Kirjoittaja Aihe: 5008/3008 - 1,5 HDi jakoketjuongelma  (Luettu 6394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timoan

• Käyttäjä
  • **
5008/3008 - 1,5 HDi jakoketjuongelma
« : 07.05.2023, 21:39:03 »
Meidän 5008 -18 on ollut hyvä auto, mutta nyt kunnioitettavan 100 000 km ajosuoritteen jälkeen auton nokka-akselien välinen ketju katkesi. Ongelmaa tutkiessa näyttää siltä, että kyseessä on tavallisempikin ongelma alkupään 1.5 HDi-moottoreissa. TSB on B1AW0144Q0 ja riski on DAM 15757 saakka eli ilmeisesti ennen vuotta -20 valmistettuja autoja. Ulkomaisilla foorumeilla on paljon tarinaa aiheesta.

Koneisiin olisi pitänyt vaihtaa vahvempi ketju, nokat kotelointi ja pakoventtiilit, jota ainakaan omaan huoltosopparilla olleeseen ei ollut tehty.

Oireina oli muutaman viikon ajan startatessa sekunnin kuulunut selkeä ketjujakopään rallatus.

Meillä ketju on poikki ja ilmeisesti vauriot ovat minimaaliset. Nokat, nostajat ja keinut ehjiä eikä 7 bar testipaine vuotanut pakopuolelle. Erikoisena oireena oli keskimmäisten sylinterien korvakuulolla suurempi ohivirtaus kampikammioon. Pitänee vielä mitata ohivirtaus. Koska pakoventtiilit on vaihdettava, kansi lähtee huomenna pois.

Sokerina pohjalla, koska olen tehnyt viimeisen huollon itse käyttäen samaa öljyä kuin paikallinen merkkihuolto tähän saakka, paikallisen merkkihuollon mukaan vastaantuloa tuskin tulee. Kun vielä heillä on kahden viikon jono eikä auto joutaisi olla poissa ajosta, niin korjataan itse. 

fluxpur

• Käyttäjä
Vs: 5008/3008 - 1,5 HDi jakoketjuongelma
« Vastaus #1 : 07.05.2023, 22:18:22 »
Iso työ odottaa, toivottavasti keskimmäiset männät on kunnossa. Saksasta voi saada edullisesti moottorinosia.

SamiK

• Käyttäjä
  • Kuolema kuittaa univelat...
« Vastaus #2 : 07.05.2023, 22:19:04 »
https://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=88252.0

En muista oliko muitakin aiheita ko hommasta
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

• Käyttäjä
« Vastaus #3 : 07.05.2023, 23:30:25 »
Kannattaa laittaa auto vaihtoon, jos ei ole vaihdettu tuota ketjua ja 5v./150 tkm ylittyneet ja tietysti vähemmän ajettunakin jos huoltoja ei ole tehty huolto-ohjelman mukaisesti. Mielenkiintoista nähdä paljonko korjaus itsetehtynä maksaa.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/peugeot-citroen-ds-opel-probleme-de-casse-sur-le-15-diesel-dv5-11079390.html

Tarkastuksissa havaituista vaurioista riippuen korjaamoille suositellut korjaukset vaihtelevat seuraavasti:

1. Jos venttiilit ovat vääntyneet, nokka-akselit vaurioituneet... mutta ilman polttokammioiden ja sylinterinkannen vaurioita, seuraavat osat on vaihdettava pääasiassa: venttiilit, jouset, salvat, nokka-akselit, ketjun ja akselin kiristimen nokat, ajoitussarja , jne.

2. Jos osissa ei ole murtumia, mutta venttiilien tiivistys ei ole vaatimusten mukainen ja palotila on vaurioitunut, koko moottori on vaihdettava. Huomaa, että jälleenmyyjät saattavat saada uusia moottoreita, joita ei ole modernisoitu saatavuuden puutteen vuoksi. Tässä tapauksessa heidän on tehtävä jälkimarkkinoiden jälkiasennus.

3. Jos osissa ei ole murtumia, mutta venttiilien tiiviys on oikea, kaikki osat on vaihdettava kohdan 1 mukaisesti venttiilejä lukuun ottamatta.

timoan

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #4 : 08.05.2023, 07:47:25 »
Jep ja riippuu myös DAMista ja siitä, onko pakoventtiilejä vaihdettu. Aika-arviot töille riippumatta siitä vaihdetaanko osia vai koko kone on noin 20 tuntia. Pelkkä nokka-akseli-kotelointi-ketju-sarjan vaihto ei ole jakohihnan vaihdon yhteydessä kovin kummoinen lisätyö. Tunnilla, parilla hoituu. Kannattaa teettää omalla rahalla, jos liike ei tule vastaan. Saa kone jatkoaikaa.

