Kirjoittaja Aihe: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin  (Luettu 30604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TKI

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #45 : 07.03.2011, 12:29:36 »
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/03/07/bmw-ja-daimler-varoittavat-e10-voi-pilata-moottorin/20113185/12
Uusi E10-bensiini voi olla autojen moottoreille luultua vaarallisempaa. BMW ja Daimler alkavat tutkia asiaa, kertoo saksalaislehti Welt am Sonntag.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2011/03/07/e10-bensa-huolestuttaa--autoliitto-ottaa-tutkintaan/20113193/12
Autoliitto tekee kyselytutkimuksen, jossa selvitetään autoilijoiden kokemuksia uudesta E10-bensiinistä. Uuden bensiinin vastaanotto on ollut ristiriitaista.

Patukka

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #46 : 07.03.2011, 12:31:25 »
Joo mutta öljynvaihtovälitkään eivät ole sitä mitä täällä, jenkeissä mm. Toyotalle öljynvaihtoväli on 5000 mailia, mutta jos käytät E85 "bensiiniä", niin öljynvaihtoväli on 2500 mailia. Ja uudessa Chevrolet Starcraftissa on öljynvaihtoväli 5000km huoltokirjan mukaan.

2500 mailia on karkeasti 4500 km. Ainakaan minä en innostu siitä että öljyjä pitäisi olla vaihtamassa puolentoista kuukauden välein. Tai "normaalibensiinillä" neljä kertaa vuodessa.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2011, 12:35:34 kirjoittanut Patukka »

Patukka

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #47 : 07.03.2011, 16:22:24 »
Lainaus
"Ongelmia voi olla sellaisissa maissa, joissa polttoainetta ei ole jalostettu niin pitkälle kuin EU-maissa.

Nyt herääkin kysymys onko bemarin mielenmuutos teknistä vai poliittista laatua? Ymmärtääkseni etanoli käyttäytyy samalla tavoin käytettiinpä sitä sitten saksassa tai sveitsissä. Ilmailupuolella suhtauminen on hieman tiukempaa, ohessa Trafin tiedote:

Lainaus
Bensiiniin lisätyn etanolin vaikutukset ilmailukäytössä

EASA on julkaissut tutkimusraportin bensiiniin lisätyn etanolin vaikutuksista ilma-alusten polttoainejärjestelmille. Ohessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin laatima tiivistelmä raportin tuloksista.

Moottoribensiinin käyttö on sallittu joissakin ilma-aluksissa joko tyyppihyväksynnän tai erillisen lisätyyppihyväksynnän perusteella, sekä tyyppihyväksymättömissä ilma-aluksissa valmistajan ohjeiden perusteella.
 
Useimmissa moottoribensiinin käytön mahdollistavissa lisätyyppihyväksynnöissä suurin polttoaineen sallittu alkoholipitoisuus on rajattu enintään yhteen tilavuusprosenttiin. Näissä ilma-aluksissa nykyisten 5- tai 10 til-% alkoholia sisältävien E5 ja E10 polttoaineiden käyttö ei ole sallittua.
 
Joillekin moottoreille myös näiden polttoainelaatujen käyttö on silti sallittua. Polttoaineen alkoholipitoisuus ei saa ylittää moottorin ja lentokoneen tyyppihyväksynnän haltijoiden tai lisätyyppihyväksynnän haltijan viimeisimpien ohjeiden sallimia määriä tai tyyppihyväksymättömillä koneilla valmistajan ja mahdollisen muutostyöluvan haltijan ohjeiden sallimia määriä.
 
Riskitekijät etanolipolttoaineen käytössä
 
Polttoaineeseen lisättyyn alkoholiin liittyviä riskitekijöitä ilmailukäytössä ovat mm:
• polttoainejärjestelmän kumiletkujen ja tiivisteiden haurastuminen
• polttoaineen höyrynpaineen nousu
• veden liukeneminen alkoholiin
• kaasuttimen jäätymisherkkyyden lisääntyminen
• metallin syöpyminen
• alkoholin polttoaineseosta laihentava vaikutus.
 
Trafi suosittaa hankkimaan asiasta lisätietoja ensisijaisesti suoraan moottorin ja ilma-aluksen valmistajilta (tyyppi- tai lisätyyppihyväksynnän haltijalta).

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #48 : 08.03.2011, 22:25:06 »
Erikoiselta kuulostaa koko BMW:n kannanotto. Normaalin bensiinin pääpalamistuotteet on hiilidioksidi ja vesi. Eikö tuo palokaasujen vesi ole juuri se, mikä pääsee helpoiten sinne öljyn joukkoon kampikammioon jne., kun se paineen alaisena vuotaa sylinteristä? Kuinka se polttoaineessa oleva vesimäärä (max. 10 % etanolia, johon sitoutuneena n % vettä = esim. luokkaa 0,5...3 % polttoaineesta on vettä). Eihän sitä polttoainetta sellaisenaan päässe paljoa öljyyn bensamoottoreissa, joten palokaasuistahan se sinne kai menee. Ja jos palokaasujen massasta normaalilla bensallakin jotakuinkin 30 % (?) on vettä, niin tuntuuko tuo lisä muka öljyissä merkittävästi?

Onko lausunnot pelkkää politiikkaa?

Ei minusta mitenkään erikoiselta...

Ajattele asiaa esim. lyhyiden ajosuoritteiden näkökulmasta, jolloin seos on rikkaanpuoleinen ja siten jossain määrin myös enemmän moottori-öljyä dilutoiva. Tähän yhtälöön sopii mainiosti hydroskooppinen alkoholi eli ongelmia voi hyvinkin aiheutua.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #49 : 09.03.2011, 00:18:12 »
No saatat toki olla oikeassa. Mutta silti nuo määräsuhteet tuntuu oudoilta näin maallikosta. Joka työtahdilla sylinterissä olevista palokaasuista n. 30 % on vettä normaalillakin bensalla (ilman typpi huomioiden veden %-osuus sylinterin sisällöstä on toki alhaisempi), ja sitä höyryä puhalletaan jatkuvasti öljytilaan... sitten se öljy äkkiä meneekin pilalle, jos bensassa on 10% etanolia, johon on sitoutunut jonkin verran vettä?

jmn

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #50 : 09.03.2011, 00:22:27 »
Kansalliset päättäjät ovat tässä asiassa nyt hätää kärsimässä ja tueksi pitää näköjään saada asiantuntijoita antamaan lausuntojaan. Niissä heidän sopivuus todisteluissa vedotaan usein USA:n kokemuksiin mutta aina samalla unohdetaan mainita mm. siellä lyhentyneet öljynvaihtovälit. Niistähän ei juuri kukaan ole vielä puhunut Suomessa julkisesti.
Koko uuden polttoaineen osalta asiat kulkevat niin, että EU on asettanut tavoitteeksi 10 % osuuden uusiutuvalle energialle liikenteen kulutuksesta. Siis näin yleinen tavoite, ei siinä pakoteta ketään käyttämään sekoitebiopolttoainetta. Saksan vaatimuksesta EU on kuitenkin antanut jäsenmaille luvan sekoittaa etanolia 0-10 % bensiiniin. Suomi tietenkin tunnollisena oppilaana heti ensimmäisten joukossa ryhtyi toteuttamaan Saksan vaatimusta ja EU:n antamaa lupaa. Ja nyt ainakin Saksassa poliitikot menevät tässä kiusalliseksi muuttuneessa asiassa EU:n selän taakse.
Oma lukunsa on se sitten, että moisella etanolin sekoittamisella saatetaan jopa vihreiden ja ympäristöjärjestöjen mielestä mennä ojasta allikkoon ja lisätä maailmalla nälänhätää. Eikä se puolittunut öljyn vaihtovälikään vähennä öljyjätteen määrää millään tavalla. Olisikohan tässä kohtaa ollut syytä vielä tutkia asiaa lisää. Ja kenen lehmä oli tällä kertaa ojassa kun Saksalaiset ajoivat sitä etanolin lisäämistä niin voimakkaasta, viinin tuottajienko vai kenen?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 433
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #51 : 09.03.2011, 06:30:12 »
Näissä jutuissa aina on jollain nk. oma lehmä ojassa, no nyt kun saadaan kätevästi nostettua etanolin kysyntää niin  yllättäen maailman markkina hintakin nousee.

Sinänsä ei syytä huoleen, huoltovälit ovat joka tapauksessa lyhenemään päin, E10 bensa on vaan yksi juttu muiden joukossa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 226
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #52 : 09.03.2011, 11:57:13 »
Näyttää Saabin BioPower-malleissakin olevan puolitettu huoltoväli, mutta niissä voikin käyttää E85:ttä, joka on jo ihan eri asia. Tuo Yhdysvaltojen järkyttävän lyhyt öljynvaihtovälisuositus selittynee sillä, että siellä kai käytetään yhä varsin yleisesti niitä Lincolnin Aabrahamin aikuisia mineraaliöljyjä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 433
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #53 : 09.03.2011, 18:17:20 »
No niin, kun kerran kansa ei osta E10 bensaa kuten ministerit laskivat niin seuraavaksi laitetaan sitten dieselit tulilinjalle, eiköhän tällä saada kätevästi seisautettua pahimmassa tapauksessa raskaskalustokin. Sorsadieseliä kun ei taida saada kunnon talvilaatuna vaan maksimissaan -15/-25 laatuna.

http://www.iltalehti.fi/autot/2011030913327582_au.shtml

No, aina voi tankata tuohon kakkos autoon 98E ja mennä sillä ::)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tth

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #54 : 09.03.2011, 18:55:25 »
Täällä dieselin bio-osuus sentään tehdään Nesteen NExBTL:llä ja se on aineena oikeasti toimivaa. Sitähän ajettiin pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä kolmen vuoden kokeiluna 30% osuudella ja muutama bussi 100% osuudellakin, eikä sen kanssa tullut mitään ongelmia. Ei ole kyse mistään ensimmäisen sukupolven FAME-kamasta.

