Kirjoittaja Aihe: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)  (Luettu 15160 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

everton8

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #45 : 24.08.2021, 06:58:03 »
Millä aineella pesit?

Ihan aluksi lorautin vaan bensaa suodattimeen. Annoin vaikuttaa n. 5min, koska halusin homman nopeasti tehtyä. Sitten vaan painepesurilla, välillä pesusuuntaa vaihtaen, ihan vaan kylmällä vedellä. Käytössä oli kyllä tosi hyvä ja iso pesuri, josta vettä tulee paljon. Pesussa meni n. alle tunti. 407 suodatinhan ei halkea. Testerin mukaan suodatin oli 92% tukossa, ja edes vesi ei tullut läpi. Nokea tulee yllättävän paljon. Sen kyllä sitten huomaa koska se on puhdas, vesi tulee ihan eri tavalla läpi, ja läpi tuleva vesi on kirkasta. Auto on ihan eri tavalla pirteä ja vetää raikkaasti, varsinkin kärry perässä tämän huomaa. Kulutus tippui muutaman desin.

Verrokkina, pesin 308:n suodattimen pari vuotta sitten perus "koti" painepesurilla, joskin hyvällä sellaisella. Siinä meni noin 1½-2 tuntia aikaa.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2021, 07:06:57 kirjoittanut everton8 »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #46 : 24.08.2021, 08:21:56 »
Mitens nää pesut ureavehkeillä? Tai pystyykö mitään tekemään kun aika tulee? Kyseessä siis 2015 508 blueHDi 2.0 180. Eli jossain vaiheessa ilmeisesti jokin pönttö täyttyy. Onkohan muuta mahdollisuutta kuin vaihto. En tunne  tai ainakaan just nyt muista pöntön sisältöä eli onko siellä hiukkasloukku ja katalysaattori ja vielä jotain typen oksideihin liittyen? Kertyykö pönttöön jotain muutakin kuin hiukkasia loukkuun? Montakohan tonnia tuo mahtaa maksaa. Nyt ajettu 135 Mm joten toivottavasti ei ihan heti vaihtotarvetta tulossa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Garfield

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #47 : 24.08.2021, 14:08:25 »
Mitens nää pesut ureavehkeillä? Tai pystyykö mitään tekemään kun aika tulee? Kyseessä siis 2015 508 blueHDi 2.0 180. Eli jossain vaiheessa ilmeisesti jokin pönttö täyttyy. Onkohan muuta mahdollisuutta kuin vaihto. En tunne  tai ainakaan just nyt muista pöntön sisältöä eli onko siellä hiukkasloukku ja katalysaattori ja vielä jotain typen oksideihin liittyen? Kertyykö pönttöön jotain muutakin kuin hiukkasia loukkuun? Montakohan tonnia tuo mahtaa maksaa. Nyt ajettu 135 Mm joten toivottavasti ei ihan heti vaihtotarvetta tulossa.
Ainakin Ekodpf kertoo nettisivuillaan että "Puhdistamme kaikentyyppiset hiukkassuodattimet ja katalysaattorit" joten veikkaisin että on tuokin puhdistettavissa. Hinnat tuolla näytti olevan 199-399€ riippuen siitä onko kyseessä euro 4, 5 vai 6 tyypin auto.

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #48 : 24.08.2021, 21:43:48 »
Montakohan tonnia tuo mahtaa maksaa.

Joskus vuosia sitten kysyin Laakkosella (edesmennyt Jyväskylän Peugeot-merkkihuolto) hintaa vaihtotyölle ja taisi muistaakseni olla pönttö + työ = noin 1000e.   
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #49 : 27.08.2021, 14:27:17 »
Autodocilla walkerin dpf vajaa 500e

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #50 : 27.08.2021, 16:08:02 »
Mille koneelle?

Lagunaharraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #51 : 30.08.2021, 09:09:16 »
2.0hdi 163hv

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #52 : 30.08.2021, 21:56:12 »
Ainakin Ekodpf kertoo nettisivuillaan että "Puhdistamme kaikentyyppiset hiukkassuodattimet ja katalysaattorit" joten veikkaisin että on tuokin puhdistettavissa. Hinnat tuolla näytti olevan 199-399€ riippuen siitä onko kyseessä euro 4, 5 vai 6 tyypin auto.

Urealaitteet ruiskuttaa SCR-katalysaattoriin jonka pillit ei ole päästään ummessa, kuten dpf:ssä. Näinollen katalysaattorin ei pitäisi mennä tukkoon vaikka kilometrejä olisi takana paljonkin. Typenoksidipäästöjen vähentäminen perustuu ureasta saatavan ammoniakin ja jalometalleilla ladatun katalysaattorin yhteistoimintaan.

Käytännössä jos SCR-katalysaattori menee tukkoon on urealaitteistossa joku vika esim. Ureasuutin rikkoontunut pakkasella tms. Scr-katalysaattoriin mahdollisesti kertyvä tavara ns. kristallisoitunut urea (valkoinen jauhe tai jopa betonimainen kiinteä tavara) poltetaan pitkälti regeneroinnin aikana ja näin sitä ei juurikaan pitäisi katalysaattoriin kertyä.

Jalometallilatauksensa vuoksi SCR-katalysaattori ei välttämättä selviydy rajuista pesutoimenpiteistä ja muutenkin lataus voi hiipua ajan saatossa, vaikkei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan, jolloin ulostulevia typenoksideja mittaava NOx-anturi voi alkaa herjaamaan korkeista NOx-päästöistä. Nämä siis ihan yleisesti SCR ja ureatekniikan lainalaisuuksia, pösön yksityiskohtaisempi toteutus ei ole itselleni tuttu.

Itse kokisin SCR-katalysaattorin tukkeutumista suurempana huolenaiheena urealaitteiston yksittäisten komponenttien vikaantumisen (yleensä osien hinnat ovat varsin suolaisia), etenkin pakkanen on paha vihollinen, sillä urea-lisäaine (1/3ureaa, loput vettä) pamahtaa jäähän jossain 10-20 pakkasasteen paikkeilla (SCR-varaosien menekki lisääntyy pakkasilla merkistä riippumatta :D).

Garfield

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #53 : 31.08.2021, 00:59:31 »
Urealaitteet ruiskuttaa SCR-katalysaattoriin jonka pillit ei ole päästään ummessa, kuten dpf:ssä. Näinollen katalysaattorin ei pitäisi mennä tukkoon vaikka kilometrejä olisi takana paljonkin. Typenoksidipäästöjen vähentäminen perustuu ureasta saatavan ammoniakin ja jalometalleilla ladatun katalysaattorin yhteistoimintaan.

Käytännössä jos SCR-katalysaattori menee tukkoon on urealaitteistossa joku vika esim. Ureasuutin rikkoontunut pakkasella tms. Scr-katalysaattoriin mahdollisesti kertyvä tavara ns. kristallisoitunut urea (valkoinen jauhe tai jopa betonimainen kiinteä tavara) poltetaan pitkälti regeneroinnin aikana ja näin sitä ei juurikaan pitäisi katalysaattoriin kertyä.

Jalometallilatauksensa vuoksi SCR-katalysaattori ei välttämättä selviydy rajuista pesutoimenpiteistä ja muutenkin lataus voi hiipua ajan saatossa, vaikkei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan, jolloin ulostulevia typenoksideja mittaava NOx-anturi voi alkaa herjaamaan korkeista NOx-päästöistä. Nämä siis ihan yleisesti SCR ja ureatekniikan lainalaisuuksia, pösön yksityiskohtaisempi toteutus ei ole itselleni tuttu.

