Kirjoittaja Aihe: 405 - Vikakoodi MAP-anturista (liitin)  (Luettu 3519 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ArttuLeh

  • Vieras
405 - Vikakoodi MAP-anturista (liitin)
« : 03.08.2019, 21:39:59 »
Ongelma:

Auto: 1990 405 1,6 GLX (15 BBD2).

Mulla alkaa nyt vähitellen olla 12 vuotta huilannut 405 siinä kunnossa, että katsastus on lähellä. Autossa paloi vianmäärittelyvalo ja löysinkin ohjeet vikakoodien lukuun. Vilkkukoodit antoi tulokseksi 13 ja 33 eli imuilman lämpöanturi ja MAP-anturi. Osat tilaukseen maailmalta ja odottelu. 13 eli imulämmön vika poistui anturin vaihdolla, mutta koodi 33 MAP-anturin vika jäi päälle anturin vaihdon jälkeenkin. Kylmänä auto ei tahdo oikein käydä tyhjäkäyntiä, eli jotain hämminkiä siellä vielä on. Mutta mitä?

Yksi vaihtoehto olisi, että ajamalla kunnolla lämpimäksi alkaisikin toimia, mutta kun edellinen katsastus on vuodelta 2007, niin se on vähän riskaabelia.

Eli koodi päällä ja koodin ilmoittama vikakohde vaihdettu uuteen.

Ratkaisu:

No niin. Siellähän oli johtimet irti liittimestä. Vielä kun keksin niille oikean järjestyksen, niin saattaa alkaa toimia.

Ongelma on nyt ratkaistu. En olisi hoksannut alkaa mittailemaan liitintä jos Coyote ei olisi neuvonut. Kolmesta johdosta ei ollut vaikea arvata mikä menee mihinkin, arvasin virran menevän a:han. Auto toimii nyt moottorin osalta hyvin, tosin yli kymmenen vuotta seisseessä autossa jotain pientä vielä on muuallakin. Johtojen järjestys siis punainen-valkoinen-vihreä ja niin että kolmion mallisen anturin kanta osoittaa ylöspäin. K-valo sammui samantien käynnistyksen jälkeen.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 201
Vs: 405 - Vikakoodi MAP-anturista (liitin)
« Vastaus #1 : 12.08.2019, 07:13:01 »
Yölliset testiajot lämpimäksi eivät ole tuottaneet tulosta. Kaasuläpän anturin johto irrallaan auto pysyy käynnissä eikä nyöki joten laitoin anturin tilaukseen. Katsotaanpa auttaisko se, palataan asiaan.

Onko ruiskun sopeutus tehty? Siihen varmasti löytyy ohjeet tältä foorumilta. Saattaisi auttaa juuri tyhjäkäyntiin ja nykimiseen.
Käyttöautot: 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’, Jaguar I-Pace EV400 21’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01', 508 RXH HYbrid 4 17’
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 405 - Vikakoodi MAP-anturista (liitin)
« Vastaus #2 : 19.08.2019, 14:09:47 »
Löysinkin ohjeen johon liittyi käyttäminen tyhjäkäynnillä mihinkään koskematta. Olen nyt vaihtanut MAP-tunnistimen, kaasupolkimen anturin ja tyhjäkäyntimoottori on herkistelty. Vianmäärittelyvalo se vain loistaa edelleen ja auto käy hyvin matalaa tyhjäkäyntiä, juuri ja juuri pysyy käynnissä. Kaasuun vastaa ihan hyvin ainakin paikallaan kaasuttaessa. Valo ei sammu akun kenkää irti käyttämällä, eikä myöskään johtojen yhdistelyllä vikakoodien lukutilassa. On merkillinen. Polttoainesuodatin on myös vaihdettu, se oli alkuperäinen vuodelta 1990. Ilmavuotoja on tarkasteltu suihkimalla jarrukliineriä ruiskun ympäristöön auton käydessä.

Mittaa että sinne map-anturin liittimelle tulee +5v & maa, johdin järjestystä nyt ei tähän hätään ole mutta eipä sitä varsinaisesti tarvitsekkaan.