Kirjoittaja Aihe: 607 - Hehkutulpat (HDi)  (Luettu 3853 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taantoku

  • Vieras
607 - Hehkutulpat (HDi)
« : 30.12.2010, 23:15:16 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (250 000 km).

Hehkujenvaihtoyritys... Siis kun olen auton vasta ostanut niin kaikkea ei voi tietää eli ilmeisesti kaksi hehkua on olleet pimeänä jo jonkin aikaa kun kylmä käynnistys pakkasella ilman esilämmitystä saa aikaan ravistuksen ja aaltoilevan käynnin. Tätä kun selvittämään rupesin niin mittauksessa löytyi kaksi rikkinäistä hehkua. Noh, ei kun vaihtamaan kaikki ehjät lähtivät joten kuten pois ja ne rikkinäiset katkesivat tietysti mutterin ja kierteen välistä. Kumpikin omasta kannesta joten lisää hurraa huutoja ja käsientaputuksia. Nyt on auto kuitenkin ajossa kun on johdot rikkinäisistä irti.

Nyt täytyisi koittaa saada nuo pois ilman että kannet irrotetaan... Eli onko kellään tietoa korjaamosta jossa olisi tähän työhön erikoistunut asentaja sekä työkalut? Toki hyvät kotikonstitkin on tervetulleita. Ne tulpat jotka sain vaihdettua täytyy vielä kerran irrottaa tiivistys pintojen puhdistamisen takia kun edelliset ovat vuotaneet ja osin sen takia olivat erittäin tiukassa. Täytyy etsiä korjaamo jossa on tiivistyspintakalvain.

Kysyn huomenna yhdestä liikkeestä josko tuo heillä onnistuisi kun ovat paljon mersujen juuttuneita hehkuja irrotelleet. Tiedotan että miten käy jos jollekin muulle käy samoin kuin minulle.

taantoku

  • Vieras
Vs: 607 - Hehkutulpat (HDi)
« Vastaus #1 : 31.12.2010, 10:21:59 »
Dieselkorjaamoilla varmaan on kokemusta katkenneiden hehkujen kaivelusta, irrotitko hehkut moottorin ollessa lämmin vai kylmä?

Hehkujen harmillinen katkeaminen tuntuu oudolta. Pitäisi malttaa liuottaa ruosteenpoistoöljyllä ennen kylmänä irroittamista, kylmäspray-tyyppista ainetta myös on saatavilla.

Juu kone oli kylmä ja monen moisia liotin aineita koitin käyttää ja antaa vaikuttaa mutta arvelen että ne on joskus vaihdettu ja ne on jäänyt vuotamaan. Kun vain yksi joka irtosi sanoisin helposti oli varrestaan puhdas mitä tiukempi sitä enemmän nokea. Lähden tästä kyselemään apuja katotaan miten käy...

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Hehkutulpat (HDi)
« Vastaus #2 : 31.12.2010, 12:50:13 »
Takavuosina tapahtui ihan samat jutut mulle Toyotan kanssa,silloin meni elämä niin vaikeaksi että moottorista oli pakko irroittaa sylinterin kansi ja se vietiin koneistamoon.
Jos mulla nyt HDIstä menee hehkut vaihdatan ne korjaamolla enkä itse edes yritä.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 607 - Hehkutulpat (HDi)
« Vastaus #3 : 31.12.2010, 22:10:45 »
Onko kukaan koittanu vetää pulttikoneella vekeen? Joutuu vähän rakentelemaan, mutta onnistuu pitkällä hylsyllä ja kunnon jatkoilla. Joskus kunnon isku ei katkaise vaan irrottaa.

Ja siis pienellä paineella, ei 8 bar ja 1500nm.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010, 22:13:54 kirjoittanut uijui »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 752
Vs: 607 - Hehkutulpat (HDi)
« Vastaus #4 : 31.12.2010, 23:34:17 »
En lähtisi pulttipyssyllä yrittämään, mutta kone mahdollisiman kuumana ne kannattaa irroittaa.

taantoku

  • Vieras
Vs: 607 - Hehkutulpat (HDi)
« Vastaus #5 : 31.12.2010, 23:50:19 »
No niin nyt on toinen katkenneista tulpista irti. 5 tuntia meni kotikontein puuhatessa mutta irtosi lopulta. Toimenpiteet:

- kone lämmin
- kiinni ollut sielu irti pihdeillä kiertäen (siis johdin joka kulkee sisällä ja onneksi katkeaa syvältä)
- poralla irrotus tapille sopiva reikä noin kierteiden pituinen ja tulpan sisälle kylmä spray jäähdytys
- tappi lyödään sisään ja tulpan ympärille liotus ainetta tappia naputellessa saattaa liotus aineen sekaan ilmestyä nokea joka on hyvä merkki
- tulppaa kierretään auki varovasti kun yli 20nm voima tahtoo sen katkaista. naksahduksien saattelemana vähän kerrallaan kunnes toppaa ja vaatisi paljon lisää voimaa että liikahtaisi tai mitä ilmeisemmin katkeaisi.
- lisää liotusta ja tapin päähän naputtelua ja taas kiertämään. tätä jatkui kunnes kierre oli vapaa kannesta.
- tulpan ulos veto koska kiertyminen ei ole helpottanut. mutteri M8 1.0 nousulla ja kasa kori laattoja.
- lopulta tulppa on ehjänä kädessä ja riemu melkoinen.
- reikä puhdistetaan niin hyvin kuin se ilman oikeaa työkalua on mahdollista.
- uusi tulppa paikoilleen.

Nyt olisi enää jäljellä se toinen katkennut mutta en ole vielä perehtynyt miten tuo imusarja irtoaa pois edestä kun kaksi apukuskin puoleista ei mahdu nousemaan ylös. Uusi vuosi uutta aikaa joten eiköhän tuokin saada lopulta korjattua.

Jos vie johonkin korjaamoon hehkujen vaihtoon niin tehkää sopimus paperille siitä jos tulppa katkeaa niin kuka on maksumies. Mitä tuossa olen korjaamoja jututtanut niin yleensä meinaavat että vastuu asiakkaan ja kulut myös.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


JS

  • Vieras
Vs: 607 - Hehkutulpat (HDi)
« Vastaus #6 : 04.01.2011, 11:42:32 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=48868.0

Ei taida aina onnistua tuo hehkujen vaihto korjaamollakaan.

taantoku

  • Vieras
Vs: 607 - Hehkutulpat (HDi)
« Vastaus #7 : 05.01.2011, 00:41:32 »
Onko toi 8 mm kierteellä toi tulppa? Eihän ontto 8mm kestä mitään momenttia.:o

On 8 mm kierteellä mutta se on tiheä ja sisällä on noin 4 mm reikä. Juu, ei se kestä kovin suurta vääntöä. Sain irti sen toisenkin tulpan vaikka se katkesi vielä uudelleen. ;D Naputtelu tuntuu olevan parasta noiden irrottamiseen, kun eivät tartu kierteestä vaan tulpan rungosta.