Kirjoittaja Aihe: Jakohihnan vaihtoväli  (Luettu 355192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samppa

• Käyttäjä
  • *
Vs: Jakohihnan vaihtoväli
« Vastaus #195 : 18.02.2019, 08:36:04 »
Täydensinkin tekstiä tuohon ylle. Kuulemma tosiaan vaatii että hihna murenee kokonaan ja on todettavissa vikakoodit ennen kuin tehdas tulee tässä vastaan. Tämä siitä huolimatta että siinä tapauksessa tulee tehtaalle kalliimmaksi, koska olisin nyt valmis itse maksamaan isomman osan.

Kustannus itse teetettynä olisi jotain 550-600€, eli ei nyt mikään aivan mahdoton, mutta siihen nähden että tuosta selviää ilmatteeksi kun ajaa paskaksi, niin ehkä joutuu jälkimmäiseen vaihtoehtoon tyytymään. Vaikka autosta hyvää huolta pitävälle kuulostaakin todella pahalle. Tuon jälkeen mennee vaihtoon suht nopeaan, koska en uskalla olla varma että kaikki muruset sieltä saadaan veks.

Noh, jos tuo nyt ei ihan heti murene, niin voi olla että joskus kesällä vaihdatankin vielä tuon hihnan, mutta juuri nyt ei ole siihen saumoja. Jos täällä on joku merkkiliikkeen kaveri tai joku peruskäyttäjä jolla on vastaavista kokemuksia, niin mielellään ottaisin kommenttia että voisiko esim. valokuvien avulla saada tehdasta jollain osuudella vastaan jo ennen kuin isommin vaurioituu mitään.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2019, 09:37:55 kirjoittanut Samppa »
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,

fluxpur

• Käyttäjä
« Vastaus #196 : 18.02.2019, 23:33:55 »
Jos olisi joku kuluttaja-asiamies joka sanoisi mitä tehdä. Onhan se kohtuutonta jos joutuu itse tarkistamaan hihnan vaikka kerran kuussakin, miten kampiakselin päästä saa räikällä pyöritettyä? Jos renkaan joutuu irrottamaan tms. se on todella kohtuutonta. Myös liikenneturvallisuuden kannalta on huonompi juttu jos moottori hajoaa yllättäen.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2019, 23:37:33 kirjoittanut fluxpur »

Peugo

• Käyttäjä
« Vastaus #197 : 19.02.2019, 06:37:09 »
Olisiko jollain foorumilaisella suhteita Peugeot organisaatioon että tähänkin asiaan saataisiin hieman järkeä mukaan?

Samppa

• Käyttäjä
  • *
« Vastaus #198 : 19.02.2019, 07:12:31 »
Iltapäivällä autoa hakiessa vielä juttelin tuolla huollossa ja pyysin että josko voisivat kuitenkin kysäistä asiaa maahantuojalta ja laittaa nuo kuvat liitteenä. Lupasi kysäistä, pitää tässä päivän parin sisään varmistaa että tekikö näin. Luulisi että voisivat hieman tulla vastaan jo nyt, kun näkee ettei hihna kestä vaihtoväliä. Varsinkin kun ilmeisesti joutuvat kustantamaan kokonaan isomman rempan kun se lopulta murenee. Itse kun tuon hihnan kuntoa olen katsonut, niin yleensä ennen seuraavaa ajoa, tai ajon jälkeen. Kyllä se hihna yleensä aina hieman eri kohtaan pysähtyy joten usein kun katsoo, niin tulee liki koko hihna jollain aikavälillä käytyä läpi  8) Öljykorkki saa nyt hieman enemmän auki-kiinni jumppaa kuin normaalisti, toivottavasti kestää sen. ::)

Emäntä tuolla etupäässä ajelee. Yksi skenaario on että irronnut muju tukkii alipainepumpun öljykanavan ja jarrut katoaa. Moisia on kuulemma sattunut, huollossa itse kertoivat. Ei kuulosta kovin turvalliselta, mutta ilmeisesti tämä kuitenkin vaaditaan ennen kuin maahantuoja/tehdas tekee mitään... Aika uskomatonta itse asiassa, tuossahan vaarannetaan muidenkin tiellä liikkuvien turvallisuus. Pitää opetella vaimon kanssa jonkinlaisia hallittuja käsijarruhidastuksia.

