Kirjoittaja Aihe: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.  (Luettu 2591 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vilsari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« : 25.10.2021, 02:40:20 »
Auto vm. 2008 307sw 1,6hdi 90

alkoi päivänä eräänä tuhlaamaan jäähdytinnestettä täydestä säiliöstä kuivaksi niin, että useamman litran sai juottaa päivässä, kun oli pakkomenoja.
Aluksi ei mitään havaintoa minne tai mistä poistuu.

Nyt on melko varma tieto kun käytin korjaamolla, että jossain kohtaa kannessa, takaosassa egr:n vieressä/alaviistoon? on otsikon mukainen (vesimarkka/pakkasproppu) kolmen euron tulppa saanut siipeensä tai ajan hammas patinoinut ei- tiiviiksi.
Onkohan jollain kokemuksia minkälainen synnytys on itse naputella vanha pois ja uusi tilalle? Purkaa saa hyvän lastin rojua pois edestä varmasti. Se jo tuttua, mutta maksaa vaivan. Oli melko hintava mielestäni kun tasan tonni (euroa) olisi tullut työlle hintaa

Jos jollain tietoa tai törmännyt vastaavaan, kiitokset etukäteen kaikesta infosta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #1 : 25.10.2021, 08:48:58 »
Jos se on tavallinen pakkasproppu, niin vaihto on hyvin helppo. Naputtelee toisesta nurkasta propun vinoon ja nykäisee sopivilla pihdeilä pois.

Vilsari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #2 : 25.10.2021, 14:00:55 »
Kiitos. Käsittääkseni olisi tavallinen, m***net tarjoaa rek.no:lla 36mm tulppaa olikohan 3 tai 4e hintaan. Jos vaihtaminen helpohko- kategoriassa, niin enää kysymysmerkkinä mitä kautta olisi ns. helpoin reitti? Itse en vielä tätä tapausta koskien ole lähtenyt purkutöihin. Yläkautta tuli kesällä tosiaan egr:n kunto katsastettua ja putsattua, mutta riittääkö siihen asti purku antamaan tarvittavan tilan? No, koittamalla tietysti selviää. Tuo pajan tarjoama hinta ei juuri jää auton reaalihinnasta, niin menetyskään ei järin suuri olisi.
Mietintämyssy päähän ja juutuubi auki.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #3 : 25.10.2021, 14:15:28 »
Jos se on tavallinen pakkasproppu, niin vaihto on hyvin helppo. Naputtelee toisesta nurkasta propun vinoon ja nykäisee sopivilla pihdeilä pois.

Lähteekö varmasti noin? Tietty jos uskaltaa lyödä tarpeeksi syvälle, siitä tulee kuppimainen ja saattaa magneetilla tulla ulos. Mitä jos poraa pienen alkureiän ja vastakierretapilla vääntää reikää suuremmaksi, ja seuraavaksi isommalla tapilla jne. Samapa tuo pääasia ettei riko paikkoja.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #4 : 25.10.2021, 19:23:25 »
https://www.youtube.com/watch?v=SrWozXoQnBI
Tuossa on mallisuoritus, vaikeustasoltaan vastaa renkaiden vaihtoa.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #5 : 25.10.2021, 20:04:23 »
Onhan hinta keksitty pieneen vikaan, mutta voi työn vuoksi olla hyvin perusteltukin. Ei tietoa kuinka paljon pitää purkaa että pääsee käsiksi.

Tulppa itsesään on helppo vaihtaa edellämainitulla konstilla. Irroitukseen on lisäksi olemassa erinäisiä ulosvetimiä. Jos pääsisi hiukan pienemmällä purkamisella jotain työkalua soveltamalla. Voi tosin olla että on silti purettava yhtä paljon jotta sinne käsiksi pääsee.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #6 : 26.10.2021, 10:01:13 »
https://www.youtube.com/watch?v=SrWozXoQnBI
Tuossa on mallisuoritus, vaikeustasoltaan vastaa renkaiden vaihtoa.

Näköjään lohkossa ei ollut olaketta joka stoppaa markan ok. Nyt ymmärrän keikahduksen, kun reunaan iskee, keikahtaa markka.

Vilsari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #7 : 26.10.2021, 11:12:00 »


Juuri tämä on kysymerkkinä. Onko mahdollista hoitaa pakkastulppien vaihtoa irroittamatta kantta/koko mottia, jos panostaa sen sijaan oikeisiin/mihin tahansa tarvittaviin kaluihin? Kun tuo työn hinta kaiketi perustuu suurilta osin jompaan kumpaan edellä mainituista metodeista.

