Kirjoittaja Aihe: Peugeot Rifter  (Luettu 16096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #30 : 12.12.2018, 11:49:12 »
Toista se oli aikoinaan kun vedin 5 metristä Cabbyä Toyota Crownilla jossa oli 54hp indenorin diisseli nokalla.

No niin ne ajat muuttuu, enää riitä mikään ;) Olihan meilläkin eka as.auto Fiat Ducato 2.5d vaparilla ja se kun sitä lähes 3.5tn nyyttiään siirteli, niin putkestahan tuli mustaa nokea ihan tankona, eikä tuo koppi silti mihinkään liikkunut. Ylämäessä muksut kovasti tykkäsi aina kun sanoin että mennään kyykkyyn, joskos tää jaksaisi paremmin taas tuon mäen päälle, niin naureskellen sitten kyyristyivättenkin joka kerta ;D No toisen as.auton kohdalla sitten korjattiin tuokin vika ja se oli Renault Master 3.0dCi 140 alustalla, niin johan liikahti 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #31 : 12.12.2018, 21:59:16 »
Mulla on 1600 kg kaappi ollut 508 GT:n perässä, eikä tuntunut oikeastaan missään. Tällä uudella saa vielä vetää 1975 kg ja yhdistelmän kokonaispaino 4130 kg. On muuten Suomen ainoa yksilö, noin suurella kokonaispainolla. Jokohan alkaisi tuntua. Oli mulla kerran 308 (I) SW GT THP 150:sen perässä 2700 kg. Se kyllä tuntui.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #32 : 12.12.2018, 23:42:00 »
Oliko henkilönostin vai vene perässä?
Tuon painoista nostinta kun vedin 85hp transitilla vahingossa, päätin kyllä että oli viimeinen kerta. Isommat nostimet tulee jatkossa vuokraamon vetureilla työmaalle...

On Penguinin yhdistelmällä mahtava suurin sallittu kokonaismassa, ei moni uskoisi. Ihan vaan sedan kuitenkin. Itse en kyllä viitsisi noin uutta autoa rasittaa ihan noin kovilla massoilla. Vaikka jaksaisikin vetää.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #33 : 13.12.2018, 05:50:03 »
On muuten melkoisia eroja siinä miltä joku tietyn painoinen massa tuntuu auton perässä, eikä ainakaan auton sallitulla vetomassalla ole mitään tekemistä tuntuman kanssa. Samanlaista liftiä tuli hinattua kahdella eri autolla, paino tuntui erittäin hyvin siinä millä sitä sai vetää laillisesti, isommassa saman painoisessa sallittu vetomassa oli 100 kg pienempi, yhdistelmä oli siis laiton, silti perässä se ei tuntunut juuri miltään. Saman eron huomaa kyllä kevyellä kuomukärrylläkin, toisen perässä se ei taatusti unohdu, toista ajaessa on todella vaikea muistaa että kärry on perässä, tulee niin huomaamattomasti ja nätisti perässä. Jälkimmäisessä autossa on paremmat peilitkin, joten yhdistelmän laittaa taskuun yhdellä vedolla melko vaivattomasti.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2018, 05:53:23 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #34 : 13.12.2018, 09:10:37 »
Tulihan tuota aikanaan 1.9d Partnerillakin nypittyä jarrutonta multakärryä, kun lisälaitojen kera ahneuksissaan sen mätti laitojen tasolle täyteen = painoa oli "riittävästi" ja kovin oli jo rauhallinen liikkuja tuo yhdistelmä. Perille kuitenkin pästiin ja faijan peräkärryn vahvistettu akselikin oli vielä suorana ;D Tuon jälkeen kesällä 2010 tuo samainen Partner nyppi mulle OKT kellariin tarvittavia lecaharkko-lasteja kymmenkunta lavallista, kun jäi alkup. tilaus pikkasen naftiksi, tontilla ei ollut tilaa enemmälle määrälle leca-lavoja mitä sitä ekassa tilaustoimituksessa tuli ja "mä käy vielä yhden hakemassa itse" -tyylillä sitten kymmenkunta noita kaikenkaikkiaan tuli lisää. Nyt kärrynä oli oma jarruton JT-Trailerin tuote ja hyvin sekin noita 1000-1200kg lasteja kotiin kantoi, vaikka Partnerilla edes jarrullista olisi saanut nyppiä kuin 1tn verran, mutta lienee tuokin "rikos" jo vanhentunut aikaa sitten :P Nykyisen QQ perässä tuo JT tulee myös nätisti, mutta niinpä se tulee tuo "peflettikin" varsin ongelmattomasti. Liikkeellelähdöissä ja ylämäissäkin kun tuo QQ siirtää aina kelistä, alustasta ja lähdön rivakkuudesta huolimatta autom. osan vedosta takasille, niin eipä tuokaan ominaisuus ainakaan häiritse noissa vetohommissa, päin vastoin 8)

