Kirjoittaja Aihe: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto  (Luettu 1495 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« : 04.08.2021, 18:39:43 »
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ajattelin ennakoivana toimenpiteenä vaihtaa tuohon 6-pykäläiseen manuaaliaskiin öljyt. Huomasin, ettei tuossa ole täyttökorkkia laatikon päädyssä, vaan täyttö tulisi siten tehdä laatikon päällä sijaitsevasta huohotinkorkista. Tässä kuitenkin toinen vaihteensiirtokaapeleista kulkee kyseisen huohotinkorkin päällä siten, ettei korkkia saa pois. (Kuva liitteenä). Kokeilin irroittaa Torx-kiinnitteisen lätkän vaihteensiirtokaapelein päältä, mutta se ei antanut vaijerille riittävästi liikkumavaa korkin irroittamiseksi.

Eli vaihteensiirtovaijeri pitäisi irroittaa joko pikalukituksestaan tai sitten päätykuppi irroittaa vaihteensiirtomekanismista. Kumpi on parempi ratkaisu tai onko muita vaihtoehtoja?  (toinen kuva liitteenä). Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä harjoituksesta? Ei tekisi mieli rikkoa mitään, eikä turhaan "löystyttää" kiinnityksiä, jos on olemassa järkevämpiäkin ratkaisuja.

Lisäksi paljonko tuohon 6-loviseen menee öljyä? Varasin 2 litraa Total Gear 8:aa. Ajattelin mitata määrän, mitä tulee vanhaa tavaraa ulos, mutta aina tieto parantaa tilannetta.
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #1 : 04.08.2021, 19:30:42 »
Pakkivalo katkaisijan kun irroittaa niin siitä saa luritettua uudet öljyt

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #2 : 04.08.2021, 22:42:14 »
Pakkivalo katkaisijan kun irroittaa niin siitä saa luritettua uudet öljyt

Kiitti neuvosta - en itse asiassa äkännyt edes etsiä koko pakkianturia - löysin sen hieman erikoisemmasta paikasta mitä aikaisemmissa BE-laatikoissa tottunut - se on ylösalaisin sijoitettuna vaihteiston "control moduleen"

Eli tämän kohdalla en usko täytön onnistuvan pakkianturista vai voisiko se olla mahdollista? Jos se olisi edes vaakatasossa, niin olisi helpompi homma... Oliskohan tuolla muita vastaavia reikiä, joista öljyt saisi sisään...  ::)

Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #3 : 05.08.2021, 00:26:40 »
Taitaa joutua irrottamaan tuon vaijerin pään jos ei muuten onnistu. Tulisiko tilaa jos siirtää vaihdetta?
« Viimeksi muokattu: 05.08.2021, 00:31:20 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #4 : 05.08.2021, 09:01:35 »
Taitaa joutua irrottamaan tuon vaijerin pään jos ei muuten onnistu. Tulisiko tilaa jos siirtää vaihdetta?

Kiitti liittämästäsi kuvasta! Selvensi asiaa, eli oikealla jäljillä ollaan. Tuota vaihdetta voi tosiaan siirtää ihan käsin kevyesti edestakasi, ja sillä ei ole merkittävästi vaikutusta kaapeliin, koska korkin päällä kulkee "kuori" jonka sisällä vaijeri liikkuu. Tuon muoviläpyskän irrottaminen jonkin verran auttoi kaapelin siirtämiseen, mutta ei riittävästi.

Eli pitääpä vain irroittaa sitten tuo vaihteiston ohjausvaijerin pää, kuten kuvassa näkyy - hemmetti kun suurimmassa osassa näissä tämänkaltaisissa irroitushommissa hajoaa osa jotenkin, ja sitten vasta tajuaa miten se irroitus olisi oikeasti pitänyt tehdä  ;D Nipukan päällä vaikuttaisi olevan jonkinlaiset muoviholkit, joten pitää koittaa niitä puristaa, ja samalla kammeta vaijerin pää tuosta ohjausmekanismin tapista.

Liittämäsi kuvan perusteella tuonne siis tulisi näköjään tuo 2,1 litraa öljyä - pitänee siis hankkia kolmas litra tavaraa, ettei tarvitse uudelleen täytellä - Huomasin nyt vasta Totalin öljynvalintaoppaasta, että  MCM 6/1 laatikolle (kuvien perusteella tässä olisi se) tulisi tuo 2,1 l öljyä huoltotäytössä, ja itse asiassa öljy pitäisi olla Total Traxium Gear 9 FE SAE 75W eikä Gear 8...

