Morjensta,
Jos V6 dieselin (AJD-V6) 2.7 tai 3.0 moottorissa on huolta öljynpaineiden kanssa, joka saattaa ilmetä karkeana käyntiäänenä, niin ennenkuin isompaa kilahtaa (esim laakerit), niin kannattaa tarkistaa öljynsuodattimen jalan pohjalla olevan poistoventtiilin tilanne. Poistoventtiili on kuminen kartio, joka on kiinni jousena toimivassa metallirinkulassa vain pikku nippulalla. Kun suodatin nousee ylöspäin ko venttiili aukeaa jolloin suodattimessa oleva öljy valuu öljypohjaan eikä ympäriinsä pitkin moottoria.
Uusi suodatin kannattaa aina painaa suoraan jalkaan eikä muoviseen kanteen, koska paikalleen pyöriessään suodatin voi helposti pyyhkäistä sivuttaisvoimalla pelkän nippulan varassa olevan venttiilin jalan pohjalle. (ja nippula on se joka koskee suodattimeen ensimmäisenä)
Auki jäävä poistoventtiili hukkaa öljynpaineista noin 1/3 joka ei ole lainkaan hyvä juttu.
Kuminen venttiili saattaa myös kovettua vääristä öljyistä, jolloin pudonnee filtterin vaihdossa jo ihan itsestäänkin pois paikoiltaan.
Kuvakin olisi dropbox:issa, mutta harvoin tämä foorumiohjelmisto niitä näyttää.
Koitetaampa toimisiko:
Edit: Ei sitten.
Tässä linkki kuvaan:
https://www.dropbox.com/scl/fi/djotatn906ne0enn606rg/20230923_143012.jpg?rlkey=zgpsovyfmon8hhwrnz8c0nf40&dl=0