Itse kokisin SCR-katalysaattorin tukkeutumista suurempana huolenaiheena urealaitteiston yksittäisten komponenttien vikaantumisen (yleensä osien hinnat ovat varsin suolaisia), etenkin pakkanen on paha vihollinen, sillä urea-lisäaine (1/3ureaa, loput vettä) pamahtaa jäähän jossain 10-20 pakkasasteen paikkeilla (SCR-varaosien menekki lisääntyy pakkasilla merkistä riippumatta :D).
Kommentoin tuossa aiemmin siis hiukkasloukkuun liittyen ja myös nuo hinnat koskivat DPF:n puhdistusta. Tuo katalysaattori vain sattui olemaan nettisivujen lauseessa mukana. Eipä silti, väittävät kyllä että myös noiden SCR-pönttöjen puhdistus onnistuu turvallisesti. Monessa tapauksessahan nuo ovat käsittääkseni saman saumattoman pöntön sisällä joten pelkkä DPF:n pesu ei ole tuolloin edes mahdollista.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #54 : 31.08.2021, 01:01:19 »
Meinaatko "okantol" ettei näissä euro-6 ureavehkeissä olisi "hiukkasloukkua" ollenkaan. Tässä on tietääkseni urean lisäksi myös eolys-syöttö.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #55 : 31.08.2021, 06:00:37 »
Muistaakseni jossain toisessa ketjussa olisi ollut tästä että ureavehkeissä ei ole eolys käytössä. Pakokaasujen puhdistusmenetelmä on sen verran erilainen.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #56 : 31.08.2021, 13:16:51 »
Mulla on urea autossa ja ainakin jossain huollossa on tarkistettu toisen aineen (Eolys varmaan) taso ja sanoivat sen olevan ok. Itse en ole ko. säiliötä vielä kaivellut esiin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #57 : 31.08.2021, 23:37:55 »
Molemmat löytyy BlueHDI:stä ja niiden lisäksi on vielä dieselin hapetuskatalysaattori heti pakosarjan jälkeen tai jopa pakosarjassa.

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #58 : 31.08.2021, 23:47:34 »
Kyllä jokaisesta E5 ja E6:sta hiukkasloukku löytyy, luulin vain puheen olevan ainoastaan SCR-katalysaattorin tuomista lisähaasteista perinteiseen hiukkassuodattimelliseen dieseliin. Kun googlasin BlueHDI pakoputken niin sieltä löytyykin halkileikkauskuvat tuollaisesta 508 pakoputkesta ja siellä totta tosiaan on kaikki yhdessä purkissa ja vieläpä niin että SCR on ennen DPF:ää. Käytännössä tarkoittaa siis sitä että pesuhommissa joutuu huuhtelemaan koko purkin läpi ja silloin on tuurista kiinni miten SCR toimii sen jälkeen (vaikka pilli olisi puhdas noesta, niin kemia voi tykätä huonoa). Rakennelma näyttää kyllä kertaluokkaa kertakäyttöisemmältä kuin pelkkä DPF olisi. Jos oma tuollainen suodatinpötkö kävisi pestävänä, niin seurailisin todella tarkkaan jonkin aikaa ilmaantuuko selittämättömiä korkeisiin NOx-päästöihin viittaavia vikoja ja jos ilmenee, niin silloin ei auta kuin uuden SCR+DPF purkin vaihto.

Eolys-nesteen käyttö liittyy ainoastaan DPF:n kertyvän noen palamislämpötilan laskemiseen (nopeampi regenerointi, matalampi lämpötila, vähemmän tarvetta dieselin jälkiruiskutukselle = pienempi polttoaineenkulutus).

Tuossa videolla muuten havainnollistettu BlueHDI pakoputken rakennetta ja sitä mitä missäkin kohtaa tapahtuu: https://youtu.be/mTCqjnmBtE8

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #59 : 01.09.2021, 09:20:26 »
Kiitos, tuli korjattua väärä käsitykseni asiasta. Pitää vielä katsoa tuo video.

Erittäin hyvä video.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2021, 09:43:20 kirjoittanut pfaq306 »