Kirjoittaja Aihe: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto  (Luettu 1253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • 407 2.0 SW 2008
407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« : 22.05.2024, 17:33:01 »
Potilas siis 407 2008 2.0 SW Manuaali. Iän mukanaan tuomalla arkuudella tiedustelen kokemusasiantuntijoilta näin etukäteen. Autossa vikana: vasen lähivalo ei toimi, lamppu vaihdettu, sähköä ei tule liittimeen ja siinä riviliittimessä, joka on lähimpänä lamppua, siinä on eri jännitteet ja joku jopa pimeänä, kun verrattiin ehjän puolen liittimeen. Päädyttiin siihen, että tilasin uuden, mutta käytetyn BSM-sulakerasian. Rasia tulikin jo, mutta tallille ei vielä päästy sitä vaihtamaan. Kysymys olikin, että onko muuta, kuin irroittaa akunkenkä ja vaihtaa, eikä vaadi mitään merkkikohtaista opettamista testereillä?
Toinen vamma on vikakoodi: "P1644 Kick down-katkaisin - oikosulku plusnapaan, tai avoin virtapiiri - jatkuva" Limiitti ei toimi, mutta cruise toimii. Omalla päättelyllä päädyttiin, että kaasupolkimen asentotunnistin ei toimisi, joka siis lienee siinä kaasupoljinpaketissa. Tilasin taas uuden/käytetyn osan, joka vaihdetaan samalla tallikäynnillä viikonloppuna. Kysymys: Pitääkö tämä uusvanha poljin sopeuttaa merkkilaitteiila/merkkikorjaamolla. Samalla käytän tilaisuuden kysyä mahdollisia 407 harrastajia, jotka maksua vastaan voisi korjata toistenkin autoa täällä Tampereella, tai yleensä Pirkanmaalla.
Exät 607 -01, 607 -07

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 886
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #1 : 22.05.2024, 22:15:21 »
Sulakeboxin vaihto ei vaadi ohjelmointia. "Akkukengän" irrotus ja kytkentä viiveohjeiden mukaisesti. Boxin päävirtajohto on kytketty M13 mutterilla. Kaasupolkimen uusinta ei vaadi ohjelmointia, mutta useimmissa 407:ssa limitti ei toimi, tosin harvoin tarvitsee, tai on sille käyttöä verrattuna cruiseen (tasanopeussäätimeen).
« Viimeksi muokattu: 22.05.2024, 22:22:18 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • 407 2.0 SW 2008
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #2 : 23.05.2024, 11:59:03 »
Kiitos vastauksestasi. Tulostinkin jo akunkengän irroitus- ja kiinnitysohjeet täältä foorumin ohjeista, kiitos niistäkin. Olen samaa mieltä limiitistä, sille ei ainakaan meillä ole käyttöäkään. Pojan auto, joten toimin vain "väistysvähän-miehenä". Nuorempana kelpasin sentään "piräskiinni-mieheksi". Näillä tiedoilla palikoiden vaihtoon viikonloppuna, kun talli vapautuu. Siis, vielä kiitokset.
Exät 607 -01, 607 -07

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • 407 2.0 SW 2008
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #3 : 26.05.2024, 18:34:38 »
Päivitys ongelmiin: Sulakeboxin vaihto, (käytetty Ovokolta) ajovalo alkoi toimimaan. Vikakoodi P1644 Kick down-katkaisin, (käytetty kaasupoljin Ovokolta) ei muutosta, vikakoodi pysyy, ei poistu AutoComin testerillä ja limiitti ei toimi.
Exät 607 -01, 607 -07

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 278
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #4 : 26.05.2024, 22:34:39 »
Onhan tehtaalta lähtöisin oleva vakkari, ettei ole jälkeenpäin asennettu?

Kaasupolkimessa on kuitenkin"painike" polkimen alapuolella, joka napsahtaa kun poljin painetaan pohjaan?
« Viimeksi muokattu: 26.05.2024, 22:41:17 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • 407 2.0 SW 2008
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #5 : 27.05.2024, 13:27:26 »
Kyllä tuo alkuperäinen on, jos ei vaihdettu. Ja napsahtaa kyllä polkimen alta.
Exät 607 -01, 607 -07

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 886
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #6 : 28.05.2024, 14:07:49 »
Kyllä tuo alkuperäinen on, jos ei vaihdettu. Ja napsahtaa kyllä polkimen alta.

