Auto: 407 2,2 sport vm. 2004.
Auto oli vuoden ajossa ilman mainittavia ongelmia, sitten se kävi pikkukorjaamolla jossa vaihdettiin öljyt ja jäähdytinnesteet plus termostaatti. Vein mennessäni 4 litraa raakaa nestettä josta 2 litraa palautui. Alkuun korjaamolta lähtiessä kaikki näytti olevan ok, tosin lämpömittari nousi liian nopeasti siihen karvan alle 90° mutta pysyi siinä, puhalsi lämmintä jne. Ajoin joku 10km ja käännyin takaisin kun piti auto viedä konttorille. Keskustanopeuksissa lämmöt nousi ja pirulainen keitti. Siitä kuitenkin jäähtyneenä leimalle ja taas kotiin ilman ongelmia se sama n 10 km. Seuraavana päivänä isäntä meni sillä töihin (ilmausnippoja oli jäähtyneenä vähän aiottu) ja kotimatkalla keitti toistamiseen. Tän jälkeen auto ilmattiin uusiksi ja lisättiin 50/50 suhteella nestettä. Sen jälkeen on toiminut normaalisti kun moottori on oikeasti lämminnyt, mutta siihen asti lämpö seilaa ja puhaltaa vuoroin kylmää/kuumaa. Lähellekään keittämistä ei ole enää noussut. Eli keskimäärin 10-15 km jälkeen lämpö on vakaa ja puhaltaa niin kuumaa kuin vaan voi. Sen saavutettua mittari ei värähdäkkään ja jos on lyhyt kauppakäynti niin ongelma ei sillä väliin palaa. Eli asia mikä mua nyt kiinnostaa, on nestetilavuus, sekä mielipide siitä, voiko kyseessä olla nesteen hyhmääntyminen jolloin se ei alkuun kierrä kunnolla? Ajatuksena siis se että on neste sekoitettu mahdollisesti väärässä suhteessa. Toki vesipumppu on yksi mahdollinen, mutta auttaako lämpeneminen siihen? Jos esim lavat on hajonneet? Kansivikaaakin on mietitty, päästöistä meni puhtaasti läpi, ei savuta valkoista, paisari ei haise pakokaasulta, öljyt näyttää normaalilta, ei kermaantumista tms, ehkä aavistus kosteutta, mutta kelitkin on vaihdelleet nopeasti -20- +5 välillä joka nyt tiivistää nestettä lähes minne vaan. Kansipahvi on käynyt mielessä jne, mutta ajattelin alkaa vian eliminointia kohta kerrallaan. Yhden täysin vastaavan tapauksen, tosin Volvon olen löytänyt. Se toipui alun keittämisestä samaan kuntoon kuin tuo mun kun sinne lisättiin raakaa nestettä. Täysin korjaantui vasta kun vaihdettiin kokonaan 🤔 Korkeilla kierroksilla kierto paranee ja saa kompensoitua alkumatkan ongelmia.