Minulle kerrotun mukaan kyse on:

- korjaamon mukaan siitä, onko autossa merkkiliikkeen huoltokirja.
- maahantuoja ei ota kantaa ilman merkkiorganisaation tutkimusta.

Omassa on täydellisesti huolllettu, mutta viimeinen huolto dokumentoidusti itse oikein tehty. Nuo kannat ei todennäköisesti pidä, jos asian vie eteenpäin. Kyse on valmistajan tuntemasta viasta ja se on ollut ilmeisesti pitkään valmistajan tiedossa.

Löysin saksalaisia hintoja ja niillä arvioiden kunnollinen korjaus ilman jakohihnaa rullineen tulee kustantamaan luokkaa 1 500 €.

Eniten tässä harmittaa merkkiprganisaation asenne. Oman ja lähipiirin kokemuksen perusteella pitänee seuraavaksi ostaa Ford, Toyota tai Seat. Ei jää kärsijäksi selvissä tapauksissa.

SamiK

• Käyttäjä
  • Kuolema kuittaa univelat...
« Vastaus #5 : 08.05.2023, 08:03:00 »
Niin, siis jos ei käytä siellä pajalla niin ei tietenkään voi vaatia takuuseen heidän piikkiin, toisaalta minusta on outoa tuomita pösön takuu käytäntö mikäli ei edes vie autoa sinne. Mulla on kyllä täysin erilainen kuva joidenkin merkkien takuu ymv asioiden hoidosta, ehkä lause ei jää epäselväksi kärsijän rooli tarkoittikin että joutuu maksamaan aina. On tiedossa on aika paljon tarinoita, ei vaan pysty kertomaan niitä missään.

Jos auto on huollettu ohjelman mukaan, ei todellakaan tarvitse olla merkkihuolto. Esim ei puretchien kohdalla hihna vaurioissa ole vaadittu merkkihuolto historiaa, mutta on pitänyt esim pystyä selvittämään mitä öljyä on käytetty.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

timoan

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #6 : 08.05.2023, 08:48:24 »
Kerroin vain sen mitä minulle merkkihuollossa kerrottiin takuukäsittelijän toimesta. Viesti oli selvä, vastaantuloa ei ole tiedossa maahantuojalta. Koska tarina vaikutti mielestäni erikoiselta, tiedustelin myös suoraan maahantuojan palvelusta. Maahantuoja sähköposti toimii anonyymisti ja vastausten perusteella minulle vastasi pari ihmistä. Vastaukset olivat ihan OK ja tukivat käsitystä, ettei ainakaan täyttä vastaantuloa ole luvassa.

Lisäksi merkkihuollolla on parin viikon jono huollossa. Siksi tehdään itse ja tuossa on peruste maahantuojan ja organisaation toiminnan moittimiseen. Kiitosta annan merkkihuollon antamalle tiedolle, joka säästää minulta aikaa sekä todennäköisesti rahaa.

Henkilökohtaista ja lähipiirin kokemusta on useamman merkin organisaation toiminnasta eikä Autobon merkkareineen ole huono, se on varsin normaali. Se ei poista sitä, että parempiakin on. Hoidan asioita mieluummin parempien kuin huonojen tai keskinkertaisten kanssa. 

Onko tämä kohtuuton vai perusteltu reagointi puoleltani? En osaa sanoa. Olen toiminut saamani tiedon ja käytettävissä olevien resurssien mukaisesti. Sen vielä sanon, että olen tehnyt teknistä kauppaa vuodesta -96 ja vuodesta -08 yrittäjänä. Jos tämä case olisi meidän asiakkaalla, auto olisi päivitetty vuosihuollon yhteydessä kaikessa hiljaisuudessa ja jos siitä huolimatta olisi hajonnut, korjattu anteeksipyytöjen kanssa.

timoan

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #7 : 11.05.2023, 21:35:01 »
Hieman yllättäen kaikki pakoventtiilit, keinut, nostajat sekä männät virheettömiä. Mäntien pinnassa ei näy mitään merkkiä osumasta. Pakoventtiilit menee kuitenkin vaihtoon, koska ne DAMin mukaan pitää vaihtaa.

Osien hinnoista: maakohtaisia eroja on alkuperäisosissa aika lailla. Päivitetty venttiilikoneisto löytyy halvimmalla Liettuasta, Saksasta ja Ranskasta, kohtuuhintaan Briteistä ja Virosta. Pakoventtiilit yllättäen Opelilta, jopa Suomesta. Hintaerot 0-40%. Pistän tarkan tarinan, kun homma on valmis.   

vpera

• Käyttäjä
  • 79000km / elokuu 2019
« Vastaus #8 : 12.05.2023, 17:26:21 »
Mistähän tuo "koska ne DAMin mukaan pitää vaihtaa" johtuu? Missä tapauksessa ne pitää vaihtaa? Kenen laskuun?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 12/2024 240tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

timoan

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #9 : 17.05.2023, 18:44:14 »
Ei ole tietoa miksi pitää vaihtaa, mutta ohje käskee vaihtamaan nokkaketjun katkeamisen yhteydessä DAM 15757 saakka venttiilit, jos ei ole jo vaihdettu. Jos on uudempi ja venttiilit ei vuoda, venttiileihin ei kosketa.

