Auto: 2008 407 1,8 (EW7, n. 135 000 km).
Piti ihan foorumille kirjautua kun en googlella meinaa mitään kunnon vastauksia löytää ongelmaan.
Potilas siis emännän 407 1.8 bensa vm. 2008, ajettu about 135tkm. Tiistaina auto toimi ensin aivan normaalisti, mutta yhden lenkin jälkeen ei alle 5min seisottuaan lähtenytkään enää käyntiin. Tai siis jos oikein muistan niin lähti käyntiin, mutta sammui n. 5 sek jälkeen ja nyt vain starttaa, mutta ei käynnisty. Ei edes lupaa.
OBD vehkeet antaa vikakoodin "P0341 Cylinder sensor reference circuit" , mutta jotenkin minua vain epäilyttää että voiko tuo anturi tuollaista aiheuttaa? Kuitenkin kierrosmittari elää startatessa ja bensa haiskahtaa, mutta ei vain hörähdä.
Sytytystulpat oli ainakin aivan finaalissa. Koskaan en ole nähnyt noin huonoja sytytystulppia mitkä huoltovihkon mukaan mukamas 30tkm sitten vaihdettu. Osassa alkoi olla jo kärkiväli 2 kertaa sen mitä uutena ja keskielektrodit aivan pyöreiksi kuluneet. Nyt kumminkin siis uudet tulpat, eikä niistä ollut mitään apua käynnistymiseen. Epäilen vain voisiko puolakasetti antaa tuon P0341 vikakoodin / olisiko puolakasetti mennyt huonoista tulpista rikki?
Ensiviikolla olisi alkuviikosta autolla pyörän laakerin vaihtoon aika ja keskiviikkona katsastus. Pitäisi hyvä arvaus suorittaa kumman palikan vaihtamalla auton käyntiin saisi
Kumpaakin ei kehtaisi vaihtaa ihan vain vaihtamisen ilosta, asentotunnistimella kuitenkin hintaa 45€ ja puolakasetilla 145€.