Kirjoittaja Aihe: 308 - Stop & Start akun lataaminen  (Luettu 2782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 128
308 - Stop & Start akun lataaminen
« : 09.11.2021, 14:43:47 »
Auto 308 SW Gt THP 205 vm.2016
Miten ootte akkua ladanneet? Akun plusnapa näkyy hyvin mutta se miinusnapa on piilossa, muovihärpäkkeitä sen päällä. Auton ohjekirja sanoo ettei akkua tarvitse irroittaa akun lataamista varten, jotenkin noin. Mitens on, hajooko Ecu jos akkua ei irroita latausta varten? Ihan äkkiä en keksinyt miten akkua voisi ladata purkamatta muovihärpäkkeitä akun 70 Ah päältä? :)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #1 : 09.11.2021, 15:07:32 »
Näkyvään plusnapaan laturin plus ja laturin miinus koneeseen johonkin metalliosaan mihin sen hyvin saa
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #2 : 09.11.2021, 15:20:20 »
Eipä tuohon omaankaan akkuun juuri laturin minus-kenkää akkuun suoraan kytketä, vaan on tuo minus-kytkentäpiste tuotu kuvan mukaisesti tuohon akun viereen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #3 : 09.11.2021, 18:09:58 »
https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/308n/308n_308/ed01-16/fi_fi/contenu/AP-308_II_01_2016_FI.pdf

Sivu 270. C:llä merkitty on maadoituspiste (veikkaan pyöreä nuppi). Mahdolliset apuvirrat myös tuon kautta.

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 128
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #4 : 09.11.2021, 18:30:46 »
Eipä tuohon omaankaan akkuun juuri laturin minus-kenkää akkuun suoraan kytketä, vaan on tuo minus-kytkentäpiste tuotu kuvan mukaisesti tuohon akun viereen 8)
Kiitos vinkeistä, sellainen "pyöreä nappi" siitä kohdasta löytyi joten maadoituksesta lienee kyse.
Akku on nyt latauksessa.

IKT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 128
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #5 : 14.11.2021, 17:05:27 »
Onko näin että start & stop akkujen kestoikä on. 5-vuotta? Orkkis akku tässä meidän Gt:ssä ja ikää akulla 5-vuotta ja 4 kk. Laitoin uudestaan lataukseen. Akkujännite vrk:n seisoneena 12,11V. mahtaako tuo kestää talven pakkaset ja jaksaako käynnistää auton kovemmilla pakkasilla? Kaupunkiajoa enimmäkseen ollut ajot.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #6 : 14.11.2021, 18:25:17 »
Onko näin että start & stop akkujen kestoikä on. 5-vuotta? Orkkis akku tässä meidän Gt:ssä ja ikää akulla 5-vuotta ja 4 kk. Laitoin uudestaan lataukseen. Akkujännite vrk:n seisoneena 12,11V. mahtaako tuo kestää talven pakkaset ja jaksaako käynnistää auton kovemmilla pakkasilla? Kaupunkiajoa enimmäkseen ollut ajot.
Tuo vastaa noin 50% varausta.
Jos on vaikka ovia avattu ennen mittausta, niin siellä saattaa olla vielä kuluttajia päällä. Konepelti auki ja odotusta vaikka 10 minuuttia, jotta auto siirtyy lepotilaan. Sitten vasta mittaus.
Jos akku ei latauksesta huolimatta saavuta yli 12.11 V jännitettä, niin lienee vaihtokunnossa. Todennäköisesti Stop&Start järjestelmäkään ei aktivoidu tuolla jännitteellä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #7 : 14.11.2021, 18:33:41 »
Kannattaa vaihtaa akku, jos se on jo 5v. Vanha. Ekaksi kannattaa kyllä katsoa kuinka alas akku kyykkää startissa.
Peugeot 3008 hybrid

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #8 : 14.11.2021, 21:38:55 »
Minä en tuota akun ikää määrittelisi suoraan vaihtoperusteeksi.
Itselläni on 10 vuotta vanha C4, jossa on Stop & Start, sekä Webasto. Akku on alkuperäinen, eikä mitään ongelmaa. Tässä Expert pakussa ei akku ole tahtonut pitää kunnolla jännitettä kahden vuoden iässäkään. Starttaa kyllä hyvin, vaikka Stop & Start ei ole koskaan aktivoitunutkaan. Akuissa on siis eroja.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #9 : 14.11.2021, 21:41:19 »
Akkuliikkeen testeri kertoo kuormituksen ja akun sisäisen käänteisvastuksen, Siemens 1/ohmi
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #10 : 15.11.2021, 08:53:12 »
Varsinkin webasto-käytössä ei ole pahitteeksi aina välillä pukata sitä akkua täyteen ulkoisella ylläpitolaturillakaan, varsinkin jos ei ole varma että ajomatkat riittää akun lataamiseksi. Kylmissä olosuhteissa kun niitä sähkön syöjiäkin tuppaa olemaan enempi ajossa päällä ja pakkaskylmä akkukaan kun ei oikein sitä virtaa edes vastaanota sitä tahtia mitä kesällä, niin silloin-tällöin narun prässä on ihan paikallaan, hidas lataus vaikka yön yli 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #11 : 18.11.2021, 02:29:35 »
Varsinkin webasto-käytössä ei ole pahitteeksi aina välillä pukata sitä akkua täyteen ulkoisella ylläpitolaturillakaan, varsinkin jos ei ole varma että ajomatkat riittää akun lataamiseksi. Kylmissä olosuhteissa kun niitä sähkön syöjiäkin tuppaa olemaan enempi ajossa päällä ja pakkaskylmä akkukaan kun ei oikein sitä virtaa edes vastaanota sitä tahtia mitä kesällä, niin silloin-tällöin narun prässä on ihan paikallaan, hidas lataus vaikka yön yli 8)

Ja sen ylläpitolaturin kaveriksi akkulämmitin, jolloin lämmin akku antaa virtaa eri tavalla ulos ja ottaa sitä myös vastaan mukavasti.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #12 : 18.11.2021, 08:37:54 »
Ja sen ylläpitolaturin kaveriksi akkulämmitin, jolloin lämmin akku antaa virtaa eri tavalla ulos ja ottaa sitä myös vastaan mukavasti.

No tuohan on sitten jo ultimate-versio, harvalla mitään akun lämmittimiä on, hyvä jos edes minkään sortin viimalta suojauksiakaan. Tosin joillain tuota viimasuojaa on jo tehtaalta lähtiessäkin, eikä ole kovin kallis keksintö tuokaan ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #13 : 18.11.2021, 09:25:08 »
Vielä, jos on käytössä akun lämpötilan tunnistava laturi. Tunnistin on asetettu plus navan juureen.
Näillä ilmoilla hitusen plussan puolella latausjännite tavanomaiseen akkuun näytti olevan mittarista katottuna 15,5 V.

https://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #14 : 18.11.2021, 10:50:28 »
Lämpötilakompensointi on lataussäätimissä ollut ainakin siitä saakka kun releistä luovuttiin, Tosin se on säätimessä eikä akun navassa, mutta ainakin matkan aluksi lämmöt ovat samat ja ehkä lopuksikin.