Kirjoittaja Aihe: 308 - Ohjauskulmien arvot ja niiden vertailu eri mittauskertojen välillä  (Luettu 4247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Kiitos Aksu tiedoista. Vien huomenna uusintasäätöön tuonne oikean puoleisen lapun paikkaan. Katsotaan jos saavat kohdilleen.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
No nyt on käytetty uudelleen. Auton malli on nyt oikea, mutta ei näköjään muuttunut aurauksen ohjearvot. No auto tuli nyt vakaammaksi ja kulkee suoraan, joten olkoon nyt tuossa.

308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Jr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Auto: 308 SW GT 2.0 BlueHdi 180 A, vm. 2015

Käytin autoni tänään kolmannen kerran ohjauskulmien tarkastuksessa ja säädössä. Ensimmäinen kerta oli merkkiliikkeessä sen jälkeen, kun vasen eturengas kului pilalle sisäsivustaan. Keväällä käytin uudelleen yleiskolarikorjaamolla uusien kesärenkaiden hankinnan jälkeen ja nyt tänään kolmannen kerran etujousien ja alatukivarsien vaihdon vuoksi V-alkuisen rengasketjun liikkeessä. Jokaisella kerralla löytynyt säädettävää aurauksesta, muuta ei ilmeisesti edes pysty säätämään. Vertailin noita kolmea eri mittausraporttia ja ensinnäkin pisti silmään, kun kaikissa on ohjearvot toisistaan poikkeavat. Lisäksi keskimmäisessä on aurausta säädetty miinukselle, kuin muissa on plussalla.  Voiko näitä edes verrata keskenään ja osaako joku sanoa, mikä näistä olisi lähempänä oikeaa ko. autolle? Tietäisi ensi kerralla käyttää sitten samaa lafkaa.

Talvirenkaita alle vaihtaessani huomasin saman. Kuskinpuolen eturengas oli kulunut sisäpuolelta kudoksille asti.

Eli kannattanee samalla vaihtaa alatukivarret? ja sitten suunnata. Auto 15vm ja 161tkm ajettu.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Tarkista myös raidetangon välykset. Kai se alapallonivel on vaihdettavissa myös jos on väljä.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Mitäs tuossa nyt viimeksi säädettiin?

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
No nyt on käytetty uudelleen. Auton malli on nyt oikea, mutta ei näköjään muuttunut aurauksen ohjearvot. No auto tuli nyt vakaammaksi ja kulkee suoraan, joten olkoon nyt tuossa.

Onko nyt aurauskulmat pysynyt kohdillaan tukivarsien vaihdon ja säätöjen jälkeen vai onko ollu vielä ongelmia?
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
En osaa sanoa onko pysynyt arvoissa kun ei tuota ole säädön jälkeen mittailtu. Suoraan kulkee ja renkaat ei kulu reunoistaan, se riittää mulle. Ja eilen käytin leimalla, kerrasta läpi, ei väljää nivelissä. Täytyy nyt vielä ensi kesänä tarkkailla renkaiden kulumista varuiksi.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
En osaa sanoa onko pysynyt arvoissa kun ei tuota ole säädön jälkeen mittailtu. Suoraan kulkee ja renkaat ei kulu reunoistaan, se riittää mulle. Ja eilen käytin leimalla, kerrasta läpi, ei väljää nivelissä. Täytyy nyt vielä ensi kesänä tarkkailla renkaiden kulumista varuiksi.

Okei,mutta näkyviä muutoksia ei kuitenka ole ollu ja ajettavuus hyvä.
Mulla on vieläkin sama keissi kesken, taas mennää ihmetteleen missä mättää.
Tukivarsia seuraavaks kattovat ku ehdotin niitä viimeks jo, jossain se vika on ku ratti kokoaika vinossa ja auto ku käärme.
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Olikos 308 sw GT Hdi 2015 mallissa jotain ihmevirityksiä minkä vuoksi aurauskulmien säätö olisi mahdotonta tai ainakin erittäin hankalaa muualla kuin merkkiliikkeessä? Jarruhommathan tässä on melkoista kikkailua jos ei ole pösön omaa testeriä niiden avaamiseen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Käsijarruun testeriä tarvitaan. Jarrulevyjä ja paloja on montaa eri sorttia. Omassa 308 SW gt hdi edessä 330mm levyt ja takana 290mm.
Peugeot 3008 hybrid

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Olikos 308 sw GT Hdi 2015 mallissa jotain ihmevirityksiä minkä vuoksi aurauskulmien säätö olisi mahdotonta tai ainakin erittäin hankalaa muualla kuin merkkiliikkeessä? Jarruhommathan tässä on melkoista kikkailua jos ei ole pösön omaa testeriä niiden avaamiseen.

En tiedä onko kuinka poikkeavaa nykyautoissa, mutta kun rattia kohdistaa suoraan ennen säätöä, niin se ratti pitää kohdistaa auto käynnissä. Varsinainen säätö itsessään on ihan normaali toimenpide.

Jarruhommiinkin löytyy kolmannen osapuolen testereitä joilla saa ajettua käsijarrun sisään. Onnistuu myös käsipelilläkin, jos ei ole sopivaa testeriä tarjolla.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
No, varasin nyt aurauskulmien säädön huomiseksi niin läheltä kuin mahdollista. Takajarrupaloja/levyjä koitin vaihdattaa vanhassa vakioliikkeessä mutta eivät saaneet testeriä avaamaan jotain mäntiä tms siinä. No, perjantaina sitten merkkiliikkeeseen. Ihme kyllä hinta-arvio ei poikennut kuin muutaman kympin.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Onko gt:ssä takana kiinteet säädöt?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Käsijarruun testeriä tarvitaan. Jarrulevyjä ja paloja on montaa eri sorttia. Omassa 308 SW gt hdi edessä 330mm levyt ja takana 290mm.

Kopioineet nuo levyjen koot minun V6:sta, vitsi  :). Sama teho ja massa pysäyttää vaatii tuollaiset. Alasvetoa on säätöjen tekemiselle Peugeotin ohjeissa. Oleellisinta on kulkukulma ja parin milln auraus eteen ja taakse, ovat muutettavissa asteiksi. Ei mitään rakettitiedettä. Ratin palautuksesta suoraan voi myös päätellä ja kun kulkee suoraan ohjastamatta niin ok. Takarenkaat siitä huomimatta voi kulua pykälikkäiksi, vaihto eteen-taakse on hyvä tehdä, jos noin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Kopioineet nuo levyjen koot minun V6:sta, vitsi  :). Sama teho ja massa pysäyttää vaatii tuollaiset. Alasvetoa on säätöjen tekemiselle Peugeotin ohjeissa. Oleellisinta on kulkukulma ja parin milln auraus eteen ja taakse, ovat muutettavissa asteiksi. Ei mitään rakettitiedettä. Ratin palautuksesta suoraan voi myös päätellä ja kun kulkee suoraan ohjastamatta niin ok. Takarenkaat siitä huomimatta voi kulua pykälikkäiksi, vaihto eteen-taakse on hyvä tehdä, jos noin.

Faijan 407 2.2 HDi bi-turbo mallissakin oli tosiaan nuo jarrulevyt samoilla mitoilla (330/290 mm). 407:ssa oli tosin ”erikoisuutena” 2-mäntäiset etusatulat. 308 GT:hen eivät ole raaskineet laittaa.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90