Ainakin Ekodpf kertoo nettisivuillaan että "Puhdistamme kaikentyyppiset hiukkassuodattimet ja katalysaattorit" joten veikkaisin että on tuokin puhdistettavissa. Hinnat tuolla näytti olevan 199-399€ riippuen siitä onko kyseessä euro 4, 5 vai 6 tyypin auto.
Urealaitteet ruiskuttaa SCR-katalysaattoriin jonka pillit ei ole päästään ummessa, kuten dpf:ssä. Näinollen katalysaattorin ei pitäisi mennä tukkoon vaikka kilometrejä olisi takana paljonkin. Typenoksidipäästöjen vähentäminen perustuu ureasta saatavan ammoniakin ja jalometalleilla ladatun katalysaattorin yhteistoimintaan.
Käytännössä jos SCR-katalysaattori menee tukkoon on urealaitteistossa joku vika esim. Ureasuutin rikkoontunut pakkasella tms. Scr-katalysaattoriin mahdollisesti kertyvä tavara ns. kristallisoitunut urea (valkoinen jauhe tai jopa betonimainen kiinteä tavara) poltetaan pitkälti regeneroinnin aikana ja näin sitä ei juurikaan pitäisi katalysaattoriin kertyä.
Jalometallilatauksensa vuoksi SCR-katalysaattori ei välttämättä selviydy rajuista pesutoimenpiteistä ja muutenkin lataus voi hiipua ajan saatossa, vaikkei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan, jolloin ulostulevia typenoksideja mittaava NOx-anturi voi alkaa herjaamaan korkeista NOx-päästöistä. Nämä siis ihan yleisesti SCR ja ureatekniikan lainalaisuuksia, pösön yksityiskohtaisempi toteutus ei ole itselleni tuttu.
Itse kokisin SCR-katalysaattorin tukkeutumista suurempana huolenaiheena urealaitteiston yksittäisten komponenttien vikaantumisen (yleensä osien hinnat ovat varsin suolaisia), etenkin pakkanen on paha vihollinen, sillä urea-lisäaine (1/3ureaa, loput vettä) pamahtaa jäähän jossain 10-20 pakkasasteen paikkeilla (SCR-varaosien menekki lisääntyy pakkasilla merkistä riippumatta
).