Automalli: 508 SW
Vuosimalli: 2013
Varustetaso: Active + Business pack 2 ( Bi-Xenon, HUD, Bluetooth, Navigaattori ), vararengas, 17" renkaat, irrotettava vetokoukku
Moottori: 2.0 HDi 140 FAP
Vaihteisto: 6 -vaihteinen manuaali
Polttoaine: Diesel
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 30 tkm
Kahden 407 SW:n jälkeen tuli sitten 508 SW alle. Kokemuksissa tulee verrattua paljon niihin ja myös 406 GW:hen, joka kohdallani aloitti Peugeot- putken - eikä vielä ainakaan loppua näy!
Ulkoapäin auto on selkeästi modernin ja nykyaikaisen näköinen, joskaan ei niin selvästi massasta erottuva kuin 407 oli. Pidentynyt akseliväli antaa jykevyyttä ulkonäköön, mutta auto vaatii vähintään nuo 17 tuuman pyörät alle jotta se näyttää tasapainoiselta, vakiona ja minulla talvirenkaissa olevat 16- tuumaiset näyttävät lähinnä fillarin apupyöriltä. Ulkoisesti auto näyttää muutenkin hyvin tehdyltä, peltisaumat ovat tasaiset eikä missään näkemässäni yksilössä näy vaaleissa metalliväreissä laikukkuutta, kuten esim. monissa Skodissa näkee sopivassa valaistuksessa.
Sisältä auto näyttää niinikään hyvältä eikä kojetaulussa ole kolisevaa Japaninmuovia eikä mikään paikka nitise tai rämise. Tuulilasin farmarivertailussa moitittiin keskikonsolin paneeleja heppoisiksi, mikä kuulostaa oudolta. Yleensäkin sisällä kaikki sovitukset ovat kohdallaan ja muutenkin kojetaulun olemus henkii laadukkuutta.
Sisätilat ovat 407 SW:hen verrattuna kasvaneet huimasti takapenkin ja peräkontin osalta. Nyt taakse mahtuu kookkaan kuskin taakse helposti, eikä polvet hankaa etuselkänojaan. Peräkontti on kanssa kasvanut jonkin verran, mutta riittävästi, sillä sama tavaramäärä mahtuu nyt helposti kyytiin, kun ennen meni tunkemiseksi.
Foorumilla on ollut puhetta veden kertymisestä takaluukun (siis sen avattavan osan) sisään, ja kieltämättä sateessa olleen luukun avauksessa vedenpoistorei´istä valuu norot. Mielestäni pikku juttu, luukku on muovia eli ruostumista ei tapahdu, eikä sinne luukun alle ole heti pakko rynnätä.
Ajossa auto on selkeästi hiljaisempi niin rengas- kuin moottoriäänien osalta, eikä alustakaan pauku huonolla tiellä, mutta jos tällä autolla sinne premium-luokkaan himoitaan, niin erityisesti alustaäänien osalla on vielä vähän töitä. Malliksi voisi ottaa vaikkapa uuden 308:n, joka kuulostaa kuopissa kokoistaan ja hintaistaan huomattavasti isommalta ja laadukkaammalta.
Varsinaiset ajo-ominaisuudet ovat jotakuinkin kohdallaan, mutta ohjaus ei yllä lähellekään 407:n tuntoa ja tarkkuutta. Maantie- ja moottoritieajossa auto menee kuitenkin hyvin suoraan ja paimentamatta, mutta ohjaus on selvästi herkkä tien kallistusten suuntaan. Suoralla tiellä ratista on kammettava hieman vinoon, jos tie on kallellaan, niinkuin se yleensä on. 407 ei juuri hetkahtanut urista tai kallistuksista. Uraherkkyyttä ei esiinny juuri lainkaan. Ei auto vierasta reipasta mutkaräppäystäkään, mutta kokonaisuutena auto sopii paremmin matka-ajoon, kaupungissa koko tulee vastaan ahtaissa paikoissa, ei meinaan ole se ketterin kaupunkirassi. Näkyvyys ulos ja takaviistoon kuitenkin hyvä.
Tosi liukkailla voisi ehkä olla ohjaustuntoa hieman lisää, mutta kyllä tälläkin hyvin selviää (nastoilla) niin loskassa kuin jääkelilläkin. Ilmeisestä keulapainoisuudesta huolimatta auto ei puske tolkuttomasti, vaan perän saa helposti irti mutkassa niin halutessaan, muttei vahingossa.
