No niin nyt on toinen katkenneista tulpista irti. 5 tuntia meni kotikontein puuhatessa mutta irtosi lopulta. Toimenpiteet:
- kone lämmin
- kiinni ollut sielu irti pihdeillä kiertäen (siis johdin joka kulkee sisällä ja onneksi katkeaa syvältä)
- poralla irrotus tapille sopiva reikä noin kierteiden pituinen ja tulpan sisälle kylmä spray jäähdytys
- tappi lyödään sisään ja tulpan ympärille liotus ainetta tappia naputellessa saattaa liotus aineen sekaan ilmestyä nokea joka on hyvä merkki
- tulppaa kierretään auki varovasti kun yli 20nm voima tahtoo sen katkaista. naksahduksien saattelemana vähän kerrallaan kunnes toppaa ja vaatisi paljon lisää voimaa että liikahtaisi tai mitä ilmeisemmin katkeaisi.
- lisää liotusta ja tapin päähän naputtelua ja taas kiertämään. tätä jatkui kunnes kierre oli vapaa kannesta.
- tulpan ulos veto koska kiertyminen ei ole helpottanut. mutteri M8 1.0 nousulla ja kasa kori laattoja.
- lopulta tulppa on ehjänä kädessä ja riemu melkoinen.
- reikä puhdistetaan niin hyvin kuin se ilman oikeaa työkalua on mahdollista.
- uusi tulppa paikoilleen.
Nyt olisi enää jäljellä se toinen katkennut mutta en ole vielä perehtynyt miten tuo imusarja irtoaa pois edestä kun kaksi apukuskin puoleista ei mahdu nousemaan ylös. Uusi vuosi uutta aikaa joten eiköhän tuokin saada lopulta korjattua.
Jos vie johonkin korjaamoon hehkujen vaihtoon niin tehkää sopimus paperille siitä jos tulppa katkeaa niin kuka on maksumies. Mitä tuossa olen korjaamoja jututtanut niin yleensä meinaavat että vastuu asiakkaan ja kulut myös.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.