Kirjoittaja Aihe: 308 - Depollution system faulty (VTi)  (Luettu 19066 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #15 : 09.04.2019, 19:58:11 »
Ei ole egr venttiiliä.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

kardaani

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #16 : 13.04.2019, 12:21:59 »
Moi, laitoin irbelle ykstyisviestiä.  Vielä kuvausta viimeaikaisista toimista autoon liittyen.

Eli auto on 308 Peugeot 2009 vuoden 120 hevosvoiman 1.6 bensa. Autoon on nyt tullut tihenevään tahtiin depollution system fault - häiriöviesti, jonka jälkeen kone kakoo ja käy epätasaisesti voiman ollessa kateissa. Vika ei tule maantienopeuksissa, vaan ennemmin kaupunkiajossa tai maantieajosta siirryttäessä kaupunkiajoon. Vika ilmeni aiemmin harvoin ja oli poissa viikkoja, mutta nyt ongelmat ilmenevät useasti viikossa. Pösön piraattilukija antoi koodit P1338, P1339 ja P1336, jotka viittaavat sytytyskatkoksiin sylintereissä 2 ja 3 ja jälkimmäinen sytytyskatkoksiin nimeämättömissä sylintereissä. Vaihdoin kaikki tulpat Boschin alkuperäistä vastaaviin sekä puolat sylintereille 2 ja 3. Koeajon jälkeen vika palasi samoin oirein ja samoilla vikakoodeilla. Mistäköhän lähtisin vikaa hakemaan. Olen miettinyt vikakoodin P1336 muuta mahdollisuutta. Voiko se viitata myös kampiakselin asentotunnistimeen, kuten se usein muissa automerkeissä viittaa? Mutta onko kampiakselin asentoanturin oireet mieluummin isoilla kierroksilla alkavia kuin matalilla. Miten asentotunnistin kadottaisi asennon vain matalila kierroksilla, kun kuvittelisin sen tapahtuvan isoilla kierroksilla.

Kuka olisi ammattilainen tässä asiassa? Auto pitäisi saada kuntoon aika pian. Autolla ajettu 175 00 tkm ja täydellä huoltokirjalla varustettu. Nyt omatoimisesti tarkoitus saada kuntoon. Kiitos, mikäli pystyt auttamaan asiassa. Auto Kanta-Hämeessä, mutta liikkuu helposti Pirkanmaa/Uusimaa alueelle, jos taitavaa korjaajaa löytyy.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #17 : 14.04.2019, 22:02:14 »
Noissahan on ollu puolavikoja. Et uutta puolaa kokeillu?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Hans_A

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #18 : 14.04.2019, 23:03:24 »
Mulla oli vuotta vanhemmassa reilu 140 000 ajetussa samoja oireita, epätasaista käyntiä ja tehottomuutta tuon vikailmoituksen jälkeen. Omassa tosin oireet ilmenivät kylmällä koneella (ja ilmalla) ja joka kerta kone nyki tavallista rajummin ennen noita oireita. Huollossa vikakoodi jäljitettiin juuri tuohon sytytyspuolaan, jonka vaihdon jälkeen on toiminut normaalisti. En valitettavasti tiedä mikä koodi oli, mutta sylinteri taisi olla kolmonen.
Peugeot 308 VTi 120 Sport -08
ex: Suzuki Swift -06

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #19 : 15.04.2019, 13:54:06 »
Moi, aha OK. Eli olet saanut jo selvitettyä pitemmälle kuin kojelaudassa oleva herja.

Itselläni on 308 VTI vm.2011. Mä lähtisin selvittämään että koska nuo herjat ilmestyy. Oletko kokeillut vaihdella puolia eri järjestykseen. 1->2, 4->3:een Onko vika sitkeästi aina samat pytyt puolien vaihdosta huolimatta. Samaten tuon flektin käynnistyminen on omituista, ihan kuin ECU ei oikein tietäisi missä lämpötiloissa kärry on ja varoiksi käynnistää aina flektin. Et ole huomannut mitään poikkeuksellista lämpötilamittarin viisarin vaihtelua. Mä kokeilisin vielä oikeaoppista ECU:n resetointia irrottamalla akkukaapeli hetkeksi. Ohjeet oikeaoppiseen resetointiin, minuuttimäärillä löytyy täältä foorumilta. Muuten saattaa vaatia skoopin virittämistä.  t: Irfan

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #20 : 13.04.2020, 15:06:38 »
Mulla auttoi tuohon kun vaihtoi molemmat nokka-akselin anturit, tosin ne oli jo vuosi sitten kertaalleen vaihdettu, mutta onko nuo sitten niin huonolaatuisia myöskin ettei kauempaa kestä...tosin nuo edelliset oli halvimmat mitä autodocista sai , nyt nämä uudet toiseksi halvimmat😁, saa sitten nähdä, vähän kyllä yllätyin kun vaihdon jälkeen rupesi käymään kun ei mitään olisi ollutkaan.

juusohuu

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #21 : 14.09.2020, 23:10:18 »
Auto: 2010 308 1,6 (120 hv).

