Kiitos vastauksesta.
Puhuvat täällä myös noista pikkuakuista.
Oletteko niitä latailleet itse irrallisilla latureilla vai pitääkö laite niistä huolen itse?
Onko ne helposti saavutettavissa jos jotain älylaturia sinne itse kokeilisi sohlata?
Onko sivistyneitä arvauksia tällaisten autojen ja ajoakkujen eliniän ennusteesta?
Luin äkkiseltään ajoakkujen latauksesta että ei saisi hitaalla perustöpselillä jatkuvasti latailla.
Onko tästä kotilataamisesta jotakin absoluuttista totuutta, mikä on suositeltavin keino?
Samuli
”Columbollakin oli Peugeot. Ja vaimo. ”
Ajoakku lataa moottoritilan akkua. Jos lataat akkuja, niin irroita taka-akun pikakiinnitysmiinusnapa ja etuakun plusnapa. Sitten laturiin seisonta-aikana. Muutoin pidä ajo-akussa latausta riittävästi ja pelkästään kovasti hanaa Pözölle! Taka-akkuja on mennyt enemmän, vaikka on 200 A 14 Ah AGM-("moottoripyöränn akku") mutta 5 vuoden välein molemmat, niin ei huolta. Toki kunnollinen akkutesteri kertoo niiden kunnon, etuakku EPF 68 Ah, 680 A noin ja ei tarvitse koodailla. Vaihto-ohje löytyy, melko työläs homma purkamisineen. Muistathan että taka-akku irroitetaan aina ensin ja odota varman päälle, että auto menee nukkumatilaan ennen tuunausta. Jos irroitat molempien akkujen navat, niin päinvastoin navat kiinni. Auto pimenee kokonaan vasta sitten, kun vedät palokunnan turvaklipsua ylöspäin moottoritilan sulakerasian vierestä, kypäräpäinen tarra opastaa miten (toiminto avaa korkeajännitteisen hybridiakun pääkontaktorit).