Kirjoittaja Aihe: 405 - Ohjauksessa nykäyksiä (vetoakseli)  (Luettu 4178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugutPystyyn

  • Vieras
405 - Ohjauksessa nykäyksiä (vetoakseli)
« : 14.01.2010, 16:20:58 »
Ongelma:

Auto: 1995 405 1,6 GL (XU5JP, ohjaustehostin, 305 000 km).

Kummalliseen ohjausongelmaan etsisin täältä apua. TAKK:ssa (aikuiskoulutuskeskus) oli ropattavana, mutta vikaa ei lopulta löytynyt.

Tuollaisen 10 km matkan jälkeen (kun on paikat jotenkin lämmenneet) alkaa ohjauksessa tuntumaan nyppäisyjä oikealle. Alkuun hivenen vaimeampia, jotka sitten voimaltaan ja toistumis määrältään kasvavat. Ratissa nyppäys niin tuntuu kuin näkyy, ja se palautuu kyllä paikalleen, mutta tuntuu kuin vasemmalle ei pääsisi kääntämään niin helposti. Kuin "nyppäyksen" jälkeen jokin laittaisi hanttiin vasemmalle käännettäessä. talvikelillä varsin sydäntä sykähdyttävää.

Yläkääntölaakerit on vaihdettu ja alapallot eivät kolise, eikä muutoinkaan kuulu ihmeempiä ääniä. Paitsi repsikan puolen vetari hivenen vaimeasti vasemmalle käännettäessä napsuttaa. Auton alla on siis häärinyt opiskelijaa ja ammattilaista mutta vikaa ei onnistuttu paikallistamaan. Samaa ratinnykimis vaivaa oli viime keväänä, joka sittemmin hävisi kun yläkääntölaakerit vaihdettiin. Eli tuli oletettua, että vaiva johtui niistä.

Ratkaisu:

Vika oli vetoakselissa. Automaalta akselin tilasin ja laittoivat osan paikalleen. Nyt toimii moitteetta. Vetonivel oikealla kyllä napsutti vaimeasti ja ohjauksen vika alkoi samaan aikaan kuin tuo vetoakselin napsutus.

PeugutPystyyn

  • Vieras
Vs: 405 - Ohjauksessa nykäyksiä (vetoakseli)
« Vastaus #1 : 15.01.2010, 10:19:03 »
Eihän jompikumpi jarru laahaa? Jos laahaa niin levyn lämmettyä se menee kieroksi ja rupeaa ravistelemaan.

Jarrut ainakin tuntuvat toimivan moitteetta. Leimakin oli reilu kuukausi sitten, ja tasaiselta näytti. Ei äännä mitenkään normaalista poikkeavasti, kun pedaalia polkaisee. 50 000 km sitten on vaihdettu levyt ja myös palat. Täytynee tarkistaa etteivät laahaa.

Ohjaustehostimen nesteitä voisi kuvitella vaihtavansa. Ei vissiin kovin kummoinen homma, kenties ohjeet haulla eteen tupsahtavat. Eilen sain illalla purettua ohjauksen nivelen näkyviin, mutta alkoi kellosta loppua tunnit. Viikonloppuna jos pähkisi lisää sen laakerointia...

PeugutPystyyn

  • Vieras
Vs: 405 - Ohjauksessa nykäyksiä (vetoakseli)
« Vastaus #2 : 15.01.2010, 12:15:34 »
Ettei vaan olis vika iitte ohjaustehostimen venttiileissä, nykäykset aiheuttaisi silloin hydraulipaine siellä tehostajan sisällä. Ikään kuin "tehostaisi" toiseen suuntaan vaikkei rattia käännetäkään.

Ei mutkissa nyi, mutta suoralla tiellä kylläkin. Kävipä niinkin, että alkoi pitkällä suoralla oikein hakkaamaan rattia. Vasemmalle käännyttäessä (esim. liikennevalot) tuntuu kuin olisi hivenen
enemmän vastusta. Niin aamulla mennessä kuin nyt tullessa alkoi nyppimään ohjausta vasta loppumatkasta (n. 10 km suuntaansa).

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 405 - Ohjauksessa nykäyksiä (vetoakseli)
« Vastaus #3 : 15.01.2010, 12:37:07 »
Kyllä tuo siltä jarrulta jotenkin vaikuttaa, joko ihan jarru itsessään tai sitten niinkuin itselläni oli 306:ssa että etupyöränlaakeri oli sen verran väljä, että se muljui niin että otti jarru kiinni. Ja se ei edes laakeri mitenkään ääntänyt vaikka oli niin väljä, ja kaksi kertaa sama vaiva hävisi laakerin vaihdolla niin kyllä se siinä oli. Itsekin epäilin jossain välissä myös ohjaustehostinta, se kun jotenkin tuntui että se tehostin vielä jotenkin vahvistaisi sitä nykäystä.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

joonapve

  • Vieras
Vs: 405 - Ohjauksessa nykäyksiä (vetoakseli)
« Vastaus #4 : 20.01.2010, 09:40:27 »
Tai vetoakseli, kokeileppa nykäistä oikeaa vetoakselia vähän pyörään päin jos se olisi lähtenyt liukumaan ulommasta nivelestä ja pohjais nyt sitten sisemmässä nivelessä, tuo ainakin saa aikaan aikamoista nykimistä.

Samaa mieltä, liittyy vetoniveleen!

Juuri viikko sitten vaihdoin yhteen volkkariin vetonivelen. Vetari ei edes ääntänyt, mutta ajossa suoralla alkoi lyödä näpeille ja auto pyrki vasemmalle tällä kertaa. Vasen pyörä takkuili, eli siis vasen vetari rikki. Ulommassa nivelessä tuntui todella pieni välys, joten vaihdoin sen. Vika korjaantui, tai auto toimi ainakin seuraavat 200km. Nyt volkkari on jo myyty. Oireet ilmaantuivat vasta, kun autolla oli ajettu jonkun matkaa. Kai se väljä nivel sitten lämpeni ja alkoi kanittamaan. Nivelen 1 kuula oli muuttanut väriään.

Sama vika ja oireet oli aikoinaan Fiat Unossakin. Ei näytä olevan kovin kalliitakaan nuo nivelet, ainakaan Motonetissa.