Kirjoittaja Aihe: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)  (Luettu 15118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #60 : 02.09.2021, 08:40:39 »
Eli onko nyt niin, että euro 5 riittää suodattimen pesu ja euro 6 koko pömpeli vaihtoon? Omassa rupeaa olemaan tuo pesu mietinnässä, kun täyttöaste huutelee 100. Onkohan tuokin laskennallinen arvio, kun mitään herjoja ei ole vielä tullut ja poltotkin puörii vielä siinä reilu 400 km kantturoilla ( ajettu 225tkm )?

okantol

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #61 : 02.09.2021, 21:50:10 »
Arviohan se on, joka perustuu dpf:llä ajettuihin kilometreihin ja luultavasti jossain määrin suodattimen yli mitattavaan paine-eroon (voi huomioida jotain muitakin parametrejä). Kuitenkin täyttöaste jotain kuvastaa, eli käytännössä sitä että valmistajan määrittämä dpf:n turvallinen elinkaari on nyt tullut päätökseensä ja jos halutaan jatkaa valmistajan hyväksymällä tiellä vaihdetaan uusi DPF. Kuitenkin kun meillä täällä Suomessa ruuhkassa matelu on suht harvinaista ja matkat taittuvat pääosin maantiellä, sekä ilmasto on verrattain viileä joten tukkeentunut dpf harvoin aiheuttaa moottoritilassa palovaurioita tms. Eolys-nesteestä kertyy DPF:n rautaoksidia, joka tukkii sitä omalta osaltaan jossain määrin pelkän tuhkan lisäksi (DPF:ää pestessä läpivirtaava vesi on punertavaa kun rautaoksidi sekoittuu veteen).

On siis mahdollista, että täyttöasteen nollaaminen  (uuden dpf:n opetus testerillä) antaa paljon lisäkilometrejä ilman ensimmäistäkään herjaa dpf:n tukkeentumisesta. Jos tälle tielle lähtee niin silloin on hyvä tiedostaa että lähes täysi dpf ei tee hyvää polttoaineenkulutukselle, lyhentää ahtimen ja moottorin elinikää, sekä vaarallisimmillaan voi aiheuttaa dpf:n tukkeutuessa tulipalon moottoritilassa.

Mielestäni ja omasta kokemuksestani suodattimen pesu ja testerillä täyttöasteen nollaaminen on ihan toimiva apu tukkoiseen hiukkassuodattimeen. Kyseinen toimenpide on useimman kotimekaanikon tehtävissä ja vaikka sillä tuskin suodattimesta uudenveroista saa, niin ainakin tuhkan määrä vähenee merkittävästi. Omastani puhdistin hiukkassuodattimen, kun välillä 3 tai 4 vaihteella täyskaasukiihdytyksillä tuli herjaa mittaristoon tukkeutuvasta suodattimesta. Seurasin myös testerillä paine-eroa isoilla kuormituksilla, jolloin huippuarvot olivat n. 260mbar. Pesun jälkeen vastaavassa testissä suurimmat paine-eron arvot vastaavassa ajotilanteessa n. 150mbar. Muutos mm. ahtimen heräämisessä ja robottilaatikon toiminnassa oli merkittävä.


masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #62 : 09.12.2021, 18:10:52 »
Peugeot 508 hybrid4 RXH 2013 (215tkm)

Auto kävi tänään huollossa ja suositukseksi tuli uusia hiukkasloukku, karstoittumisen aste 100%. Onko Jyväskylän suunnalta suosituksia firmasta, kenen toimesta hiukkasloukun puhdistaminen onnistuisi?