Kaverin autossa oli samat oireet (tyhjäkäynnillä kävi huonosti, melkein sammui, depollution fault, välillä moottorin vikavalo katosi ja oli hetken pois, yleensä liikennevaloissa ilmestyi takaisin). Tulpat ja puolet oli vaihdettu, mutta ei auttanut. Vikakoodi P1339, joka vain kertoo 3. sylinterin pätkivän. Viikko sitten tutkivat moottoria Tampereen Metroautossa 250 euron edestä ja tuomio oli, että moottori vaihtoon (7500 eur) tai purkamolta konetta etsimään. Osasivat sanoa, että puolat ja tulpat on kunnossa, sylinterien paineet olivat hyvät, öljy ei tuoksunut bensalta, joten suuttimet on ok, nokkaketju ei ole venynyt. Kuulosti älyttömältä tuomiolta ja tutkin pari yötä nettiä. Keksin mitata molempien nokka-akselin anturien vastukset yleismittarilla ja imupuolen oli tyyliin 1600 ja pakopuolella 275 (tai sinne päin). Motonetistä haettuna anturi maksoi 34 euroa, vaihdoin imupuolellem anturin tänään, nollasin vikakoodin ja vika katosi (ainakin toistaiseksi). Huojentunut olo.

KUUSNELJA

  • Vieras
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #22 : 27.04.2021, 06:31:46 »
Tarkoitatko nokka-akselin anturilla VVT-säätöventtiiliä esim Motonetistä osanumero 25-5207

Auto: 2010 308 1,6 (120 hv).

Kaverin autossa oli samat oireet (tyhjäkäynnillä kävi huonosti, melkein sammui, depollution fault, välillä moottorin vikavalo katosi ja oli hetken pois, yleensä liikennevaloissa ilmestyi takaisin). Tulpat ja puolet oli vaihdettu, mutta ei auttanut. Vikakoodi P1339, joka vain kertoo 3. sylinterin pätkivän. Viikko sitten tutkivat moottoria Tampereen Metroautossa 250 euron edestä ja tuomio oli, että moottori vaihtoon (7500 eur) tai purkamolta konetta etsimään. Osasivat sanoa, että puolat ja tulpat on kunnossa, sylinterien paineet olivat hyvät, öljy ei tuoksunut bensalta, joten suuttimet on ok, nokkaketju ei ole venynyt. Kuulosti älyttömältä tuomiolta ja tutkin pari yötä nettiä. Keksin mitata molempien nokka-akselin anturien vastukset yleismittarilla ja imupuolen oli tyyliin 1600 ja pakopuolella 275 (tai sinne päin). Motonetistä haettuna anturi maksoi 34 euroa, vaihdoin imupuolellem anturin tänään, nollasin vikakoodin ja vika katosi (ainakin toistaiseksi). Huojentunut olo.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #23 : 27.04.2021, 10:36:55 »
Auto: 2010 308 1,6 (120 hv).

Kaverin autossa oli samat oireet ....... sinne päin). Motonetistä haettuna anturi maksoi 34 euroa, vaihdoin imupuolellem anturin tänään, nollasin vikakoodin ja vika katosi (ainakin toistaiseksi). Huojentunut olo.
(Sarkasmivaroitus) Jos tuo anturin vaihto oikeasti korjaa jotain, näitä huomioita ei sitten kannata kertoa huollon suuntaan etteivät opi mitään uutta. ;-)
« Viimeksi muokattu: 27.04.2021, 10:44:22 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Tapani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #24 : 27.04.2021, 20:24:41 »
Eikö korjaamoilla ole enää korjausvaihtoehtoa vaan heti vaan uusi! "Viikko sitten tutkivat moottoria Tampereen Metroautossa 250 euron edestä ja tuomio oli, että moottori vaihtoon (7500 eur) tai purkamolta konetta etsimään" ?

Öljynkulutusremontti
Kiusallisesta öljynkulutuksesta eroon nopeasti ja vaivattomasti laadukkaalla öljynkulutusremontilla!🚗

Hinnat alkaen:

Audi 1.8TFSI & 2.0TFSI__________4300€
Vw, Skoda ,Seat 1.8TSI & 2.0TSI___4300€
Audi 2.0TDI____________________4900€
Vw Transporter 2.0TDI___________ 5500€
Ford, Volvo, Mazda 1.8 & 2.0______ 2500€
Peugeot, Citroen 1.6 THP_________3300€

Kysy tarjous autollesi!

Mahdollisuus myös sijaisautolle.
Remontin kesto noin 5 päivää.

