Kirjoittaja Aihe: 308 - VTi takajarrut  (Luettu 1014 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lassir

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
308 - VTi takajarrut
« : 02.04.2022, 17:21:21 »
Auto: 308 120 VTI vm. 2009

Millaiset nuo jarrusatuloiden telineiden kiinnityspultit mahtavat olla? Pitääkö hakea alkuperaisosat vai saisko pulttikaupasta A2 hyllystä?

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #1 : 02.04.2022, 19:17:20 »
Kirjoitusohjeissa on ohjeita mitä tietoja autosta kannattaa laittaa, ettei neuvoja anneta väärään malliin. 308 on todennäköisesti useita eri pultteja noissa.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #2 : 04.04.2022, 10:39:34 »
Torx kanta, sininen kierrelukite, ovat erittäin tiukassa kiinni, suosittelen lämpimästi pultti pyssyn käyttöä. Sitäkin on painettava ihan oikeasti voimalla vasten kantaa ja tehosta sitten riippuu kuinka nopeasti avautuu. Ohjeen mukaan pultit vaihdetaan uusiin. Merkkiliikkeestä ostetuissa on lukite valmiina. Eikä se hinta mikään mahdoton ollut joten jos siellä poikkeaminen on helppoa niin sinne vaan. Sähköpostilla voi tietysti kysyä hinnan ja löytyykö hyllystä.

Mutta jos nyt viitsisit kertoa nuo tiedot autostaan niin tulee varmemmin oikeita ohjeita.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #3 : 04.04.2022, 18:02:21 »
Omassa 406:ssa olen avannut monet kerrat kehdon pultit ja aina käyttänyt samoja pultteja. T-55 on siinä koko. Sen kyllä ymmärrän että kannenpultit joutuu vaihtamaan mutta kehdonpultit on kylmä osa ja siksi se ei ole moksiskaan vuosista. Eri asia on jos pultti avauksessa vääntyy niin että teräs menettää lujuutensa.

jaffa552

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #4 : 04.04.2022, 20:19:26 »
Taitaa olla aika vakiopultti kaikissa PSA:n vehkeissä? Viimeksi kun takalevyt vaihdoin nelkkuun, myös nuo pultit vaihdoin. Oli silloin luokkaa 5 ekee/4kpl merkkiliikkeessä.
Ja niissähän kierrelukite valmiina. Pieni raha verrattuna ähellykseen, jos on kierrelukitetta laitettu vanhaan pulttiin. Kokemusta on ???
DS4 THP 200 Sport Chic-11, Suzuki GSF650S Bandit -06

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #5 : 04.04.2022, 22:19:51 »
Olen vaan laittanut pehmeää lukitetta, sillä on 2 tarkoitusta, lukita ja estää ruosteen pääsy kierteisiin.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #6 : 05.04.2022, 00:17:41 »
Omassa 406:ssa olen avannut monet kerrat kehdon pultit ja aina käyttänyt samoja pultteja. T-55 on siinä koko. Sen kyllä ymmärrän että kannenpultit joutuu vaihtamaan mutta kehdonpultit on kylmä osa ja siksi se ei ole moksiskaan vuosista. Eri asia on jos pultti avauksessa vääntyy niin että teräs menettää lujuutensa.
Olen vaan laittanut pehmeää lukitetta, sillä on 2 tarkoitusta, lukita ja estää ruosteen pääsy kierteisiin.
On toki monta tapaa tehdä asioita ja toimii toisinkin. Kaikilla ei välttämättä ole tietoa ja taitoa missä kohtaa tehdä toisin kuin valmistajan ohjeistus. Kun en tiedä toisen osaamista niin olen varovainen mitä neuvoja annan.

lassir

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #7 : 06.04.2022, 14:49:36 »
Joo, 120 VTI vuodelta 2009. mutta tosiaan jos niitä saa sopuhintaan alkuperäistä niin haen varmaan ne. Ovat muistaakseni tosi hankalassa paikassa et mitenköhän mitään pulttipyssyä sinne tunkeepi? Lämmöllä ehkä lähtisi?

jaffa552

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #8 : 06.04.2022, 18:49:17 »
Jos alkuperäiset, "kerran käytetyt" pultit, tuskin siihen pulttipyssyä tarvitsee. Ihan normityökaluilla on minulla aina lähtenyt auki.

Ainoa kerta, kun on ongelmia tullut, oli kun pultit oli "uudelleenkäytetty" ja kierrelukitetta koko pultin matkalla.

Tämä siis koskee sekä etu- ja takajarruja.

Tämän vuoksi minä haen uudet pultit, jos jarrusatulan telineen joudun irroittamaan. ::)
DS4 THP 200 Sport Chic-11, Suzuki GSF650S Bandit -06

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 308 - VTi takajarrut
« Vastaus #9 : 06.04.2022, 23:07:08 »
Joo, 120 VTI vuodelta 2009. mutta tosiaan jos niitä saa sopuhintaan alkuperäistä niin haen varmaan ne. Ovat muistaakseni tosi hankalassa paikassa et mitenköhän mitään pulttipyssyä sinne tunkeepi? Lämmöllä ehkä lähtisi?
Ainakin oikealla 2.0 HDi ssä on oikealla tilaa. Vasemmalla on ahtaampaa. Taisin kuitenkin rikkoa pultin kannan kun oli liian heikko ote pulttipyssystä. Poraamalla irti, että siihen oli tilaa.

Ja minulla on vanhanaikainen paineilmalla toimiva laite joka ei ole kovinkaan pienikokoinen.