Kirjoittaja Aihe: 405 - Etuovi ei avaudu sisäpuolen avauskahvasta (lukkolaite)  (Luettu 10028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ongelma:

Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).

Kaverin autossa kuljettajan ovea ei saa avattua sisäpuolen avauskahvasta, vaikka ulkokahvasta avautuu ihan hyvin. Pääsen tutkimaan autoa vasta myöhemmin illalla, joten en vielä tiedä asiasta sen enempää. Myöskään lasi ei laskeudu enää kuin joitakin senttejä, joten jokin siellä on varmaan poissa paikoiltaan, kun estää avautumisen. Kun varaosakuvaa katselee, niin ei mekanismi kovin monimutkaiselta vaikuta. Jos jotain on rikki, niin pitää yrittää virittää siihen joku väliaikainen sisäpuolinen avausratkaisu siksi aikaa, kun odottelee uusia osia.

405 (2. mallisarja), FRONT HINGED SIDE DOOR CONTROL
405 (2. mallisarja), FRONT HINGED SIDE DOOR CONTROL

Ratkaisu:

Kuljettajan oven lukkolaite oli rikki ja ongelma ratkesi ko. osan uusimisella.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2011, 09:34:22 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Tiedätkö onko se sisäpuolen kahva löysä, eikä palauta?

Omassa 405 oli irronnut tuo lukon ja sisäkahvan välinen metallirauta (muistaakseni lukon päästä). Oli jäänyt jumittamaan sinne oven sisälle, joten ikkunakaan ei auennut kuin pari senttiä.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Eilen tuli tutkittua vikaa jonkin aikaa. Sisäkahvan tuntuma on täysi normaali, mutta ovi ei siitä vain avaudu. Oven verhoilupaneelin irrottamisen jälkeen pystyi toteamaan, että kaikki vivut jne. olivat paikoillaan. Kuvassa näkyvät punaisilla nuolilla merkittyinä ja numeroituina mekanismin eri osat. Siniset viivat puolestaan kuvaavat osien liikesuuntaa sisäkahvasta vedettäessä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Sisäkahvasta vedettäessä sen tanko (1) liikuttaa lukkolaitteen vivustoa niin, että vipu 2 kääntyy alas ja vipu 3 nousee ylös. Vipu 3 ei kuitenkaan nouse riittävän ylös avatakseen lukkolaitteen salvan ja siten oven. Ulkokahvaa käytettäessä sen muoviosa nostaa suoraan samaa vipua ja se liikkuu n. 3 mm ylemmäs, jolloin myös ovi avautuu. Kyse on siis siitä, että sisäkahvasta veto ei riitä nostamaan vipua 3 tarpeeksi ylös. Vipu 2 kyllä tuntuu liikkuvan lähes rajoittimelleen saakka ja sitä tai tankoa ei saa vedettyä yhtään enempää pihdeillä kuin kahvankaan välityksellä. Vika taitaa siis olla lukkolaitteessa, joka lienee kulunut tai hiukan jumissa.

Lukkolaitetta ei ajan puutteen vuoksi irrotettu, mutta sitä yritettiin voidella. Sivuhuomautuksena todettakoon, että myös lukon avausnuppin toiminta takertelee hiukan eli sitä saa vetää melko suurella voimalla ja hetken aikaa nykiä ennen kuin se nousee ylös ja lukko avautuu. Keskuslukituksen voimalla nuppi tosin liikkuu hyvin. Kunnei tilanne tuntunut korjaantuvan voiteluyrityksenkään jälkeen, laitettiin osat taas paikalleen. Sen jälkeen havaittiin, että oven saa sittenkin sisäkahvasta auki, kunhan kahvaa kohtuullisella voimalla vähän nykäisee aivan liikkeen loppuosassa. Vaihtoehtoisesti kahvan voi vetää liikeratansa loppuun, sitten päästä hiukan takaisin ja taas nykäistä hiukan ja ovi avautuu. Jollei nykäisyä tee, niin ovi ei aukea, vaikka vetäisi kuinka suurella voimalla. Tämä tapa tuntui toimivan aina, joten nyt autosta pääsee ainakin ulos melko normaalisti.

Koska lukkolaitetta ei oikein ehditä pitämään missään vaiheessa irti autosta puhdistusta ja tarkempaa tutkimista varten, niin laitan uuden tilaukseen, kun hintaakin sillä näyttäisi olevan kohtuulliset 39,20 e (9135 76).

Kuljettajan ikkunan vika puolestaan ei liitykään mitenkään lukkolaiteongelmaan, vaan johtuu jostain muusta (tästä lisää toisessa viestiketjussa). Auton omistajan mukaan vika oli itse asiassa ilmennytkin vasta lukkovian jälkeen, kun ovea oli alettu avaamaan ikkunan kautta.

Olen havainnut, että oven kosteussulkumuoviin on kätevintä leikata sopivat aukot sen sijaan, että yrittäisi saada revittyä sitä ehjänä irti liimauksestaan (kuumailmapuhallinkin sulattaa muovin helposti). Leikkauskohdat voi lopuksi teipata takaisin kiinni.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tämä ongelma ratkesi lukkolaitteen uusimisella kuten arvelinkin. Ei selvinnyt, mikä lukkolaitteessa tarkalleen oli vikana, mutta jotain sen sisällä kuitenkin oli rikki tai kulunut. Puhdistaminen ja voitelu eivät auttaneet.

Aiemmin selostettu tapa avata ovi tietynlaisella sisäkahvan nykäisyllä ei enää lopulta toiminut, vaan kahvaa piti kiskoa useamman kerran peräkkäin ja silti ovea ei aina saanut auki. Sen seurauksena kahvassa oleva palautusjousikin oli katkennut. Katkennut ja väärään asentoon jäänyt jousen pala aiheutti sen, että välillä kahva ei täysin palautunut lepoasentoonsa. Uusi kahva on tarkoitus hankkia, mutta kahva palautuu melko hyvin ilman joustakin pelkän lukkolaitteen jousen voimalla.

Lukkolaite on kiinni ovessa kolmella torx-kantaisella pultilla ja sen irrottaminen edellyttää myös tangon irrottamista oven sisäkahvasta (irrota ensin sisäkahva ovesta) ja lukkopesästä (irrota ensin lukkopesä). Paikalleen asennettaessa lukkolaitteesta lähtevät tangot ja tankoon kiinnittyvä lukkopesä on kiinnitettävä lukkolaitteeseen ennen sen kiinnittämistä oveen pulteilla. Huomioi myös ulkokahvan avausvivun paikka.

Tankoja irrotettaessa ja asennettaessa on varottava niiden muoviholkkeja, jotka voivat rikkoutua helposti. Tanko pitää ensin irrottaa muoviholkista, eikä yrittää painaa holkkia irti tangon kulkiessa sen läpi. Vastaavasti asennettaessa muoviholkki tulee ensin painaa reikäänsä ja viedä tanko vasta sen jälkeen holkin läpi.

Liikkuvat osat on syytä voidella kohteeseen soveltuvalla aineella.

Kuvissa Kiekertin valmistama kuljettajan oven lukkolaite 9135 76:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Keskuslukituksen moottori kiinnittyy lukkolaitteeseen kiertämällä. Moottoriin yhdistetään kaksi- ja kolminapaiset liittimet. Kuvissa näkyvät myös tangot oikein kiinnitettyinä.



« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 05:38:23 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info