Saman otsikon alle sopinee, niin en aloita uutta viestiketjua.
508 2.0HDi 140 FAP, oireet ilmaantuneet noin välillä 200-250tkm parin vuoden sisällä.
Oireet:
Öljymoskaa imusarjan alla moottorin etuosassa. Moottorinsuojamuovin irroituksen jälkeen näkyy lisää kosteita paikkoja myös moottorin kannen alueella.
Syyt ja korjaukset:
1. Alkuperäinen ahtoletkun klemmari ei enää jaksanut kiristää tarpeeksi tiukkaan. Vaihdoin ensin omista varastoista löytyneen sopivan klemmarin tilalle, mutta se ei kestänyt tarpeeksi kiristystä, jotta vuoto olisi loppunut. Vaihdoin MPC easyfit ”pika-avattavaan” letkusiteeseen, jonka jälkeen ei ongelmia ole ollut. Vanhan ja kuluneen ahtoletkun tiiviiksi saamiseen tarvittiin vain riittävä puristuspaine.
2. ”Läppärungon” ja imusarjan välinen o-rengas vuotanut. O-rengas kertaalleen vaihdettu, mutta vuoto ilmaantui uudelleen, jonka jälkeen uusi o-rengas ja moottorin tiivistesilikonilla laipan tiivistys. Ei vuotoja tämän jälkeen ilmennyt.
3. Imusarjan tiivisteet vuotaneet kannesta ja sotkeneet enemmän moottorin etuosaa. Hieman samankaltaisesti kuin viestiketjun aloittajan tapauksessa. Tämä sai alkunsa, kun auto kävi korjaamolla hehkujen vaihdossa, eivätkä olleet vaihtaneet tiivisteitä, kun olivat imusarjan irroittaneet venttiilikopan kanssa (samaa rakennetta molemmat) pois tieltä. Purkaessa selkeästi havaittavissa että tiivisteet leikkautuneet osittain asennuksen yhteydessä. Uusi tiivistesatsi 0348S3 oli kolmatta sataa merkkiliikkeen tiskiltä, joten tiivisteet tuli saksasta parilla kympillä. Uuden tiivistesarjan jälkeen päästy taas vuodoitta jatkamaan matkaa.
Siinä omat kokemukset moottorin etuosan vuodoista. Kannattaa nuo nyt ainakin vilkuilla, jos koneen etuosa on kovin sotkuinen. Se että antaa vaan ”kovaa ajoa” tuo lisää ongelmia, kun ahtovuotojen jatkuessa kone karstoittuu jatkuvalla syötöllä entisestään.