Kun asiaan sisältyy tällainen selkeä henkilöriski (jarrut menee) ja hihnojen nopeampi kuluminen ja murenenminen on kuitenkin tiedossa, niin eikö huolloissa pitäisi nimenomaan seurata hihnan kuntoa ja pro-aktiivisesti se vaihtaa ennen kuin mureneminen pääsee tapahtumaan? Tässä nyt altistetaan suotta käyttäjät hengenvaaraan. Tosin saahan sen hihnan vaihdattaa itse vaikka kerran kuussa, mutta pitäisihän sen kestää valmistajan ilmoittaman vaihtovälin tai edes lähelle sitä. Nyt ei kestä kuin n. puolet vaivoin. Ei perus autonkäyttäjä osaa epäillä että ilmoitettu vaihtoväli on näin pahasti pielessä ja tuskin osaa seurata hihnan kuntoa öljykorkin kautta jos ei itse koskaan öljyjä vaihda tms.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2019, 07:21:58 kirjoittanut Samppa »

JuRy

• Käyttäjä
  • **
« Vastaus #199 : 19.02.2019, 07:33:34 »
Tuollainen auto pitäisi kutsua huoltoon ja tarkastaa/korjata maahantuojan piikkiin. Vaarallista vastuun pakoilua jos auto menee vielä jarruttomaksi. Huh huh!

megaman

• Käyttäjä
  • ajossa: 407 Coupé, Jumpy 120, iVTEC
« Vastaus #200 : 19.02.2019, 07:42:04 »
Yksi skenaario on jäädä jossain ristyeysalueella muiden alle, kun veto lopulta lakkaa.  :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307 SW...

Aakku

• Käyttäjä
« Vastaus #202 : 19.02.2019, 08:06:52 »
Iltapäivällä autoa hakiessa vielä juttelin tuolla huollossa ja pyysin että josko voisivat kuitenkin kysäistä asiaa maahantuojalta ja laittaa nuo kuvat liitteenä. Lupasi kysäistä, pitää tässä päivän parin sisään varmistaa että tekikö näin.
Monesti nämä jutustelut ei johda mihinkään.
Mikäli mahdollista, niin olisi hyvä saada mustaa valkoisella selvittelyistä. Sähköposti on hyvä varmistin tänä päivänä. Päättävän tahon mailiosoitteeseen raportti havainnoista toiminnoista ja päätöksistä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

matias123

• Vieras
« Vastaus #203 : 19.02.2019, 10:59:35 »
Jos aiot auton itselläsi pitää, niin kannattaa ehdottomasti vaihdattaa hihna omalla kustannuksella. Ainakin jos et saa heitä osallistumaan kustannuksiin. Et voi olla varma korvauspolitiikasta, jos maahantuoja päättääkin vaihtaa suosituksia vaihtovälistä. Kyllä ne koukerot löytyy, jolla voivat sanoa, että olet jotain laiminlyönyt.

On aika yleistä, ettei Suomessa hihnat sitten kestäkään sitä vaihtoväliä, joka muualla Euroopassa toimii hyvin. Tuo 500€ säästö kuulostaa jotenkin niin väärältä, kun takkiin voi tulla ihan kunnolla paljon enemmän.

SamiK

• Käyttäjä
  • Kuolema kuittaa univelat...
« Vastaus #204 : 19.02.2019, 11:42:51 »
Mikähän tossa on niin vaikeaa ymmärtää, en tajua miksi maahantuoja sotketaan tähän kun kyse on siitä että myyjä on vastuussa, vastaa ja korvaa. Maahantuojan jutut ei liity sellaisenaan kuluttajansuojaan mitenkään ellei kyse ole auton ensiomistajasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aakku

• Käyttäjä
« Vastaus #205 : 19.02.2019, 12:07:34 »
Mikähän tossa on niin vaikeaa ymmärtää, en tajua miksi maahantuoja sotketaan tähän kun kyse on siitä että myyjä on vastuussa, vastaa ja korvaa. Maahantuojan jutut ei liity sellaisenaan kuluttajansuojaan mitenkään ellei kyse ole auton ensiomistajasta.
Eikös nuo ole tehdasjuttuja, jotka menevät maahantuojan kautta?

