Auto on korjattu ja kilometrejä takana, joten korjaus voitaneen julistaa onnistuneeksi ja taas on yksi tarina lisää kerrottavana. Tässä huomioita ja vinkkejä, jos tätä remonttia innostuu itse tekemään.
KustannuksetKuten aiemmin kerrottu, merkkiosia saa hyvin ja edullisemmin ulkomailta. Tallinnasta säästää noin 25% kotimaiseen merkkiliikkeeseen verrattuna, muualta Baltiasta tai Puolasta jopa 50%. Itse ostin Briteistä ja rahtien, tullien ja ALV:n jälkeen kustannustaso oli -40% verrattuna kotimaiseen.
Alkuperäisinä ostin venttiilit, venttiilikoneisto-ketjuveto-korjaussarjan, öljyn takaiskuventtiilin, nokka-akselin stefat ja tulpat ja muita pienempiä osia. Toimittaja ei ollut mainittavan hyvä tai huono, joten jääköön mainitsematta.
Tarvikeosina käytin OEM-laatuisia osia. Tarvikkeena tuli jakopäähihnasarja vesipumpulla ja suurin osa tiivisteistä. Tarvikkeissa olen käyttänyt Aeromotorsia, jonka palveluun olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kysymyksiin vastataan, osaamista löytyy, toimitusajat pitää ja hintataso normaali edullinen
Kokonaiskustannus osien ja nesteiden osalta oli kaikkineen hieman alle 1.800,- sisältäen kaikki.
KorjausKorjaaminen on kutakuinkin normaalia moottorin korjausta, mutta en suosittele tätä konetta ensimmäiseksi koneremonttikohteeksi. Kannattaa harjoitella helpommalla rakenteella. Erikoistyökaluja ei tavita, lenkkiräikät nopeuttavat työtä hankalissa paikoissa ja ajoitustyökalut korvautuvat tarvittaessa poran terillä. Erotuksena normaaliin jakopääremonttiin verrattuna huomioitavaa:
- Venttiilikoneiston runko on kannessa kiinni ruuvien lisäksi tiivisteliimalla. Lähti helposti auki käyttämällä kuumailmapuhallinta ja kevyttä vääntöä.
- Korkeapainepumpun irroittaminen on hieman ahtaampaa, mutta tehtävissä.
- Pakosarjaa ja EGR:ää on turha irroittaa kannesta koneessa. On huomattavasti helpompaa irtokannesta.
- Kansi todettiin täysin suoraksi ja pakoventtiilit tulivat hyviksi läppäämällä, joten kantta ei koneistettu. Jos koneistuksen tarvetta on, tulee kustannuksiin reilu 200€ lisää.
- Kiinnitysmomentit löytyy kätevästi tuolta:
https://www.youtube.com/watch?v=8PUbqYVi5Dw- Nokkaketjun ajoitus on perinteinen Peugeot pienellä tvistillä. Venttiilikotelointi ylösalaisin pöydälle, nokka-akseleista löytyy nuolet ja ketjusta eriväriset lenkit. Värilliset lenkit nuolien kohdalle.
- Keinut eivät ole kiinni millään nostajissa, joten venttiilikoneiston asennuksessa on oltava varovainen. Keinut pyrkivät luiskahtamaan helposti pois paikoiltaan. Nokat kannataa jättää kutakuinkin siihen asentoon, jossa ketjun ajoitus on tapahtunut. Pyörittelin nokkia löytääkseni aseman, jossa nokat painavat keinuja kaikkein vähiten asennuksen helpottamiseksi ja totesin ajoitusasennon parhaaksi. Ilmeisesti tätä on mietitty suunnitellessa. Kannessa ja venttiilikoneistossa on kulmissa paikat ohjureille, joina käytin pitkiä hylsyjä. Helpotti asennusta, vaikka ei pystynyt näkemään, oliko keinut asennuksen jälkeen paikoillaan. Ainoa keksimäni tapa oli pyörittää venttiilikoneistoa käsin ja todeta, ettei mitään poikkeavaa näy, tunnu eikä kuulu.
- Polttoainejärjestelmä ilmaantuu melko hyväksi pelkästään pitämällä virtoja päällä pitkään, 2 x 1 min. Minulla oli yksi suutinputki höllästi kiinni helpottamassa ilmaantumista, mutta oli ilmeisesti melko turhaa. Olisi ilmaantunut hyvin ilmankin.
Työaikaa tiedonhakuineen ja ohivirtausmittauksineen meni ensimmäistä kertaa tehdessä vajaa 30 tuntia. Nyt, kun osaa, lupaan tehdä seuraavan kahteen täyteen työpäivään.
Muita huomioitaAuton moottorista hävisi kaikki mekaaniset äänet. Ilmeisesti ketjussa oli ollut sanomista jo pidempään, sillä koneessa oli pientä mekaanista ääntä jo pitkään ennen varsinaista startin jälkeistä rallatusta. Tulkitsin sen normaaliksi ikääntymiseksi, mutta ei ollut sitä.
Ja sitten se huolestuttavin asia. Öljyn takaiskuventtiili kannessa oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä viallinen. Venttiilin irroituksen jälkeen kanavasta ei tullut tippaakaan öljyä ja ilma kulkee puhaltamalla vastuksetta venttiilin molempiin suuntiin. Venttiili on voinut vioittua myös irroituksen yhteydessä. Jos vian juurisyy on tämän venttiilin vikaantuminen, ei uusikaan rakenne tule kestämään kuin hieman pidempään.
Paikallinen merkkiliike antoi aikoinaan puuttellisen tarjouksen remonttiin tarvittavista osista. Eivät halunneet minun listausta osista, koska ”heillä on sama korjausohje”. Samalla aloittivat kyselyn mahdollisesta vastaantulosta. Sähköposteihini osaluettelon täydentämisestä ja korvauskäsittelyn tilasta ei vastattu, joten lakkasin kyselemästä, tilasin osat itse muualta ja korjasin itse. Itse olisin toki korjannut muutenkin, jos merkittävää vastaantuloa ei olisi luvattu. Pitää vielä jossakin vaiheessa selvittää, onko homma jäänyt hoitamatta paikallisen merkkiliikkeen, maahantuojan vai tehtaan toimesta. Tietää, kuka saa pitää tunkkinsa tulevaisuudessa ja kuka ei.