Auto: 1995 605 2,0 (XU10J4R, 97 kW, BMV5/BE3-manuaalivaihteisto).
Eli oma pieni projekti ja nyt tuli vaihdettua takaluukun lukkopesäke. Varaosa hankin motonetistä normaalin valikoiman ulkopuolelta (ns ohimyynti). Laatikko oli Valeon 252205 ja lukon mukana tuli 2 kpl avaimia.
Työkalut:
Torx hylsy-sarja ja 1/4 räikkä jatkovarrella
Taskulamppu
Ruosteenpoistoainetta.
1. Takaluukun taustamuovin irroitus.
Itse aloitin ottamalla hätäkolmion ja perästä katsoen vasemmallapuolella olevan luukun irti(luukun takana on saksitunkki). Luukun alla oli pieni pidike joka pitää taustamuovia reunastaan, sama myös oikealla. Reunoilla on molemminpuolin ruuvit melko lähellä takaumpiota. Viimeisenä muovi oli omassa autossani laitettu takaluukun tiivisteen alle joten varovasti irroitin takaluukun keskeltä tiivisteen ja nyt taustamuovin pitäisi lähteä ilman väkivaltaa irti.
2. Lukon irroitus
Lukko on kiinni taustalevyssä kahdella torx ruuvilla (t20 muistaakseni). Lukkoon tulee kaksi metallilankaa. Alempi on ymmärtääkseni keskuslukitukselle ja ylempi on normaalille lukitukselle. Irroitin alemman metallilangan jotta hylsy mahtuu paremmin ottamaan torxiin kiinni. Omassa molemmat pultit oli ruosteessa joten tilanteeseen sopiva aine on tarpeellinen. Ruuvien irroituksen jälkeen lukko tulee vetämällä/työntämällä pois.
Tässä vaiheessa kannattaa olla varovainen ettei riko lukon taustalla olevaa kehystä! Lukkohan painaa tätä kehystä joka vetää lukon auki.
3. Kasaus ja voitelu
Vanha lukko pois ja uusi sisään. Omassa autossani otin tilaisuudesta kopin ja puhdistin ja voitelin lukkojen kaikki liikkuvat osat. Voiteluun käytin CRC lukkoöljyä.
Kun lukko oli paikallaan testasin sen ennenkuin laitoin takaluukun kiinni. Lukko toimii ja lukittuu avaimella joten tavarat vain takaisin kasaan.
Kuvat olisivat helpottaneet tätäkin selostusta mutta asennuksen huumassa en sellaisia ottanut. Rauhallista loppuvuotta Peugeot foorumilaisille!
TEMP_ARKISTOON