Otsikkoon palatakseni, eiköhän tuo Rifterkin aikanaan tuolle samalle Dangelin varustamo-tehtaalle piipahda, jos sen haluaa 4wd versiona 8)

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lisaa-vain-neliveto-nain-dangel-rakentaa-citroenin-ja-peugeotin-pakettiautoista-maastokykyisempia/
Lainaus
Nykyisin Etelä-Alsacen pienessä Sentheimin, keihäänheiton päässä Peugeotin Sochaux’n tehtaista, sijaitseva Dangel toimii tiiviissä yhteistyössä emokonserni PSA:n kanssa.

Yhtiö keskittyy nykyisin hyötyajoneuvojen ja niihin pohjautuvien tila-autojen nelivetokonversioihin ja maastokyvyn parantamiseen.

Dangel kertoo ydinosaamisekseen tasauspyörästön uuden kuoren sovittamisen vaihdelaatikon kylkeen. Voima otetaan taka-akselille etutasauspyörästön hammaskehältä, johon päästään käsiksi poistamalla tasauspyörästön kuori. Dangel on kehittänyt kuoren tilalle oman versionsa, joka sisältää kulmavaihteen voiman siirtämiseksi kardaaniakselille. Paketissa on myös sakarakytkin, jonka avaamalla veto takapyörille voidaan katkaista.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #35 : 13.12.2018, 20:20:54 »
Ero on vaan siinä, että esim. kaksi vuotta sitten Dangelilla oli oma osasto ihan eri hallissa kuin Peugeotin osasto Pariisin autonäyttelyssä ja Partner 4x4, Expert 4x4 ja Traveller 4x4 olivat siellä esillä. Tänä syksynä ei ollut Dangelin osastoa, vaan nelivetoiset Dangel-valmisteet olivat Peugeotin osastolla ja nyt ne löytyvät myös Peugeotin hinnastosta. Jopa Suomessa.

On Penguinin yhdistelmällä mahtava suurin sallittu kokonaismassa, ei moni uskoisi. Ihan vaan sedan kuitenkin. Itse en kyllä viitsisi noin uutta autoa rasittaa ihan noin kovilla massoilla. Vaikka jaksaisikin vetää.

Katsastusinssillä kävi pieni unohdus rekisteröintikatsastuksessa ja yhdistelmän suurin kokonaismassa jäi kirjaamatta vaatimuksenmukaisuustodistuksesta Trafin järjestelmiin. Todellisuudessa lukema olisi 3855 kg. Eipä mulla toisaalta ole edes koukkua autossa, että pitää tuota kärryä vedellä käsin tai puutarhatraktorilla.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2018, 20:24:04 kirjoittanut Penguin »

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #36 : 14.12.2018, 09:14:10 »
Ero on vaan siinä, että esim. kaksi vuotta sitten Dangelilla oli oma osasto ihan eri hallissa kuin Peugeotin osasto Pariisin autonäyttelyssä ja Partner 4x4, Expert 4x4 ja Traveller 4x4 olivat siellä esillä. Tänä syksynä ei ollut Dangelin osastoa, vaan nelivetoiset Dangel-valmisteet olivat Peugeotin osastolla ja nyt ne löytyvät myös Peugeotin hinnastosta. Jopa Suomessa.

