Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista  (Luettu 6338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« : 29.03.2021, 10:17:59 »
Onko kokemuksia latausasemista?
Olen tilannut 3008 hybridin, ja latausaseman hinta laatusuhteista haluaisin infoa käyttäjiltä, en haluaisi ostaa sikaa säkissä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #1 : 29.03.2021, 11:54:09 »
Otsikkoon viitaten autossahan on vain 7,4 kW yksivaihelaturi, jonka käyttäminen vaatii 32 A sulaketta syöttävässä vaiheessa.

ace

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #2 : 29.03.2021, 13:12:25 »
Jos on sidottu 25A pääsulakkeisiin, niin markkinoilta kyllä löytyy myös vaiheita yhdistäviä latureita korkeamman lataustehon mahdollistamiseksi, joskin hinta on korkeampi.

esim. https://wallelaturit.fi/tuote-osasto/latauslaitteet/1-vaiheiset-latauslaitteet/

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #3 : 29.03.2021, 13:20:03 »
Haluaisin käytännön kokemuksia käyttäjiltä, en linkkejä mitä on saatavilla.
Mulla on 3 vaihe pistoke autotallisa 16 amperin sulakkella ja siihen ajattelin latausaseman asentaa, sen toivossa että saan auton ladattua nopeammin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #4 : 29.03.2021, 13:37:03 »
No, ihan sellainen käytännön kokemus, että lataus tapahtuu vain yhdellä vaiheella eli jos haluat ladata nopeammin kuin 3,6 kW -teholla (16 A) on mahdollista, niin tarvitset latauslaitteen, joka yhdistää kolmesta vaiheesta yhteen. Edelleen siltikään et voi päästä otsikossa mainittuun 11 kW:iin, koska auto ei sitä tue, vaan maksimi on auton tukema 7,4 kW.

Aika harvassa on nuo summaavat latauslaitteet ja siten, niistä ei pahemmin löydy kokemusta suuremmiltakaan foorumeilta.

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #5 : 29.03.2021, 13:54:14 »
Huomaan nyt että otsikko on sillai harhaanjohtava, tarkoitin että latausasema olisi se 11 kw.

Janne64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #6 : 29.03.2021, 14:00:15 »
Vai onko niin että niistä latausasemista ei ole mitään hyötyä?
Ahkeraasti niitä mainostetaan kumminkin ja hintahaitari 400-1600€.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #7 : 29.03.2021, 14:35:25 »
Vai onko niin että niistä latausasemista ei ole mitään hyötyä?

Sullahan on tässä pelissä nyt kaksi osapuolta, laturi ja auto. Laturi kykenee johonkin ja toki auto myös jotain vastaanottamaan. Nyt jos hommat menee kovin pahasti ristiin, niin mistään 50kW super-laturista ei juuri ole hyötyä jos auto pystyy vastaanottamaan sitä virtaa vain 1 vaiheella 3kW teholla, eix ni. Tai jos laturi pukkaa vain 10A niin paljoa hyödytä vaikka auto kyllä vastaanottaisi sitä mehua 100A virrallakin. Tämän lisäksi on vielä AC/DC vaihtoehdot, mitä se laturi pukkaa tahi auto vastaanottaa. Ja vielä näidenkin lisäksi noita autossa olevia töpseleitäkin taitaa olla muutamaa eri mallia ???

Ja jotta soppa oikein kunnolla sekoittuisi, niin kun kyseessä on älykäs, kättelevä lataus, niin esim. Tesla on kuulemma rajoittanut omia super-latureitaa niin että sitä mehua tulee täydellä höngällä vain Teslan omiin autoihin, muiden joutuessa tyytymään vain tippoihin koska heidän autonsa eivät osaa vastata tuon laturin kysymyksiin oikein. Niissä laturin töpselin navoissahan meinaan ei ole sähköä vielä lainkaan tuota kättelyn hituvirtaa lukuunottamatta, ennen kuin asianmukainen kättely on suoritettu ja auto on päässyt laturin kanssa yhtteisymmärrykseen millä tavalla just sillä kertaa sitä autoa pitäisi ladata ja vasta tämän jälkeen hanat aukeaa ja tuohon töpseliin tulee sitä virtaakin. Tämä mahdollistaa siten myös nämä laturit joissa on kiinteät kaapelit, koska niistä kaapeleista ei aiheudu sähköiskuvaaraa vaikka lapsikin sormensa sinne maassa makaavaan kaapeliin tunkisi 8)

Hyvää keskustelua ja samankaltaista kotilaturin pohdintaa jo yli 40 sivun verran löytyy mm. https://www.autostadium.fi/index.php?topic=4309.0 :)
« Viimeksi muokattu: 29.03.2021, 14:39:14 kirjoittanut HiTec »

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #8 : 29.03.2021, 14:57:06 »
^^Sillä otin tuon 11 kW vs 7,4 kW eron esiin, kun mainitset tilanneesi 3008 hybridin, niin oletin että latauslaitekin tulisi sitä varten. Hybrideistä suurin osa kykenee lataamaan vain yhdestä vaiheesta, niin myös 3008. Toki 3-vaihelatauslaitteen voi hankkia tulevaisuutta varten, mutta on sitten hyvä huomioida, että se 3008 lataa siitä vain 3,6 kW teholla (16A). No, saahan sitä tuollakin teholla hybridin akun täyteen yön aikana.

Itse en laittaisi 3-vaihelaitetta, kun ei kaikki sähköautotkaan tue AC-latausta kolmesta vaiheesta. Sen sijaan harkitsisin laturia joka yhdistää kolme vaihetta yhteen ja tukisi myös 3008:n kanssa nopeampaa 7,4 kW -latausta. Jokaisen kannattaa se valinta tehdä kuitenkin omien tarpeiden mukaan, eikä sen mukaan mitä joku toinen on valinnut.

