnistymisen jälkeen (HDi)  (Luettu 3823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Autoilija9

  • Vieras
Auto: 2011 Expert Tepee 2,0 HDi (RHH, 120 kW 163 hv, 138 000 km).

Ongelma jo alkusyksystä, että auto käynnistyttyään normaalisti sammu 10s käynnistyksestä. Tekee näin, vaikka moottorin kierroslukuakin nostattaisi reippaasti. Lämpimämmällä kelillä ei tapahdu joka kerta, kylmällä kelillä aina, vaikka olisi lämpöpistokkeessakin ollut. Seuraavalla startilla jurnuttaa pitkään, ennen kuin suostuu käynnistymään. Kuitenkin sitten toisella kerralla käynnistyttyään toimii normaalisti, ei enää sammu. Myöhemmin samana päivänä käynnistettäessä toimii sitten täysin ok.

Ajon aikana ei mitään ongelmia ole. Kulutus ehkä vähän nousussa, mutta mennee kylmän kelin piikkiin. Jäänestoa en käytä dieselin joukossa, tankki pyritään pitämään täytenä. Ajetaan 5-30km matkoja, mutta väliin myös 200-300km putkeenkin.

Ajotietokone on näyttänyt 2 kertaa "Engine fault"- varoituksen (kun kierroksia nostaa käynnistymisen jälkeen), joka sammuu parissa päivässä pois. Luettu vikakoodit mittarilla, antaa koodin P0087 - Fuel rail/system pressure too low. Tuo vikakoodi kuitenkin on tullut esille vasta muutama kuukausi ongelman alkamisen jälkeen.

Voisiko liittyä vain polttoainesuodattimeen?

Entäs hiukkasloukkuun?? Mietin sen vaihtoa, mutta hinta lienee aika suolainen, enkä turhan tähden haluaisi sitä (vielä ainakaan) tehdä.

Huolto on joka tapauksessa tulossa lähiaikoina ilman vian korjaustakin. Kokemus (merkki)korjaamoista huono, tulee aina tunne, ettei edes konepeltiä ole nostettu. Siksi olisi hyvä olla vähän hajua, mitä korjausta ongelma vaatii, koska ei välttämättä vain vikakoodin lukemalla selviä suoraan.

Jule

  • Vieras
Vs: Expert - Sammuu hetken käynnistymisen jälkeen (HDi)
« Vastaus #1 : 21.04.2019, 13:19:36 »
Pieni vuoto polttoaineen imuputkessa aiheuttaa tuota. Vuotokohdasta pääsee ensivaiheessa vain ilmaa sisään, ei polttoainetta ulos, jolloin se hieman pidempään seisoessa valuttaa polttoaineen takaisin tankkiin. Lähteen käyntiin, mutta kun imee uutta polttoainetta ja saakin pelkkää ilmaa, sammuu kun moottorissa ollut polttoaine loppuu. Hemmetin hankala vika löytää jos ei vuoda vielä ollenkaan ulospäin.