Johan se tuosta jutustakin jo paljastui, kuinka Pökö on jo esivalmistellut nuo pakunsa tehtaalla tuota 4wd varten, mm. takarenkaiden navat ovat mallia joihin saa halutessaan sen vetarinkin kiinni. Myöskään tuolla Dangelin muutoksella ei ole vaikutuksia Pökön myöntämiin takuisiin yms. joten aikalailla syvälle on jo tuo yhteistyö mennyt ja hyvä niin :) Toki pienenä sivujuonteena ettei tuolla 4wd ole minkäänlaista vaikutusta auton vetomassoihin, vaikka se käytännön vetokyvykkyys merkittäväti kyllä paraneekin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #37 : 14.12.2018, 09:58:44 »
Tuota, eikös tuohon auton vetokykyyn vaikuta muutkin seikat kuin vain se, että miten se auto lähtee paikaltaan ja jaksaa vetää? Esim. luulisi tuolla pysähtymisellä (= jarrujen koko/ -teho) olevan kanssa aika iso merkitys mitä auto vetokyvyksi luvataan?

altejtu

  • Vieras
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #38 : 14.12.2018, 10:41:06 »
Joo ei välttämättä auton koko/vetotapa korreloi sallittua maksimi vetomassaa. Esimerkiksi vaimon 308 vti 120 vm. -08 suurin sallittu jarrullinen vetomassa on 1650 kg, mutta tutun Mitsu ASX 4wd 1.8 dsl ainoastaan 1400 kg. Auton valmistaja taitaa loppupelissä nuo määrittää.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #39 : 14.12.2018, 11:09:06 »
Trafin mielivaltaa/huolimattomuutta?
Mulla ei rekisteriotteen mukaan auton paino ole useinkaan pitänyt paikkaansa ohjekirjan kanssa. esim. Coupe painaa otteen mukaan tasan 1600 kiloa (aika ympäripyöreä ilmoitus) ja ohjekirja ilmoittaa auton painoksi 1660 kg.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

antsu

  • Vieras
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #40 : 14.12.2018, 11:49:26 »
Trafin mielivaltaa/huolimattomuutta?


Valmistaja vetopainot määrittelee.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #41 : 14.12.2018, 12:02:25 »
Ja Trafin virkamies ei tee koskaan virheitä? Otteessa ei siten voi olla vahingossa virhettä?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #42 : 14.12.2018, 12:03:14 »
Tuota, eikös tuohon auton vetokykyyn vaikuta muutkin seikat kuin vain se, että miten se auto lähtee paikaltaan ja jaksaa vetää? Esim. luulisi tuolla pysähtymisellä (= jarrujen koko/ -teho) olevan kanssa aika iso merkitys mitä auto vetokyvyksi luvataan?

Vai olisiko kenties se yhdistelmän kok.massa joka tuossa jarruissa yms. tulee kyseeseen, mutta siltikään sillä ei ole mitään merkitystä mitenkä se kantavuus halutaan jakaa nupin ja nyytin välillä. Monessakaan kun nuppia ei saa lastata enää ihan täyteen, jos perässä on jo max. vetomassan nyytti mukana. Nykyisen käyttikseni tapauksessa auton kok.massa + nyytin kok.massa = yhdistelmän kok.massa, joten tuolla nyytin koolla ei tässä kohtaa ole em. rajoittavaa vaikutusta. Samaten jos vertaa samaa autoa etu- ja nelivetoisina, niin jarruttoman vetokyky tässä kohtaa omassani kasvaa "huimat" 720>750kg 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #43 : 14.12.2018, 13:08:50 »
^ Niin varmaan noinkin mutta joka tapauksessa sen koko läjän pysäyttää ensisijaisesti vetoauton jarrut, eli aika paljon noilla on merkitystä vs. neliveto. Se on sitten ihan eri asia mitä voimansiirto kestää ja koko vetoauton kori, noillakin varmasti väliä. Pointtini oli, että vaikka auto on konvertoivissa 4WD malliksi kuinka helposti tahansa niin tuossa autossa on monia muitakin rajoittavia tekijöitä jotka estävät vetomassan kasvattamisen. Mutta toisaalta aika sama koska tällä asialla ei ole kyllä sen suurempaa mielenkiintoa omalta osalta.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeot Rifter
« Vastaus #44 : 14.12.2018, 15:19:18 »

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08