Olisiko noissa suunnitteluvirhe ja siksi käsketään vaihtamaan. Ehjää harvemmin käsketään korjaamaan.

Maksajasta kannattaa keskustella huollon kanssa. Arvaus politiikasta on, mutta se on vain arvaus.

timoan

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #10 : 19.06.2023, 12:59:33 »
Auto on korjattu ja kilometrejä takana, joten korjaus voitaneen julistaa onnistuneeksi ja taas on yksi tarina lisää kerrottavana. Tässä huomioita ja vinkkejä, jos tätä remonttia innostuu itse tekemään.

Kustannukset

Kuten aiemmin kerrottu, merkkiosia saa hyvin ja edullisemmin ulkomailta. Tallinnasta säästää noin 25% kotimaiseen merkkiliikkeeseen verrattuna, muualta Baltiasta tai Puolasta jopa 50%. Itse ostin Briteistä ja rahtien, tullien ja ALV:n jälkeen kustannustaso oli -40% verrattuna kotimaiseen.

Alkuperäisinä ostin venttiilit, venttiilikoneisto-ketjuveto-korjaussarjan, öljyn takaiskuventtiilin, nokka-akselin stefat ja tulpat ja muita pienempiä osia. Toimittaja ei ollut mainittavan hyvä tai huono, joten jääköön mainitsematta.

Tarvikeosina käytin OEM-laatuisia osia. Tarvikkeena tuli jakopäähihnasarja vesipumpulla ja suurin osa tiivisteistä. Tarvikkeissa olen käyttänyt Aeromotorsia, jonka palveluun olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kysymyksiin vastataan, osaamista löytyy, toimitusajat pitää ja hintataso normaali edullinen

Kokonaiskustannus osien ja nesteiden osalta oli kaikkineen hieman alle 1.800,- sisältäen kaikki.

Korjaus

Korjaaminen on kutakuinkin normaalia moottorin korjausta, mutta en suosittele tätä konetta ensimmäiseksi koneremonttikohteeksi. Kannattaa harjoitella helpommalla rakenteella. Erikoistyökaluja ei tavita, lenkkiräikät nopeuttavat työtä hankalissa paikoissa ja ajoitustyökalut korvautuvat tarvittaessa poran terillä. Erotuksena normaaliin jakopääremonttiin verrattuna huomioitavaa:

-   Venttiilikoneiston runko on kannessa kiinni ruuvien lisäksi tiivisteliimalla. Lähti helposti auki käyttämällä kuumailmapuhallinta ja kevyttä vääntöä.
-   Korkeapainepumpun irroittaminen on hieman ahtaampaa, mutta tehtävissä.
-   Pakosarjaa ja EGR:ää on turha irroittaa kannesta koneessa. On huomattavasti helpompaa irtokannesta.
-   Kansi todettiin täysin suoraksi ja pakoventtiilit tulivat hyviksi läppäämällä, joten kantta ei koneistettu. Jos koneistuksen tarvetta on, tulee kustannuksiin reilu 200€ lisää.
-   Kiinnitysmomentit löytyy kätevästi tuolta: https://www.youtube.com/watch?v=8PUbqYVi5Dw
-   Nokkaketjun ajoitus on perinteinen Peugeot pienellä tvistillä. Venttiilikotelointi ylösalaisin pöydälle, nokka-akseleista löytyy nuolet ja ketjusta eriväriset lenkit. Värilliset lenkit nuolien kohdalle.
-   Keinut eivät ole kiinni millään nostajissa, joten venttiilikoneiston asennuksessa on oltava varovainen. Keinut pyrkivät luiskahtamaan helposti pois paikoiltaan. Nokat kannataa jättää kutakuinkin siihen asentoon, jossa ketjun ajoitus on tapahtunut. Pyörittelin nokkia löytääkseni aseman, jossa nokat painavat keinuja kaikkein vähiten asennuksen helpottamiseksi ja totesin ajoitusasennon parhaaksi. Ilmeisesti tätä on mietitty suunnitellessa. Kannessa ja venttiilikoneistossa on kulmissa paikat ohjureille, joina käytin pitkiä hylsyjä. Helpotti asennusta, vaikka ei pystynyt näkemään, oliko keinut asennuksen jälkeen paikoillaan. Ainoa keksimäni tapa oli pyörittää venttiilikoneistoa käsin ja todeta, ettei mitään poikkeavaa näy, tunnu eikä kuulu.
-   Polttoainejärjestelmä ilmaantuu melko hyväksi pelkästään pitämällä virtoja päällä pitkään, 2 x 1 min. Minulla oli yksi suutinputki höllästi kiinni helpottamassa ilmaantumista, mutta oli ilmeisesti melko turhaa. Olisi ilmaantunut hyvin ilmankin.