Mitä tulee siihen kotilatausaseman hyödyllisyyteen, niin lataushybridistä ei oikein saa sen hyötyjä irti jos ei pysty joka päivä lähtemään täydellä akulla ja siihen se latauslaite on kotona tarpeellinen. Yön aikana ehtii lataamaan vaikka 8 A laturilla, mutta loppu on sitten siitä kiinni kuinka usein ja nopeasti haluaa latauksen toimivan. Jos tulee kotiin tyhjällä akulla ja on vartin päästä lähdössä, niin 8 A laturia ei juurikaan kannata kiinni kytkeä. 32 A laturilla jo ehtii jo muutaman sähköajokilometrin edestä akkua ladatakin.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #9 : 29.03.2021, 15:19:00 »
Sillä otin tuon 11 kW vs 7,4 kW eron esiin, kun mainitset tilanneesi 3008 hybridin, niin oletin että latauslaitekin tulisi sitä varten. Hybrideistä suurin osa kykenee lataamaan vain yhdestä vaiheesta, niin myös 3008. Toki 3-vaihelatauslaitteen voi hankkia tulevaisuutta varten, mutta on sitten hyvä huomioida, että se 3008 lataa siitä vain 3,6 kW teholla (16A). No, saahan sitä tuollakin teholla hybridin akun täyteen yön aikana.

Esim. tuollahan tuo on hyvin havainnollistettu, latausaika 1x16A on ihan sama kuin 3x16A laturillakin :-\

https://www.evexpert.eu/c/product-selection-by-electric-car/peugeot/3008-suv-hybrid4-2012-2020
Koodia: [Valitse]
Charging Point Charging time / (0->38 km)
Wall Plug (2.3 kW) 5h45m / 5h45m
AC 1x16A (3.7 kW) 3h45m / 3h45m
AC 1x32A (7.4 kW) 3h45m / 2h00m
AC 3x16A (11 kW) 3h45m / 3h45m
AC 3x32A (22 kW) 3h45m / 2h00m
DC (80%SOC) -

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #10 : 29.03.2021, 16:46:00 »
Nuo ajat on aika optimistisia ja toteutuvat vain optimaalisessa tilanteessa, jollaista ei välttämättä tule vastaan edes joka vuosi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #11 : 29.03.2021, 19:12:59 »
Nuo ajat on aika optimistisia ja toteutuvat vain optimaalisessa tilanteessa, jollaista ei välttämättä tule vastaan edes joka vuosi.

Joo. Sähköauton kanssa pitää olle tuntipelivaraa, joskus narun nokassa tai kahvilassa joutuu norkumaan ja säästöt valuvatkin sinänsä mieluisaan herkutteluun...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #12 : 29.03.2021, 19:28:45 »
Vai onko niin että niistä latausasemista ei ole mitään hyötyä?
Ahkeraasti niitä mainostetaan kumminkin ja hintahaitari 400-1600€.
Autosi laturi vastaanottaa 7,2 kW, joten 11 kW latausasemasta sinulle ei ole yhtään enemmän hyötyä kuin 7,2 kW (tai jopa 3,6 kW) latausasemasta.

Jos syöttö seinästä on 3-vaihe 16A, niin vakio 1-vaihe latausasemasta saat autoon syötettyä 3,6 kW, mutta jos vaikka hankit kalliimman summaavan latausaseman, niin saat autoon syötettyä 11 kW teoriassa, mutta ei auto tällöinkään ota vastaan kuin sen kykynsä maximin 3,6 kW (16A 1-vaiheisena).
Jos haluat saada autosi max vastaanoton käyttöön, tarvitset 32A virran, jolloin auto vastaanottaa 1-vaiheisena 7,2 kW.

Latausaika 16A virralla/3,6 kW =  n 4h
                     32A virralla/7,2kW  = n 2h
nopeampaan et tuolla autolla pääse.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #13 : 29.03.2021, 19:47:08 »
Riippuen sähköasennuksista, niin kyllä latausasemalla ainakin paremmat yöunet saa. Tavallista sukopistorasiaa kun ei ole alunperin suunniteltu jatkuvalle täydelle kuormitukselle, sähköauton lataus tavallisesta sukosta kuormittaa pistorasiaa huomattavasti ja tässä on potentiaalinen tulipaloriski. Toki sähköasennusten ikä ja laatu vaikuttavat tuohon, mitä vanhemmat sähköasennukset kiinteistössä on niin sitä suurempi on riski ylikuormittaa kiinteistön sähköjohtoja ja pistorasiaa, mutta asennuttamalla oikean latausaseman voi ainakin olla varma että lataus on niin turvallista kuin tämän päivän tekniikka mahdollistaa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #14 : 29.03.2021, 20:08:24 »
Riippuen sähköasennuksista, niin kyllä latausasemalla ainakin paremmat yöunet saa. Tavallista sukopistorasiaa kun ei ole alunperin suunniteltu jatkuvalle täydelle kuormitukselle, sähköauton lataus tavallisesta sukosta kuormittaa pistorasiaa huomattavasti ja tässä on potentiaalinen tulipaloriski. Toki sähköasennusten ikä ja laatu vaikuttavat tuohon, mitä vanhemmat sähköasennukset kiinteistössä on niin sitä suurempi on riski ylikuormittaa kiinteistön sähköjohtoja ja pistorasiaa, mutta asennuttamalla oikean latausaseman voi ainakin olla varma että lataus on niin turvallista kuin tämän päivän tekniikka mahdollistaa.
Mites superschuko?
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07