Vai olisiko järkevintä suoriltaan vaihdattaa uusi pönttö?   
« Viimeksi muokattu: 09.12.2021, 18:16:08 kirjoittanut masiina »
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #63 : 09.12.2021, 20:18:58 »
Laitoin tämän kirjoituksen jo aikaisemmin HDI-ketjuun:

DPF:n lisäaineen kriittisen minimitason alittaminen aiheuttaa vikakoodin P1446, arvo on laskennallinen. Vikakoodi estää ohjelmallisen pakkopolton, estää lisäainepumpun käynnistymisen ja johtaa ennen pitkää loukun tukkeutumiseen.
180 tkm vaihtoväli DPF:lle johtuu ceriinijäämien kertymisestä loukkuun, ne jäävät loukkuun poltoista huolimatta. Loukun tukkeutuminen on laskennallinen, todellisuudessa loukku ei välttämättä ole vielä tukossa. Laskennallinen tukkeutuminen antaa vikakoodin P1445 "Hiukkassuodattimeen ruiskutetun lisäaineen määrä on ylittänyt maksimikynnysarvon. Hiukkassuodatin on vaihdettava." Suodattimen pesulla ceriinijäämiä poistuu hyvällä prosentilla ja DPF:n voi kuitata vaihdetuksi.

Todellinen hiukkassuodattimen tukkeutuminen antaa vikakoodin P1490. Tämä voi tulla kolmesta eri syystä:
1. DPF:n läpi kulkeva virtaus 300 000 l/h, samalla paine-ero > 320 mbar 3 sek ajan
2. DPF:n läpi kulkeva virtaus 800 000 l/h, samalla paine-ero > 460 mbar 3 sek ajan
3. DPF:n läpi kulkeva virtaus 1200 000 l/h, samalla paine-ero > 500 mbar 3 sek ajan

Lisäksi on vielä vikakoodi P15B3, joka on varoitus lisäaineen vähäisyydestä. Antaa viestin "Risk of clogging of the particle filter". Lisäainetta kannattaa lisätä viimeistään tässä vaiheessa eikä odotella kriittistä koodia P1446.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #64 : 09.12.2021, 20:21:21 »
Jos kuittaat sen hiukkassuodattimen vaihdetuksi, niin uusi ilmoitus loukun täyttymisestä tulee seuraavan 210 tkm:n jälkeen. Ellei loukku tukkiudu ennen sitä. Pesu on tietysti järkevää, vaihto ei ole välttämätön.

Jokian5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #65 : 25.03.2023, 18:24:37 »
Terve

Täällä uusi Peugeot autoilija ilmoittautuu ekalla kyssärillä

Eli auto 508 sw 120blue 2016 ilmoitti p242f joka vissiin viittaa liian suureen tuhkanmäärään dpf:n sisällä?

Mikä neuvoksi? Pakkopoltto/uusi? Itsellä ei löydy kun puhelimesta appi millä lueskelen koodeja.  Vai onko täällä moni suolistanut sisukset ja ohjelmoittanut? ;D

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #66 : 26.03.2023, 13:47:24 »
Kerrotko huviksesi/huviksemme kilometrimäärän autosta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #67 : 26.03.2023, 13:49:24 »
Pakkopoltto tai pidempi matka-ajo voi auttaa, jos muuten tulee ajettua vähän 80+ km/h pidempiä pätkiä. Tässä yksi on pessyt samanlaisen suodattimen paikallaan. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=88369.0

Itsellä oli paljon ongelmia tuon kanssa (en muista oliko juuri tuo virhekoodikin, useita muita oli ja filtterin kuva tuli näyttöön usein). Auto meni monta kertaa limb-modeen eli tehot rajoittuivat todella heikoiksi. Elokuussa tavallisen 10-20 km pätkäajon sijaan tehtiin 2000 km reissu, jolloin ei ollut mitään ongelmaa. Takaisin pätkäajoon palattua tuli uudestaan ongelmia, mutta yhden pakkopolton jälkeen on mennyt OK.

Nykyään seuraan tarkkaan onko poltto alkanut ja sitten pyrin ajamaan 100 km/h polton loppuun, josta tulee aina silloin tällöin 20 km ylimääräinen lenkki. Polttoa on todella vaikea havaita ellei ole ohjelmoinut kulutusnäyttöä näyttämään myös polton kulutuksen, jolloin huomaa helposti, että vie motarilla 1-2 l/100 km enemmän ja moottorijarrutuksessa ei mene nollaan.

