Kirjoittaja Aihe: 508 - THP leikkasi kiinni  (Luettu 15268 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #30 : 13.01.2022, 19:38:03 »
Mersuissakin on vastaavanlainen ohjeistus puhdistukseen. https://www.youtube.com/watch?v=CDk1q32QzJA Joku muistikuva olisi että puhdistusessa olisi joskus käytetty pähkinöitä, mutta mahdollisesti tuo puhallusaine on muuttunut toisenlaiseksi. Kuitenkin se neutraloidaan puhdistuksen jälkeen kuten tuossa mersun videolla tehdään. Ihan virallinen toimenpide kuitenkin tuo karstojen puhdistus. Ja ilmeisen yleinen toimenpide "aikoinaan"näihin moottoreihin?

edit: PSA:lla on puhdistusaine myös tuolla nro:1612398780
« Viimeksi muokattu: 13.01.2022, 19:49:26 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #31 : 13.01.2022, 21:25:41 »
Saiskohan kohtuu hinnalla koko moottorin jostain Kolari-specialilta tai vakuutusyhtiöiltä?

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #32 : 13.01.2022, 22:00:43 »
Saksanpähkinöiden käytöstä puhdistukseen olen ainakin lukenut.

Korjaamolla kertoivat sellaista tarinata thp moottoreista, että vielä pari vuotta sitten on saanut kohtuuhinnalla tehdaskunnostettuja, mutta nyt on hinnat tuplaantuneet, koska myyjät joutuvat antamaan niille vuoden takuun ja ne paskat eivät ole sitä kestäneet.


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #33 : 13.01.2022, 23:31:20 »
Boschilla ainakin on Venäjällä valmistettuja tulppia. Mikähän tuo tulpassa oleva 073 alkuinen koodi on kokonaisuudessaan? Herää kysymys miksi yhdessä pytyssä on erilainen tulppa ja onko se ollut lainkaan oikeaa tyyppiä. Onko tuo tulppa myös eri mittainen, kun näyttäisi että siinä olisi yksi kierros enemmän kierrettä?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #34 : 14.01.2022, 07:18:26 »
Harmittava takaisku. Kyllähän tuo syy on melko hankalaa osoittaa, mutta jo kuulia on päässyt oljykanavaan tms, niin voitelun puute leikkauttanut männän kiinni. Tulpan kärki harvoin sulaa, mutta kaikki on mahdollista. Laittaisin koneen kasaan ja ajoa, jos vaikka tuo skaadu ei menoa haittaisikaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #35 : 14.01.2022, 08:43:28 »
muistikuva olisi että puhdistusessa olisi joskus käytetty pähkinöitä, mutta mahdollisesti tuo puhallusaine on muuttunut toisenlaiseksi. Kuitenkin se neutraloidaan puhdistuksen jälkeen kuten tuossa mersun videolla tehdään. Ihan virallinen toimenpide kuitenkin tuo karstojen puhdistus. Ja ilmeisen yleinen toimenpide "aikoinaan"näihin moottoreihin?
Yksi menetelmä imuventiilien ja -kanavien karstan poistoon perustuu tosiaan saksanpähkinän kuoresta valmistettuihin rakeisiin, niitä tuossa videossakin käytettiin. Toinen menetelmä on soodapuhallus, se on ilmeisesti hiukan tehokkaampi. Soodaa käytettäessä neutralointi on erityisen tärkeää, mutta toisaalta sooda saadaan hajotettua niin, että mitään kiinteää ei jää kun suuri osa poistuu hiilidioksidina. [Rakennusalalla käytettävä kuivajääpuhallus on tässä suhteessa parasta, kun itse puhallusaine on kiinteää hiilidioksidia ja se haihtuu kaasuna pois] Soodapuhallusta käytetään rakennusalallakin, se on hiekkapuhallusta hellävaraisempi ja vähemmän sotkeva. Soodapuhallusta käytetään myös hammaskiven ja -värjäytymien postoon, hyvin toimii, on omakohtaista kokemusta :)
Ja kokemusta on myös oman auton osalta, Puretech 1.2 putsattiin merkkiliikkeessä soodalla. Näin endoskoopilla otetut kuvat ennen ja jälkeen, hyvin näytti siinäkin toimivan.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2022, 09:01:04 kirjoittanut Rohmu »

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #36 : 14.01.2022, 20:42:45 »
Pikaisesti ennätin illalla käymään pösön luona ja valehtelematta autosta ei ollut näkyvillä kuin peilit. Käsin ja jaloin sen verran lunta siirtelin, että yhden oven sain auki ja sieltä keräilin tulpat ja huoltokirjan mukaan. Kaikki muu pyydetty materiaali on takakontissa ja maanantaina on enemmän aikaa, niin pitää paremmin varustautuneena sitten käydä uudestaan. Kesäkuussa tehdyssä 240 tkm huoltomerkinnässä lukee, että sytytystulpat on silloin vaihdettu, joten niillä oli ikää tosiaan vasta 5 tkm.