Napsahtava on kick downia varten. Kaasupoljinhan on rajoitintoiminnossa keskiasenossa tai allekin ja ecu-säätää kaasuläpän servomoottoria ns. kierrosrajoitintoimintona.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • 407 2.0 SW 2008
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #7 : 28.05.2024, 16:10:43 »
Napsahtava on kick downia varten. Kaasupoljinhan on rajoitintoiminnossa keskiasenossa tai allekin ja ecu-säätää kaasuläpän servomoottoria ns. kierrosrajoitintoimintona.

OK. Ei taida vikakoodit poistua, vaan lisääntyä, jos irroittaa sen polkimen johdon. Mahtaako mikään toimiakaan silloin? No limiittiä ei tarvita ja vikakoodista huolimatta auto nyt leimattukin.
Exät 607 -01, 607 -07

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 278
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #8 : 28.05.2024, 19:33:06 »
Kyllä ainakin omassa 05 bensa manuaalissa vaatii kaasupolkimen painamisen ihan pohjaan, jotta "limitterin" pystyy ohittamaan. Itsellä tosin on jälkeenpäin asennettu (viiksi lisätty ja kaasupoljin vaihdettu sekä asetukset muutettu testerillä). Talvella kovilla pakkasilla nappi oli muutaman kerran jäässä kengänpohjan sulamisvedestä niin ohitustilanteessa antoi virheilmoituksen ja rajoitin lakkasi toimimasta. Lämmettyään ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi taas normaalisti.

Itse tykkään kyllä enemmän käyttää tuota limitteriä. yleensä 109km/h asetuksella. Matkan varrella kun on noita 60/80 rajoituksia risteysalueilla niin riittää kun kaasupolkimen nostaa. muuten mennään "rajoitinta" vasten.

mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 278
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #9 : 28.05.2024, 21:57:28 »
Onkos tämä RFN vai uudemmalla RFJ moottorilla? Ikänsä puolesta varmaan uudemmalla. Kaasupolkimenkytkin on tosin molemmissa kytketty suoraan moottorin ihjainlaitteelle. Joten johdotus tulisi tarkistaa. Onko moottorinohjainlaitteen pistokkeita käytetty irti jos vaikka huono kontakti "ylimenovastusta"
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • 407 2.0 SW 2008
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #10 : 28.05.2024, 22:02:24 »
Onkos tämä RFN vai uudemmalla RFJ moottorilla? Ikänsä puolesta varmaan uudemmalla. Kaasupolkimenkytkin on tosin molemmissa kytketty suoraan moottorin ihjainlaitteelle. Joten johdotus tulisi tarkistaa. Onko moottorinohjainlaitteen pistokkeita käytetty irti jos vaikka huono kontakti "ylimenovastusta"
Jos kyse aloittajan autosta, niin RJF-moottorilla. Ei ole pistokkeita käytetty irti. Vain sulakerasia vaihdettu, joka korjasi valo-ongelman.
Exät 607 -01, 607 -07

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 278
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #11 : 28.05.2024, 22:40:36 »
7316 on kaasupolkimessa oleva nopeudenrajoittimenkytkin ja 1320 moottorinohjainlaite. Noiden väliltä kun mittaa johdot ettei ole katkosta eikä oikosulussa keskenään.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • 407 2.0 SW 2008
Vs: 407- Sulakeboksin ja jarrupolkimen vaihto
« Vastaus #12 : 28.05.2024, 23:01:33 »
Kiitos vaivannäöstä, mutta tuo on liian teknistä minulle  :)  Tyydytään siis vallitsevaan tilanteeseen, varsinkin kun tuolle limitterille ei ole tarvetta. Mikäli tallille ilmaantuu teknisempi kaveri, niin näytän tuon.
Exät 607 -01, 607 -07