Kirjoittaja Aihe: 308 - HDI:n suuttimen vaihto, tarviiko koodata?  (Luettu 1342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mclean

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Auto: 308 HDi vm. 2013

Vikakoodin lukija antaa otsikon Pösölle koodin P0265 eli kakkospytyn suutin krakaa. Vaihtotyön mekaaninen suoritus on hallinnassa, mutta siitä eteenpäin. Tarviiko ko. rakkine erillisen koodauksen vai riittääkö pelkkä vikakoodien nollaus ja sitten vaan menoksi?

Vehje on muuten vain 36.000km ajettu ja tämä olis jo kolmas vikaantunut suutin! Siis etsinkö jotain muuta vikaa lisäksi esim. paineanturista tvst?

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - HDI:n suuttimen vaihto, tarviiko koodata?
« Vastaus #1 : 02.07.2021, 21:17:38 »
Ymmärtääkseni suuttimet pitää koodata autoon, jotta auton moottorinohjainlaite tietää sen virtausominaisuudet.

Viestistä ei selviä tarkempaa hdi-moottorityyppiä, mutta jossain uudemmissa 1.6 koneissa ollut suutinvikoja.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 308 - HDI:n suuttimen vaihto, tarviiko koodata?
« Vastaus #2 : 02.07.2021, 21:45:50 »
Lainaus
Vuoden 2011 lopusta vuoden 2014 alkuun, Citroën ja Peugeot kohtasivat suurta määrää 1,6 HDi 112/115 hv: n injektorien vaihtamista. Vuoden 2011 lopusta vuoden 2014 alkuun PSA meni läpi vaikean ajanjakson (korvaamalla injektorit lapiolla), joka liittyi toimittajansa Continentalin epäonnistumisiin. Huolestunut siitä, että Citroën ja Peugeot yrittävät minimoida taloudelliset seuraukset kattamalla kokonaan tai osittain korjauskustannukset.

Tämähän on tunnettu tyyppivika Continentalin piezosuuttimissa, vika yleensä takuuna korvattu (suutin vikaantuu jo pienillä kilometreillä, kyseessä siis lyhytaikainen valmistusvika).

Lainaus
Moottorin  varoitusvalo palaa 31.12.2011 - 28.2.2014 => Suuttimet. Koko tukiverkko 48 kuukauden tai 80 000 km: n rajoissa tai osittainen 72 kuukauden tai 120 000 km: n rajoissa.
Tuossa toinen viittaus, tehdas korvannut takuuna 48 kk/80 tkm (72 kk/120 tkm).
« Viimeksi muokattu: 02.07.2021, 21:51:24 kirjoittanut EFL605 »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 308 - HDI:n suuttimen vaihto, tarviiko koodata?
« Vastaus #3 : 02.07.2021, 22:30:58 »
Mulla vaihdettiin kaikki suuttimet 1,6 HDi moottoriin.
Auto on 2011 mallia ja suuttimet vaihdettiin osittain takuuna 2017 ja 95 tuhatta ajettuun moottoriin. Tehdas kustansi suuttimet ja työt sai itse maksaa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Mclean

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 308 - HDI:n suuttimen vaihto, tarviiko koodata?
« Vastaus #4 : 05.11.2021, 16:25:46 »
Nonniin! Nyt tiedän vastauksen alussa esittämääni kysymykseen.

Nimittäin vaihdoin suuttimen ja "sillä sipuli".
Kone alkoi toimia normaalisti. Ei edes vikakoodeja tarvinut poistaa. Hälyvalot katosivat itsestään ja Pösö kulkee taas.