Öljynkulutusremontti sisältää:

✔️Sylinterien poraus/hoonaus
✔️Uudet männät/männänrenkaat
✔️Sylinterikannen koneistus
✔️Jakohihna-/ketjusarja + vesipumppu
✔️Laadukkaat alkuperäiset varaosat
✔️Täydellinen moottorin läpikäynti

Meisselix

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #25 : 08.02.2023, 21:02:06 »
Auto: Peugeot 207 vm 2008 1,6 vti (EP6)
Vanha ketju, mutta samaa tekee pösö. Kylmänä toimii erinomaisesti mutta lämmetessään (yli 20 km ajoa) tauluun pamahtaa P1339 vikakoodi.
Vaihdettu:
Kampiakselin asentotunnistin
Nokka akselien molemmat asentotunnistimet
Solenoidit
Puola nro 3
Suutin nro 3
Tulppa nro 3
Ecu yksikkö
1. Lambda
Sopeutus tehty ja uusin ohjelma ecu yksikössä.
Johtojen johtavuus tarkistettu
Vika pysyy itsepintaisesti. Mitähän tuohon vielä vois kokeilla? Vika ilmestyy systemaattisesti. Nollakeleillä aikaisemmin ja pakkasilla myöhemmin. Kylmänä toimii normaalisti. Flekti lähtee päälle häiriön jälkeen vaikka kone normaalilämmöissä. Jakopää uusi ja nokkien asennot säädetty astemittarilla. Kone alkaa käymään epätasaisesti 3 pytyllä. Kun jäähtynyt kylmäksi toimii taas normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2023, 21:06:44 kirjoittanut Meisselix »

ANU1973

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #26 : 15.02.2023, 00:37:38 »
En osaa kirjoittaa uutta aloitusta, lokkeilen tässä. Pösö 308 Millenium HB, vm 2010, ajettu 160 tkm. Huolto ei löydä syytä vialle. Noin 25 km ajon jälkeen alkaa moottorivalo palamaan ja auto alkaa pörpöttämän.
Tuuletin (jäähdytys) huutaa 5 min ajon jälkeen, ja joskus kylmiltäänkin.
Vika ilm sylinteri 3 vika. Puola vaihdettu, bensaa tankissa (98).
Ensioire oli, että tulppiin oli valunut öljyä. Siistittiin ja tulpat vaihdettiin.
Naapuri epäilee sähkövikaa ja puhui jotain antureista.

Usealla samaa ongelmaa. Eikö kukaan tiedä mitä pitää tehdä? Yksi epäili
hihnan olevan löystynyt.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #27 : 15.02.2023, 16:14:45 »
Tuo tuulettimen vika viitannee termarikotelossa olevaan jäähdytysnesteen anturivikaan. Siitä keskusteltu täällä vuosia sitten
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Meisselix

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #28 : 22.02.2023, 21:58:59 »
Tuo tuulettimen vika viitannee termarikotelossa olevaan jäähdytysnesteen anturivikaan. Siitä keskusteltu täällä vuosia sitten

Omassani on vaihdettu uusi termostaattikotelo moottoriremontin yhteydessä. Kotelossa on uudet anturit. Autodocista tuotenumerolla QTH952K.

Meisselix

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 308 - Depollution system faulty (VTi)
« Vastaus #29 : 10.03.2023, 19:44:00 »
Auto: Peugeot 207 vm 2008 1,6 vti (EP6)
Vanha ketju, mutta samaa tekee pösö. Kylmänä toimii erinomaisesti mutta lämmetessään (yli 20 km ajoa) tauluun pamahtaa P1339 vikakoodi.
Vaihdettu:
Kampiakselin asentotunnistin
Nokka akselien molemmat asentotunnistimet
Solenoidit
Puola nro 3
Suutin nro 3
Tulppa nro 3
Ecu yksikkö
1. Lambda
Sopeutus tehty ja uusin ohjelma ecu yksikössä.
Johtojen johtavuus tarkistettu
Vika pysyy itsepintaisesti. Mitähän tuohon vielä vois kokeilla? Vika ilmestyy systemaattisesti. Nollakeleillä aikaisemmin ja pakkasilla myöhemmin. Kylmänä toimii normaalisti. Flekti lähtee päälle häiriön jälkeen vaikka kone normaalilämmöissä. Jakopää uusi ja nokkien asennot säädetty astemittarilla. Kone alkaa käymään epätasaisesti 3 pytyllä. Kun jäähtynyt kylmäksi toimii taas normaalisti.

Päivitystä:
Katalysaattori vaihdettu ja vika edelleen päällä. Saattaa olla mekaaninen vika, esimerkiksi seetirenkaassa tai venttiilikoneistossa. Täytyypä jälleen kesämmällä ottaa kone purkuun ja kansi irti..