Ongelma:
Auto: 2002 206 1,4.
Jahas, ja kun yhestä viasta päästiin, niin seuraavaa tulee. Nyt taas tarvittaisiin pikaisia ja oikeita diagnooseja tositietäjiltä. Sillä huomenna olisi yleisötapahtuma, johon oli tarkoitus viedä tuo ralli-pirulainen näytille ja myös kyydittää jääradalla halukkaita. Tai viimeistään ensi viikonlopuksi auto pitäis saada kuntoon, kun sillon on seuraava ralli.
Nyt kuitenkin kävi niin, että kun kävin siellä jääradalla testaamassa, niin muutaman kierroksen jälkeen moottorin häiriövalo alkoi vilkkumaan, käynti huononi ja tehot katosi. Tulpat oli oikean väriset, eli niiden perusteella kipinä pitäisi olla kunnossa. Testeri antoi seuraavat vikakoodit:
P0105 (Imusarjan paineen mittauspiirin toimintahäiriö, ei tullut nollauksen jälkeen uudelleen)
P0110 (Imuilman lämpötila toimintahäiriö, tämä tuli myös nollauksen jälkeen. Vaihdoin anturin, ei vaikutusta)
P0130 (Lambdan toimintahäiriö. Tämä on ollut aiemminkin, ei vaikuta mihinkään ja nyt voi johtua tuosta käyntihäiriöstäkin)
P0136 (Sama kuin ylempi, mutta toinen lambda)
P0200 (Polttoainesuutin, toimintahäiriö. Tämä tuli myös nollauksen jälkeen takaisin)
P0300 (Satunnaisten / useiden sylintereiden sytytyskatko. Ollut myös aiemmin, vaikka auto toiminut. Ei tullut enää nollauksen jälkeen)
Eli missä vika? Ei todennäköisesti ainakaan tuossa AIT-anturissa, kun sen tosiaan vaihdoin, kun sattui olemaan toinen imusarja olemassa. Siitä kyllä on voinut ottaa piuhan irti muutenkin ilman, että olisi vaikuttanut yhtään mihinkään.
Moottorin maadoitusta epäili yksi kaveri, jolta kyselin. Sitä en ehtinyt tänään testaamaan, mutta testaan huomenna.
Voisko olla bensapumppu? Vai onko johtosarja jostain paskana?
Ratkaisu:
Ja vika oliki yllättävn yksinkertanen. Yks suuttimen johto oli aika huonosti paikallaan eli käytännössä irti.