Teen varmaankin tuon pesun kunhan löytyy sopivasti aikaa ja intoa. 220 tkm ajettu nyt. Ollut meillä 185 tkm saakka. Diagboxin mielestä DPF:n ikää on jäljellä 280 tkm saakka.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #68 : 26.03.2023, 13:56:46 »
Mulla 2015-mallinen vastaava 2.0 jossa kilsoja 180000. Poltto FAPin näyttämien tietojen mukaan keskimäärin 800km välein (paljon maantieajoa).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Jokian5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #69 : 26.03.2023, 14:20:21 »
Autolla tosiaan menty 150tkm ja ainoastaan tulee tuo vikakoodi eikä mittaristoon syty minkäänlaista valoa ajattelin jos ensihätään paikallaan dpf pesuaineet sisään ja maantieajoa korkeammilla kierroksilla.... kilometrejä tulee sen 50km päivässä maantietä

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #70 : 26.03.2023, 14:39:42 »
Autolla tosiaan menty 150tkm ja ainoastaan tulee tuo vikakoodi eikä mittaristoon syty minkäänlaista valoa
Siis ei syty moottorivaloa eikä tule hiukkassuodattimen kuvaa kehoituksella lukea manuaalia? Silloin en tekisi mitään.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Jokian5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #71 : 26.03.2023, 14:42:58 »
Jep ei mitään virheilmoituksia mittaristoon ainoastaan vikakoodi tulee...ja mitään vikaa ei ole käy ja kukkuu niinkuin kuuluukin

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #72 : 26.03.2023, 14:50:39 »
Mulla 2015-mallinen vastaava 2.0 jossa kilsoja 180000. Poltto FAPin näyttämien tietojen mukaan keskimäärin 800km välein (paljon maantieajoa).

120tkm ajettu samalla konemallilla, niin poltto on 680-862 km välillä. Poltto kesti viimeksi 22km.
Peugeot 3008 hybrid

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 528
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #73 : 26.04.2023, 20:35:20 »
Laskennallinen tukkeutuminen antaa vikakoodin P1445 "Hiukkassuodattimeen ruiskutetun lisäaineen määrä on ylittänyt maksimikynnysarvon. Hiukkassuodatin on vaihdettava."

RXH:n huollon yhteydessä ilmoittivat vikakoodin P1445 olleen luettavissa. Peugeot 508 RXH 2.0 HDi:in kilometrimääränä on 250tkm. Jatketaan ajoa ja jään odottamaan todellista hiukkasloukun tukkeutumista, tämä taisi olla vikakoodi P1490.
Ajossa: 508 RXH Hybrid4 HDi AWD -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 508 - Hiukkassuodattimen puhdistaminen (HDi)
« Vastaus #74 : 22.07.2023, 10:44:20 »
Peugeot 508 2,0hdi 2011

Auto on herjaillut vajaan parin vuoden ajan hiukkassuodattimen  tukkeutumista. Katsastin auton kolme viikkoa sitten ja hiukkaspäästöt 0. Autolla ajettu 270tkm. Nyt se lopulta ilmoitti tukkeutumisen lisäksi myös "engine fault" ja laitoin auton menemään hinausautolla Wetterille hiukkassuodattimen vaihtoon. Polttovälit olivat 200km ja suodatin täysin tukossa. Nyt se on kunnossa siltä osin. Ainoa vika mikä siihen jäi on vakionopeussäätimen putoaminen pois päältä. Se tuli engine fault ilmoituksen yhteydessä. Sitä ei varmaan saa kuitattua kuntoon ilman lukulaitetta?
« Viimeksi muokattu: 22.07.2023, 10:49:53 kirjoittanut Hexy »
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw