Ongelma:
Osa 1:
Auto: 2009 308 SW 1,6 120 VTi.
Autostani on vajentunut kummasti jäähdytysneste. Soitin Autokeskukseen Peugeot-huoltoon ja sanoivat että turkoosi tai vihreä jäähdytysneste kävisi lisäykseen, mutta kun katsoin huoltokirjasta "Glacelf Auto Supra" olisi suositeltu ja sille Total antaa väriksi "fluerescent orange".
En pääse näkemään, minkä väristä järjestelmässä nyt on, kun paisuntasäiliö on tyhjä. Huomasin, kun eilen ei tullut lämpöistä ilmaa koko ajan matkustamoon ja sitten moottorin lämpö seilasi hiukan välillä 75-90 C. Kesä-heinäkuussa autooni vaihdettiin tuo lämpötila-anturi.
Osa 2:
Nyt sitten huomasin että isompi vuoto on kyseessä. Tulee ihan lätäkkö auton alle 30 min kauppareissun aikana. Jäähdyttäjän seutu ihan kuiva samoin paisuntasäiliön ympäristö, lätäkkö oli apukuskin puolella moottoria.
Ratkaisu:
Osa 1:
Nyt on auto korjattu. Vesipumppu vaihdettiin kokonaan, kun se vuoti. Ihmeen paljon sekin voi nestettä vuotaa näköjään... En käyttäisi sanaa katoaa, kun ihan kunnolla tosiaan tiputti vettä auton alle. Esim. 30 min auto parkissa ja auton alla 15x15 cm:n lätäkkö. Ei käynyt tarkemmin ilmi, vuotiko koko pumpun tiivisteen välistä vaiko akselistaan.
92 e maksoi vesipumppu ja 160 e työ merkkiliikkeessä. Hieman ottivat vielä lisähintaa, kun vaihdatin samalla kaikki jäähdytysnesteet eikä vain lisätty sen verran kuin oli tiputtanut auton alle.
Osa 2:
Itse itseäni lainaten. Yllämainittu vesipumppu kesti 1 v ja 4 kk, kunnes alkoi taas vuotamaan. Noin 3 viikon aikana vähentyi jäähdytysneste maksimista minimiin ja muutaman kerran näkyi pieni läikkä auton alla vesipumpun kohdalla. Taskulampulla kyllä näkyi kosteaa suoraan vesipumpun alla palkeissa eli osasin jo tuota epäillä, kun huoltoon vein. Vesipumppu vaihdettiin varaosatakuuseen kuluitta.