Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi, 308 000 km).
Kaupunkiajossa kytkinpoljin jäi pohjaan ja veto päälle, jolloin vaihteita ei saanut kytkettyä päälle tai pois moottorin ollessa käynnissä. Pienen yrittämisen jälkeen sain nostettua polkimen ylös jalalla, mutta se jäi heti uudelleen pohjaan painamisen jälkeen. Lopulta sain polkimen jäämään ylös ja ajattua auton kotiin, vaikka se vielä muutaman kerran teki saman uudelleen. Polkimen jäädessä pohjaan kuului sitä painettaessa raksahtavaa, "jousimaista" ääntä.
Kokeilin vielä myöhemmin uudelleen auton ollessa paikallaan, moottori sammuksissa, painella poljinta ja sain sen jäämään pohjaan ja taas nostettua ylös, jonka jälkeen auto toimikin ongelmitta vielä päivän lopuksi ajetun 25 km matkan, kun käytin kytkinpoljinta varovasti.
Vika todennäköisesti aiheutui kytkinvaijerin automaattisäätömekanismista, joka ei jostain syystä toiminut oikein. Koska varalla sattui olemaan uusi alkuperäinen kytkinvaijeri, vaihdoin sen viallisen tilalle ja sen jälkeen ongelma ei ole enää toistunut. Vertailin vanhaa ja uutta vaijeria, mutta esim. niiden pituuksissa en havainnut eroa ja muutenkin vanha vaijeri näytti ulkoisesti ehjältä.
Kuvissa on alkuperäinen kytkinvaijeri 2150 Y2 (CABLE-CLUTCH, LONG 674, INJECTION XU10J4RS AND BVM BE3 AND LEFT HAND DRIVE EXCEPT DRIVING-SCHOOL EQUIPMENT). Uudemmissa autoissa kytkinvaijerin kiinnitys polkimeen poikkeaa kuvissa näkyvästä vanhemmasta vaijerityypistä.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Itsesäätömekanismi on pakattu mustaan muovikuoreen, jossa lukee "Castellon S.A., Sistema Patentado". Muovikuoren ulkopuolella on lisäksi pitkä jousi, joka on suojattu haitarikumilla. Vaijerissa lukee myös osanumero 9634114180.
Uudessa vaijerissa on kiinni muoviholkki, joka ilmeisesti pitää vaijerin itsesäätömekanismin tietyssä asennossa varastoinnin aikana. Ainakaan itse en havainnut ko. muoviosan poistamisessa ennen asennusta aiheutuvan haittaa mekanismin toimintaa ajatellen, vaikka vaijeria kuoreensa nähden vetämällä liikuttelinkin. Ehkä kuitenkin kannattaa välttää vaijerin tarpeetonta liikuttelua ilman ko. muoviosaa ennen asennusta kuten aiemmissa viesteissä on varoitettu.
Vaijerin vaihto on melko helppo työ, vaikka aikaa meneekin edessä olevien osien irrottamiseen (mm. akku, akkukotelo, moottorinohjausyksikkö ja imuilmaputkiston osia). Vanhempaa tyyppiä oleva vaijeri on muovisesta silmukastaan kiinni kytkinpolkimessa olevassa koukussa ja sen kiinnitys on varmistettu jousimaisella rautalangalla. Uudemmassa vaijerimallissa kiinnitys kytkinpolkimeen tapahtuu muovisella tapilla, joka menee varsin helposti rikki sitä käsiteltäessä. Vaijeri menee tämän auton tapauksessa oikeaan paikkaan ihan vain moottoritilasta työntämällä eli apuna reitityksessä ei tarvitse käyttää esim. narua kuten joidenkin muiden mallien kanssa.
Kuvissa vielä vanha vaijeri asennettuna. Huomaa suorakaiteenmuotoisen harmaan muoviosan kiinnitys vaihteiston kuoren koloon.
TEMP_ARKISTOON