Ajoasento sopii ainakin itselleni ja penkki on hyvä ja tukeva. Omaan makuun ratti on aavistuksen liian ohut mutta sinänsä hyvin käteensopiva. Nappulat ratissa menevät tottumiskysymysten puolelle.
Varustetaso on jo perus- Activena hyvä, mutta houkuttelevasti hinnoitellut Business Pack:it kyllä kääntävät katseen niihin. Vakiomalliset ajovalot menettelevät, lähivalot ovat aika kurjat mutta pitkillä näkee kyllä. Sen sijaan ksenonlähivalot ovat aivan erinomaiset, laaja ja leveä valokeila, vastaavasti pitkät eivät ole läheskään yhtä hyvät. Suuri osa valosta sojottaa jonnekin taivaisiin, kun suuntaus on muuten kohdallaan. Silti ehdottomasti suositeltava hankinta, pelkästään jo ulkonäkösyistäkin.
Heijastusnäyttö on tavallaan kiva, mutta mieluummin ottaisin tilalle vaikkapa nappulastartin tai sähkötoimisen takaluukun.
Nykytrendeihin taitaa lukeutua varapyörän lisävarusteisuus, mutta kokonaiskustannusten kannalta se on halpa hankinta ja helpottaa tilannetta huomattavasti siinä vaiheessa kun renkaan reunassa on lenkkimakkaran kokoinen repeämä. Pikku miinuksena se, ettei vetokoukku mahdu renkaan kanssa välipohjan alle.
Kattokonsolin punaiset ledit antavat keskikonsolin alueelle kivan säväyksen pimeällä ja lisäävät laatufiilistä.
Navigaattori antaa arvokasta näköä ohjaamoon ja samalla syö sen ainoan pikkutavaratilan keskikonsolista. Itse navigaattori toimii aivan mukiinmenevästi, kosketusnäyttö olisi kyllä poikaa osoitteiden syötössä. Opastukset tulevat ajoissa ja selkeästi, ja näkyväthän ne myös mittaristossa ja HUD:issakin.
Foorumilla paljon parjattu radio kuulostaa ainakin omaan korvaan ihan hyvältä, liekö sitten äänenlaatua paranneltu näihin uudempiin vuosikertoihin.
Ainakin tällä isommalla ruudulla iPodin käyttö on luontevaa, ja iso plussa on se, että USB- liitin on näkymättömissä kyynärnojan alla ja niin soittimen kuin laturin saa näkymättömiin eikä ohjaamossa ole johtohässäkkää.
Ja lopuksi sitten vielä tiivistettynä plussat ja miinukset:
+ Moderni ja massasta erottuva malli
+ Mallikelpoiset ajo-ominaisuudet
+ Hiljainen myös nastarenkailla moottoritielläkin
+ Kulkee kesärajoituksillakin moottoritieajossa noin kuudella litralla
+ Ajotietokone ei pahemmin kaunistele kulutuslukemia
+ Webasto vakiona, tällä kertaa ilman kauko-ohjausta
+ Vaihteisto toimii napakasti ja tunnokas kytkin
+ Mainiot tilat takana ja peräkontissa
+ Kokonaisuutena hyvät ksenonvalot, kääntyvyys toimii hienosti
+ Lisävarustepaketit järkevän hintaiset
+ Laadukkaan oloinen ja näköinen
+ Ikkunat eivät huurru sadekelilläkään useamman ihmisen kuormalla
+ Selkä menosuuntaan- Isofixturvaistuin mahtuu takapenkille niin, ettei etupenkillä tarvitse istua polvet suussa
+ Lasikatto
+ 30 tkm huoltoväli
+++ Tähän mennessä ei mitään vikoja!!!!
- Ajettavuus ei niin maukas kuin 407:ssa
- Tuulilasin pesuri ei nosta vettä lasin yläreunaan kaupunkiajoa kovempaa ajettaessa
Elikkäs yhteenvetona: Ostaisin saman auton edelleen, ei ole kaduttanut pätkääkään, varsinkaan kun laatutaso näyttää parantuvan koko ajan, ja voin suositella autoa kenelle hyvänsä autoa tästä kokoluokasta harkitsevalle. Ei tarvitse pettyä ajettavuuteen tai tiloihin, eikä tätäkään autoa tarvitse etsiä marketin parkkipaikalla Toyota-Skoda- massasta. Korjaamollakaan ei tarvitse asua.