Kirjoittaja Aihe: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä  (Luettu 72488 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #75 : 12.05.2016, 22:07:52 »
Nokian Hakka H pitkittäisillä urilla voi olla todella hyvä tuohon kiesiiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #76 : 13.05.2016, 07:02:58 »
Onko toi nk kokemusta?  ;D mä en muista minkä merkkiset kesä kiekot siinä yhdessä 307 hbssa oli, 205/55 R16, ihan hirveä ajaa, vaihdettiin siihen talvirenkaat, parani huomattavasti. Toinen vastaava 195/65 R15 ihan kohtuullinen ajaa talvirenkailla, mutta menee kuin juna kesärenkailla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #77 : 13.05.2016, 07:27:26 »
En ole Nokian fani, mutta eräs mieluisa Peugeotin koeajo laittoi katsomaan jälkikäteen, mitkä renkaat alla? Öh Nokianit  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

lansion

  • Vieras
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #78 : 13.05.2016, 08:35:23 »
Aikaisemmat renkaat oli Michelin Energy Saverit ja niissä ainakin tuntuma oli hyvin samanlainen. Ehkä osasyy on tuo 15" renkaan korkeampi profiili tai sitten Contit ovat erityisen löysät, koska osin tuota käytöstä voi kyllä kuvailla myös horjahtelevaksi kuten JPL kuvaili eli renkaan kyljet antaa sivusuunnassa periksi aiheuttaen huojuntaa. Rengaspaineita olen kokeillut 2.5-2.8 välillä enkä suurempaa eroa ole huomannut. Taitaa olla monen eri tekijän yhteisvaikutusta tämä käytös eikä sille ainakaan helposti mitään. Mukavaa kyytiä auto kyllä muuten antaa sopivissa olosuhteissa mutta ainahan tekee mieli hakea parannusta ja nuo ylemmäksi postaamani ohjauskulmien suositusten ulkopuolella olevat muutamat arvot ovat ainoa selkeästi löydetty "ongelma". Mutta voikohan nuo vaikuttaa niin paljon että kannattaa noista kulmista sen kummemmin välittää.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #79 : 13.05.2016, 09:08:19 »
Ei noissa sun kulmissa mitään vikaa välttämättä ole, kun tarkistus ei ole tehty alasvedettynä.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #80 : 13.05.2016, 09:18:56 »
Kyllä laittaisin sitä etuaurausta lisää jos nuo arvot on ilman mitään lisäpainoja tai alasvetoa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #81 : 13.05.2016, 09:40:57 »
Kokeile regaspaineet laittaa 2,3-2,4. Voi käytös rauhoittua. Esim. 607:ssa 225/50/17" 2.8 paineilla ihan järkyttävä ajettava, mutta 2.5 paineilla todella hyvä.
Peugeot 3008 hybrid

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #82 : 13.05.2016, 12:01:45 »
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/mechanic/307susp/307align/align307.htm

Tuosta linkistä näkyy miten korkeus vaikuttaa etupyörien auraukseen 307:ssa. Erikoistahan 307:ssa on, että etupää on harituksella eikä aurauksella kuten pösöissä ainakin vanhemmissa malleissa on ollut. Itse pienentäisin harituksen ohjearvon minimiin.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #83 : 13.05.2016, 12:09:11 »
Onko nyt niin että pitäisi säätää haritukselle alasvedettynä jolloin haritus pienenee normaali korkeudessa. Kyllä itse laitoin alfa 156 inan verran auraukselle vaikka ohje arvot oli harituksella. Hyvä tuli.saman tein muuten fiat ritmolle samoin lopputuloksin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #84 : 13.05.2016, 14:33:59 »
Erikoistahan 307:ssa on, että etupää on harituksella eikä aurauksella kuten pösöissä ainakin vanhemmissa malleissa on ollut.

Itseasiassa 309 fl taisi olla jo harituksella, uudemmassa 308 on myös harituksen puolella. Ei sillä periaatteessa ole väliä kumpaan suuntaan renkaat on vinksallaan, sillä kuitenkin tehdään se että auto menee suoraan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #85 : 13.05.2016, 18:29:35 »
Esim. 607:ssa 225/50/17" 2.8 paineilla ihan järkyttävä ajettava, mutta 2.5 paineilla todella hyvä.

Jossain muualla foorumissa yritin puolustaa ohjekirjan mukaisia rengaspaineita 607 kohdalla mutta siellä se tyrmättiin ja oltiin sitä mieltä että isompi paine on paree ;D ;D ;D. Onneksi jollain sentään on samoja kokemuksia ;D
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Aurauskulmat - miksi säätö tehdään alas vedettynä
« Vastaus #86 : 29.06.2019, 15:08:39 »
Kävinpä myös tarkistamassa ohjauskulmat 11 tkm ajetusta 308 SW:stä kun ratti oli hiukan vinossa kun ajoin suoraan ja vanteissa jälkiä edellisen omistajan jäljiltä. Olihan siellä säädettävää, tosin nyt vasta huomasin tämän että pitäisi tarkistaa alasvedettynä josta en nyt tiedä. Takapää punaisella ja sanoivat ettei sitä voi säätää, oliskohan vihreää alasvedettynä sitten..kuvasta nähnee ennen ja jälkeen arvot. Ratti nyt suorassa.

Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04