Hyvältähän tuo näyttää, nämä nykyiset pyöreähampaiset hihnat on kai vahvempia, mutta...
Kyllähän ne suhteellisen kestäviä nykyään ovat. Hihnan kunnon voi tarkistaa, erityisesti jos kiinnostusta asiaan ja mahdollisesti lyhyempää vaihtotarvetta (riippuu hihnan valmistajastakin) silmälläpitäen.
- murtumatarkastelu taivuttamalla -> mahdolliset murtumat esiintyvät suunilleen punaisten nuolten kohdilla/hampaiden 'pohjalla'
- tarkistaa ettei hihna 'pohjaa' hihnapyörään -> eli hihnapyörän 'hammas' ei saa ottaa kiinni hihnan kahden 'hampaan' välisen uran pohjaan.
- ettei hihnan reunoissa esiinny kulumaa ja/tai tukirakenteen vaurioita -> ns. langat repsottavat
- ettei hihnan selkä (eli sileällä)puolella ole vaurioita.
em. seikoista voi sitten päätellä mm.
- hihnapyörien vaihtotarpeen
- mahdollisen hihnaa kuluttavan/rikkovan linjavian yms.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.