Tosin jos tuohon teettäisi jakopään samalla, kun vaihtoväli kolkuttelee kuitenkin muistaakseni vuoden sisällä, niin tuo kannen irroitus saisi isomman merkityksen.

Nämä tosiaan vain omia näkemyksiä. Saa korjata jos olen hakoteillä ja kaikki ideat otetaan ilolla vastaan.

Kiitokset jo kaikille osallistuneille, kuin vielä tuleville.


EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #8 : 26.10.2021, 12:50:29 »

Ohessa on kuva 9H02 DV6ATED4-moottorista. Jos kyseessä sama moottori niin EGR-jäähdytinhän tuossa pitää irrottaa ja se näyttää helpolta hommalta. Yläkautta ei varmaan onnistu, mutta alakautta kyllä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #9 : 26.10.2021, 14:28:36 »
Tuo tulppahan on kannessa ( 2kpl tulppia), ei lohkossa, varaosa 023442, 20 mm CYLINDER-HEAD WELL-PLUG.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #10 : 26.10.2021, 18:15:42 »
Mitenkäs egr:n pannat aukeaa, eikö vaadi erikoispihdit? Vaikka onnistuisi tavallisilla, vaatii ahtaissa tiloissa paljon enemmän taitoa kuin vapaassa tilassa.
edit Riittääkö pienet hohtimet pantojen avaamiseen?
« Viimeksi muokattu: 26.10.2021, 18:19:36 kirjoittanut fluxpur »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #11 : 26.10.2021, 19:28:58 »
Eiköhän ne lievällä väkivallalla sieltä lähde, tilalle saa ruuvattavia klemmareita.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #12 : 26.10.2021, 20:57:16 »
Noille pannoille on omat pihtinsä esim. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/pihdit/letkunkiristinpihdit/letkuliitinpihdit-click-r-2000028407. Ahtaassa tilassa noidenkin käyttö on rajoittunutta. Hohtimillakin onnistuu jotenkuten ainakin kiinni saaminen. Vesiletkujen klemmarit voi kyllä korvata normaaleilla klemmareilla mutta noissa liitoksissa missä pakokaasu kulkee on "v-band tyyppinen" kiristin.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #13 : 26.10.2021, 21:12:51 »
Kyllähän tuossa näyttäis jonkinverran tekemistä olevan, jotta noihin kannen tulppiin pääsee käsiksi. Tubessa on jos jonkinlaista videota egr:n irrotukseen https://www.youtube.com/watch?v=TcDXRxfzxEI. Ilmeisesti vuoto on selkeästi paikannettu tuohon kannessa olevaan tulppaan eikä esimerkiksi tuo egr:n jäähdytin vuoda?

edit: Tuo tuppa taidaa jäädä juuri tuon egr-jäähdyttimen taakse
« Viimeksi muokattu: 26.10.2021, 21:21:40 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Vilsari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 307 - Vesimarkka/ pakkasproppu.
« Vastaus #14 : 26.10.2021, 22:24:13 »
Moi.
Oli tosiaan auto jo vuodon takia korjaamolla, ja sieltä tämä tieto on peräisin. Siellä oli vaihtoehdot korjata vuoto joko A: kansi irti, vanha tulppa pois ja uusi prässillä paikoilleen. B: koko motti irti ja käyttö jollain kolmannella osapuolella joka hoitaisi tulpan.

Kustannukset ensimmäiseen jakopään, vesipumpun, kannentiivisteen, venttiilikopan tiiviste ym. ns. pakolliset, 1500€.

Jälkimmäinen oli tasaraha, kevyt toimintatonni, 1000€.

Avoin ehdotuksille. Mitä ja missä ja kuka...? Alkaa auton hinta korjauskuluissa lähiaikoina lähteä toiselle kierrokselle. (Kytkinpaketti, palat ja levyt joka kulmaan, eteen laakeria, koiranluuta...) Kuluvia osia tietysti, osuu vaan kaikki päällekkäin synkkenevään syksyyn.
 
Mutta takaisin aiheeseen. Egr:n olen itse kesällä käyttänyt irti. Riittäisiköhän tila päästä käsiksi tällä purkumäärällä tuohon proppuun? Edes jollain tasolla, tyyliin tukkia vuoto jotenkin epätoivon vimmalla? Taitaa jäädä nähtäväksi. Voin tehdä referaatin toimenpiteestä tähän, jos siihen menee.

Kiitos ja kumarrus jo osallistuneille, kuin myös etukäteen niille, jotka jaksavat vinkkejä ts. kirjoittaa.