Ei käynyt kuitenkaan niin hyvä flaksi, että yksi tulpista olisi ollut mitä sattuu, vaan kaikissa lukee ZR7SI332S RUSSIA 079.

https://i.imgur.com/Dsie3Iq.jpg

https://i.imgur.com/8PGP5da.jpg

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #37 : 14.01.2022, 21:15:37 »
Mieleen tulee tuplaruiskutus, vähän bensaa myös imusarjoihin suorasuihkutuksen lisäksi, onko tällaista kokeiltu, kallishan tuokin olisi.

Fordin 1,5L 3 pyttysestä löytyy molemmat. Päästöjen takia tuokin oli tehty. Oliko se nyt niin että maantiellä tasaisella nopeudella imusarja suihkutus on parempi.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #38 : 14.01.2022, 21:26:38 »
Ei käynyt kuitenkaan niin hyvä flaksi, että yksi tulpista olisi ollut mitä sattuu, vaan kaikissa lukee ZR7SI332S RUSSIA 079.

Bosch ZR7SI332S Iridium

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #39 : 14.01.2022, 22:28:01 »
Pikaisesti ennätin illalla käymään pösön luona ja valehtelematta autosta ei ollut näkyvillä kuin peilit. Käsin ja jaloin sen verran lunta siirtelin, että yhden oven sain auki ja sieltä keräilin tulpat ja huoltokirjan mukaan. Kaikki muu pyydetty materiaali on takakontissa ja maanantaina on enemmän aikaa, niin pitää paremmin varustautuneena sitten käydä uudestaan. Kesäkuussa tehdyssä 240 tkm huoltomerkinnässä lukee, että sytytystulpat on silloin vaihdettu, joten niillä oli ikää tosiaan vasta 5 tkm.

Ei käynyt kuitenkaan niin hyvä flaksi, että yksi tulpista olisi ollut mitä sattuu, vaan kaikissa lukee ZR7SI332S RUSSIA 079.

https://i.imgur.com/Dsie3Iq.jpg

https://i.imgur.com/8PGP5da.jpg

Siitä kannesta ja kansipahvista on hyvä ottaa kuvat ja tarkistella onko siinä näkyviä vaurioita. Tuo tulppien posliinissa oleva väri taitaa olla vain tuota korona raitaa.
https://www.championautoparts.eu/support/trouble-tracers/ignition/spark-plugs.html
« Viimeksi muokattu: 14.01.2022, 22:45:36 kirjoittanut MarkusR »

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #40 : 15.01.2022, 11:44:59 »
Vuonna -15 ei vielä sellaista materiaalia osunut silmiin, joka olisi mieltä järkyttänyt. Ongelmista konepellin alla oli luettavissa jo tuolloinkin, mutta niitä oli myös onnistuneesti korjattu aina seuraavan vuoden mallissa. Ykkösprioriteettina oli löytää uudehko sedan alle 20k€, johon mahtuu kolme turvaistuinta takapenkille ja tämä oli niitä harvoja.

Olin toki kuullut, että ranskalaiset on parasta lautasella, muttei myöskään kiiinostanut maksaa saksanlisää. Sellaisen valitessa olisi pitänyt budjetti tuplata eikä niidenkään huoltamiseen näytä pelkästään määräaikaishuollot riittävän.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #41 : 15.01.2022, 13:19:49 »
Laittaisin koneen kasaan ja ajoa, jos vaikka tuo skraadu ei menoa haittaisikaan.

RVS käsittely vielä lisäksi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #42 : 15.01.2022, 13:46:49 »
Skraadun pitää olla todella pieni ettei se aiheuta hirveätä öljynkulutusta.

Nurmi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #43 : 15.01.2022, 20:04:53 »
Peukalon sormenjäljen verran siinä jälkiä on. Eihän ne hirveän syviä, mutta sijaitsevat kuitenkin yläpäässä, jossa puristusta eniten tarvitaan. Öljyähän tuo alkoi nautiskelemaan jo sadan tonnin paikkeilla ~7 dl / 1000 km ja siihen sainkin vielä takuun piikkiin kaikki toimenpiteet teetettyä ongelman poistamiseksi, paitsi moottorinvaihdon. Ei kuitenkaan muutosta parempaan tapahtunut ja saman verran öljyä kitannut edelleenkin. Uuden moottorin jos olisin tuolloin halunnut, niin 80% olisi pitänyt maksaa itse, joten eipä kiinnostanut.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - THP leikkasi kiinni
« Vastaus #44 : 15.01.2022, 21:54:40 »
Onhan tuo 0,7 l/1000 km ihan posketon öljyn kulutus. Se on 5 kertaa öljytilavuuden verran huolto-ohjelman mukaisella vaihtovälillä.