Gear 9 täyttää PSA vaateet  PSA B71 2316 &  PSA B71 2317
Gear 8 B71 2330

Näköjään nuo uudet PSA vaateet johtuvat polttoainetaloudellisuudesta. Mutta näillä tiedoilla pärjännee paremmin, kunhan saisi varmistusta ja tietoa tuon vaijerin pään irroittamiseen ohjausmekanismin tapista  8)
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #5 : 05.08.2021, 11:06:26 »
Päivitystä - vaijerinpään saa irti nipukasta ilman pihtejä: kaksin käsin ote siten, että painaa peukaloilla valkoisia muoviklipsuja keskelle, ja vetää ylös päin - lähtee erittäin vaivattomasti. Ja perhana tuli sitten käytettyä aikaa kaikenmaailman muovilevyjen irroittamiseen päältä...  ::) No parempi näin kuin että olisi voimalla kammennut irti - olisi varmasti hajonnut.

Mutta joo, ehdin ainakin tilata nuo Gear 9:t sentään Gear 8:n sijaan, koska on soveltuvampi öljy tuohon koslaan.
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #6 : 10.08.2021, 19:10:53 »
Kiitti neuvosta - en itse asiassa äkännyt edes etsiä koko pakkianturia - löysin sen hieman erikoisemmasta paikasta mitä aikaisemmissa BE-laatikoissa tottunut - se on ylösalaisin sijoitettuna vaihteiston

Eipä näköjää onnistu nykyää...

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #7 : 14.08.2021, 21:17:12 »
Nyt tuli vaihdettua Total Gear 9:t lootaan. Ulos tuli hieman yli 2 litraa vanhoja öljyjä, eli 2,1 l piti tämänkin perusteella paikkansa. Proppuun oli  tullut hienoinen kerros lastua, mutta kuulunee asiaan ajan saatossa...

Suosittelen vaihtamaan manuaalilaatikon öljyjä väliajoin, vaikkei huolto-ohjelmaan kuulu. Tuossa oli 120 tkm mittarissa, ja vaikka ei ollut moitittavaa vaihteiston toiminnassa, niin nyt oikein imaisee vaihteen pesään, kun uutta pykälää tarjoaa.
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #8 : 15.08.2021, 20:10:04 »
Suosittelen vaihtamaan manuaalilaatikon öljyjä väliajoin, vaikkei huolto-ohjelmaan kuulu. Tuossa oli 120 tkm mittarissa, ja vaikka ei ollut moitittavaa vaihteiston toiminnassa, niin nyt oikein imaisee vaihteen pesään, kun uutta pykälää tarjoaa.

Jeps, joka autoon, johon vaihdettu laatikkoöljyt, on muuttunut yleensä manuaalilaatikon toiminta parempaan päin uusillä öljyillä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #9 : 15.08.2021, 21:28:26 »
Hyvä jos noin on, vaikken itse ole huomannut tuollaista vaikutusta, mihinkään suuntaan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 308 - Manuaalivaihdelaatikon öljynvaihto
« Vastaus #10 : 16.08.2021, 01:30:17 »
Hyvä jos noin on, vaikken itse ole huomannut tuollaista vaikutusta, mihinkään suuntaan.

Edellisessä autossa oli todella iso vaikutus laatikkoöljyillä.

Eli Renault Clio 2 phase 1, 1.4l 8v bensakone ja tässähän oli ongelmaa pikkasen vaihteiden kanssa, mutta pahin oli 40km/h 3->2 vaihdettaessa. Sai suunnilleen survoa/käyttää voimaa, että sai vaihdetta päälle. Ja vanhat oli aivan pikimustat, jotka tuli ulos eli liekö koskaan vaihdettu. Mutta sen jälkeen vaihteet meni hyvin kevyesti päälle ja samalla tavalla talvella -25 asteen pakkasella kuin kesäkelillä. 75w-80 öljyt ja tähän meni sentään 3.2l vaihteistoöljyä.

Ja joskus oli Nissan Primera, niin tässä huomasi uusilla laatikkoöljyillä, että 1-vaihde meni paremmin päälle, mutta muissa ei merkittävää eroa. Olin sanonut korjaamolla, että API-GL4:set, mutten huomannut, että 75w-90 öljyt. Eivät toimineet muuten 80w-90 laatikkoöljyt yhtään alle -15 asteen pakkasilla. NS. yhtä puuroa/jäykät käyttää talvella ja sai ajella ainakin 15min, että öljyt lämpeni laatikossa.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2021, 01:44:36 kirjoittanut kurkimies »