Työaikaa tiedonhakuineen ja ohivirtausmittauksineen meni ensimmäistä kertaa tehdessä vajaa 30 tuntia. Nyt, kun osaa, lupaan tehdä seuraavan kahteen täyteen työpäivään.

Muita huomioita

Auton moottorista hävisi kaikki mekaaniset äänet. Ilmeisesti ketjussa oli ollut sanomista jo pidempään, sillä koneessa oli pientä mekaanista ääntä jo pitkään ennen varsinaista startin jälkeistä rallatusta. Tulkitsin sen normaaliksi ikääntymiseksi, mutta ei ollut sitä.

Ja sitten se huolestuttavin asia. Öljyn takaiskuventtiili kannessa oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä viallinen. Venttiilin irroituksen jälkeen kanavasta ei tullut tippaakaan öljyä ja ilma kulkee puhaltamalla vastuksetta venttiilin molempiin suuntiin. Venttiili on voinut vioittua myös irroituksen yhteydessä. Jos vian juurisyy on tämän venttiilin vikaantuminen, ei uusikaan rakenne tule kestämään kuin hieman pidempään.

Paikallinen merkkiliike antoi aikoinaan puuttellisen tarjouksen remonttiin tarvittavista osista. Eivät halunneet minun listausta osista, koska ”heillä on sama korjausohje”. Samalla aloittivat kyselyn mahdollisesta vastaantulosta. Sähköposteihini osaluettelon täydentämisestä ja korvauskäsittelyn tilasta ei vastattu, joten lakkasin kyselemästä, tilasin osat itse muualta ja korjasin itse. Itse olisin toki korjannut muutenkin, jos merkittävää vastaantuloa ei olisi luvattu. Pitää vielä jossakin vaiheessa selvittää, onko homma jäänyt hoitamatta paikallisen merkkiliikkeen, maahantuojan vai tehtaan toimesta. Tietää, kuka saa pitää tunkkinsa tulevaisuudessa ja kuka ei.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2023, 13:02:40 kirjoittanut timoan »

perrye

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #11 : 19.06.2023, 17:44:27 »
Olipa erinomainen selostus, toivottavasti kestää pitkään!
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

PUG-508

• Ylläpitäjä
« Vastaus #12 : 20.06.2023, 12:34:46 »
Oliko huoltohistoriassa aukkoja vai miksi et vienyt merkkiliikkeeseen. Olis kait tuo takuuna korjattu kuntoon.
Peugeot 3008 hybrid

timoan

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #13 : 20.06.2023, 23:37:00 »
Kerrottu aika tarkasti aiemmissa viesteissä. Olen auton ensimmäinen omistaja, huoltosopparilla alkuun, yksi huolto tehty itse todistettavasti oikein ja oikeilla aineilla. Paikallisen merkkarin mukaan vastaantuloa ei ollut luvassa, mutta sanoivat aloittaneensa kyselyn. Heillä oli pitkä työjono ja kun ennuste oli heikko sekä jopa viesteihinkin vastaaminen oli hankalaa, päädyin tekemään itse. Kun viimeisin muistutus täyttää 2 kuukautta, voisi viedä kakun…

Olin myös yhteydessä maahantuojaan saadakseni selvyyden mahdollisesta vastaantulosta. Sieltä kanta oli, että oma huolto ei oletusarvoisesti estä vastaantuloa, mutta se voi olla alle 100% ja luonnollisesti merkkarin kautta.

Kysyin myös lähikaupungin merkkarista aikaa, mutta heilläkin oli melkoisesti jonoa.

Tässä kohtaa totesin palvelun itselleni sopimattomaksi. Suurin syy itse tekemiselle oli asian kelluminen ja pitkät aikataulut.

Tämän kolmannen uuden tai uudehkona itselle ostetun Pösön jälkeen tuskin seuraavaa tulee. Käytettynä toki hankin mielelläni. Reipas arvonalenema ja muutaman vuoden kokemus tekniikan kestävyydestä avaa mahdollisuuksia hyviin kauppoihin.

Janne64

• Käyttäjä
  • *
« Vastaus #14 : 21.06.2023, 08:16:55 »
Tämä peugeotien arvon reipas aleneminen, on kyllä varmaan monenkin asiakkaan ensimmäinen javiimeinen pösö ostos!
Itselläni on kahdeksas uusi pösö alla, mutta täytyy myöntää että olisin paljon pienemmillä välirahoilla päässyt jos olisin Toyotia ostanut, tyhmä mikä tyhmä.... 😉