Patukka

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #55 : 09.03.2011, 20:57:02 »
Lainaus
Miten on, 6-pyttynen 406, nykii ja yskii tuolla 95E10:llä ajettaessa, vaikka pitäisi toimia ihan hyvin. Nykiminen alkoi kun siihen tankattiin tätä bensaa. Vikakoodinlukija näytti, että liian laihalla seoksella yrittää mennä. Sillä tavalla se E10 toimii, hienosti..


Polttoaineeseen lisättyyn alkoholiin liittyviä riskitekijöitä ilmailukäytössä ovat mm:
• polttoainejärjestelmän kumiletkujen ja tiivisteiden haurastuminen
• polttoaineen höyrynpaineen nousu
• veden liukeneminen alkoholiin
• kaasuttimen jäätymisherkkyyden lisääntyminen
• metallin syöpyminen
alkoholin polttoaineseosta laihentava vaikutus.


Käytettiinpä etanolibensaa sitten maalla tai ilmassa se käyttäytyy samalla tavalla, ts. kun bensiiniin lisätään alkoholia ja moottorinohjaus luulee että moottorille syötettävä tavara on bensiiniä ja ei osaa korjata polttoaine-ilma suhdetta oikeaksi seos laihenee. Näitä moottoreita ja niiden elektroniikkaa suunniteltaessa ei ole otettu huomioon, eikä siihen ole ollut tarvettakaan, että bensiiniin lisättäisiin siihen jotain kuulumatonta. Näistä nykimisistä 95E10:n tankkauksen jälkeen on kerrottu monessa yhteydessä ja syy saattaa olla juuri tässä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 433
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #56 : 11.03.2011, 06:24:38 »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 148
    • http://peugeot505.info
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #57 : 12.03.2011, 15:32:48 »
95E10-bensiiniä koskevat viestit on jaettu kahteen eri viestiketjuun ja keskustelun odotetaan jatkossa pysyvän selkeyden vuoksi kunkin viestiketjun otsikon mukaisena:

95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
95E10 - Kulutus- ja hintaerot

Tähän viestiketjuun kuuluvat viestit, jotka käsittelevät 95E10-bensiinin soveltuvuutta eri Peugeot-mallien moottoreihin sekä ko. polttoainelaadun mukanaan tuomia teknisiä etuja tai ongelmia yleisellä tasolla (kulutuserokeskustelut kuitenkin omaan viestiketjuunsa). Viestiketjun ensimmäisessä viestissä on ilmoitettu Peugeotin virallinen kanta soveltuvuusasiaan ja sen jälkeen kirjoitetuissa viesteissä on kerrottu, mitä se käytännössä tarkoittaa. Lue siis aiemmat viestit ennen kuin kysyt uudelleen asiasta, johon on jo annettu vastaus. Aiheeseen liittymättömät viestit siivotaan pois ennemmin tai myöhemmin.

Muita aiheeseen liittyviä viestiketjuja:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52837.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53190.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #58 : 12.03.2011, 17:08:21 »
BMW tarkentaa: Ongelma ei koske EU-aluetta.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkimukset+E10-bensiinin+ongelmista+koskevat+EUn+ulkopuolisia+maita/1135264343575

Teknisesti ottaen, tarkennettu lausunto, ei kyllä aivan pidä paikkaansa.

'100 prosenttisessa' alkoholissa on 'meilläkin' vettä, luokkaa 4.5-5 %, '100 prosenttista' alkoholia kun teollisesti valmistettu ei ole. Poltto-ainelaatua (ethanol fuel) voidaan kuitenkin väkevöittää lisää dehydraamalla, mutta voipi olla ettei muualta tänne rahdattua etanolia, ole tuosta 4.5-5 prosentin seoksesta sen enempää dehydrattu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_purification

Palamisen seurauksena muodostuu vapaata vettä enemmän, jota aina joutuu voitelu-öljyn joukkoon, niin tiivistä (palotila vs. kampikammio/voitelu-öljyn sumpputila) moottoria ei olekaan. Ongelma oloissamme korostuu kylmillä säillä ja lyhyillä ajosuoritteilla, joissa öljyn lämpötila ei kohoa tarpeeksi haihduttaakseen kertynyttä/kertyvää vettä.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011, 17:36:11 kirjoittanut Benkku »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 433
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 95E10 - Soveltuvuus Peugeot-autoihin
« Vastaus #59 : 12.03.2011, 17:26:35 »
Mulla on sellainen käsitys että 100% alkoholia voi olla vai tyhjiössä ja se on silloin jauhetta, sillä heti joutuessaan ilman kanssa tekemisiin se imaisisi ilmasta kosteutta itseensä tuon 4,4 %. Etanoli muodostaa veden kanssa aseotrooppisen seoksen (95,6 painoprosenttia etanolia ja 4,4 % vettä).

Atseotrooppinen seos on nesteseos, josta keitettäessä syntyvän höyryn koostumus on sama kuin nesteseoksen itsensä, ts. se tislautuu muuttumattomana.

Edit: korjattu kirjoitusvirheitä
« Viimeksi muokattu: 12.03.2011, 20:06:55 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.