Omassa Sitikassa konepelti alkoi kupruilla saumoista. Tiedustelin myyjältä korjausta.
Vastaus oli, että ei korjata, koska vain kuplii maali. Kuvat otettiin kuitenkin ja lähetettiin maahantuojalle. Vastaus tuli kuukauden päästä, jossa todettiin, että ei korvata, koska auton takuu oli umpeutunut.
Kokeilin vielä ottaa ohjat omiin käsiin ja lähetin sähköpostia Bassadonen markkinointipäällikölle. Se oli ainoa mailiosoite jonka löysin. Vajaan kuukauden päästä tuli soitto huollosta. Konepelti uusittiin ja maalattiin veloituksetta.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Samppa

• Käyttäjä
  • *
« Vastaus #206 : 19.02.2019, 12:13:54 »
Itse olen auton toinen omistaja ja olen ostanut tämän pari vuotta sitten autoliikkeestä. Meinaatko SamiK, että kannattaisi olla vielä sinne yhteyksissä? En ole spesialisti näissä, joten toimintamalli hieman auki. Ongelmahan on kuitenkin se että auton tehtaalla asennetut komponentit ei kestä valmistajan määrittelemää vaihtoväliä. Voiko tällainen kuulua esim. auton myyneelle autoliikkeelle? Jotenkin ajattelisin itse että tämä on tehtaan ratkaistava ongelma ja eikös maahantuoja ole aika luonnollinen tapa olla yhteydessä tehdasta koskeviin asioihin? Toki voisinhan olla sinne itsekin suoraan yhteydessä ja sen ehkä teenkin kun löytyy sopiva tapa.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2019, 13:05:07 kirjoittanut Samppa »

SamiK

• Käyttäjä
  • Kuolema kuittaa univelat...
« Vastaus #207 : 19.02.2019, 15:19:47 »
En mä mitään meinaa, laki on laki ja kkvn päätökset on mitä on. Vastuu on myyjällä ja sillä selvä, vaikka olisi yksityinen niin myyjä vastaa. Merkkiliikkeen huolto voi tietty kysellä jotain juttuja takuuseen, mutta silti myyjä vastaa. Aika moni myyjä ei jossain määrin halua ymmärtää tätä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Samppa

• Käyttäjä
  • *
« Vastaus #208 : 19.02.2019, 15:29:06 »
Pahoittelut mutta ihan oikeasti ei minulle nyt mene jakeluun suorilta että kuka myyjä vastaa virheistä, jotka johtuvat valmistajasta. Puhut liian poliittisesti ilman tarkempaa yksilöintiä. Kysynkö vastuun perään auton alkuperäiseltä myyjältä (merkkiliike), vai siltä isommalta automyyjäketjulta, joka auton möi kaksi vuotta sitten minulle ensimmäisen omistajan jälkeen? Kysyn toki sieltä mistä se pitääkin kysyä, jotenkin olen itse olettanut että valmistajasta johtuvat virheet kuuluvat maahantuojalle. Mielelläni sivistyn kyllä näissäkin asioissa jos näin ei olekaan. Voinhan heittää tuonne autoliikkeeseen myös kysymystä ja katsotaan miten sen haaran kanssa käy.

edit: laitoin kysymystä myös myyjäliikkeelle, katsotaan mitä sieltä vastataan.
Laitoin myös suoraan pösölle (löytyi vain peugeot.co.uk) jonkun heidän contact formin kautta asiaa, saas nähdä mihin se päätyy... Nyt alkaa oleen jo aika reilusti verkkoja vesillä ;D

Olen joka yhteydessä ollut valmis maksamaan myös itse rempasta reilua osuutta, vaikka tämä onkin täysin ylimääräinen remppa, jonka turvin päästään vain sinne valmistajan "lupaamaan" alkuperäiseen hihnanvaihtopisteeseen (10v/165tkm). Jatkossa toki vaihdan sitten omasta pussista hihnaa sen 5v/90tkm välein. Nyt kun ensimmäinen hina on sisällä ja alittaa näin roimasti valmistajan ilmoittaman vaihtovälin ja kun tiedän että näitä on korvattu maahantuojan toimesta, niin haluan edes pientä kompensaatiota ylimääräiseen vaihtotyöhön.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2019, 16:14:19 kirjoittanut Samppa »

lexa

• Käyttäjä
« Vastaus #209 : 19.02.2019, 15:35:34 »
Saitko takuun, muutakin kuin kuluttajasuojalain edellyttämän puolen vuoden takuun. Tuskin myyjä enää kahden vuoden jälkeen myynnistä paljoa korvaansa lotkauta takuun suhteen. Eli melko varmasti vaade korjaukseen osallistumisesta torpataan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,