Kirjoittaja Aihe: Sulake akkujen välille  (Luettu 12566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #30 : 17.10.2012, 17:14:29 »
haha xD mistä saa edes 70mm2 kaapelia ? 50mm2 on yleensä paketeissa se suurin koko.

Missä paketeissa?

Mistä tahansa alan liikkeestä löytyy 70 ja 95 mm2 kaapeliakin.
http://www.hata-autosahko.fi/?cat=55
http://www.google.fi/search?q=hitsauskaapeli+95mm2

Benkku

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #31 : 17.10.2012, 17:28:05 »
...akun virranantokyvyllä tai kaapelin mitoituksella ei ole kuvaamani asian kanssa mitään tekemistä.

Niinkö?

Näillä matalilla taajuuksilla ohmin lain mukaiset kaapelihäviöt rajoittavat virtaa. Akun napajännite myös notkahtaa otetun virran funktiona aina, vaikka siinä on/olisi '14.4 voltin' jännitteen työntävä laturi perässä. Laturin virranantokyky ei sekään ole kovin suuri, ellei kytkettynä ole useampaa 'normi' tai jotain rankkaa vaikkapa 300 ampeerin mallia.

Ohmin laki pätee. Häviöt kasvavat virran toiseen potenssiin. Induktiiviset komponentit (suorassa lyhyessä kaapelissa kun ei juuri ole kelan ominaisuuksia) tai jännitteen säätimen nopeus, eivät tässä ole merkittävänä tekijänä.

selami

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #32 : 17.10.2012, 18:00:45 »
Pari asiaa:

- Olet oikeassa siinä, että yleensä (lähes aina) äänentoiston ongelmien syynä on riittämätön kaapelointi. En oikein selvästi sitä alkuun kertonut. Olen koittanut kertoa ja kuvata sellaista poikkeustilannetta, jossa vain konkkien lisääminen vahvistimen tuntumaan auttaa. 

- Akun napajännite notkuu virran funktiona, kyllä. Paitsi jos laturi pystyy antamaan kaiken otetun virran. Tai vahvistimen virtanastoissa on kondensaattori, joka pystyy antamaan sen hyvin hetkellisen virtapiikin, jolloin akun napajännite ei notkahdakkaan.

-Se "kuvaamani asia" esiintyy silloin, kun vahvistimessa on "löysä" virtalähde ja laturin virranantokyky/säätimen nopeus on puutteellinen.  Silloin ei auta vaikka kaapelointi olisi moninkertainen virrantarpeeseen nähden. Syntyy parin voltin jännitevaihteluita, jotka näkyy valojen vilkkumisena ja kuuluu pahimmassa tapauksessa myös äänentoistossa. Tavallaan puhutaan jopa samasta fysiologisesta asiasta molemmat: Teho on myös jännitteen neliö jaettuna resistanssilla. Ja ne valot vilkkuu juurikin siksi, että kaapelointi jaksaa antaa kaiken tarvittavan virran sille vahvistimelle jolloin akun napajännite notkahtaa.

- Hakkurivirtalähteen rakenne saa aikaan sen, että induktanssillakin on jo merkitystä. Kun kymenien kilohertsien taajuudella toimivan hakkurin kytkintrankkujen nousu- ja laskuajat on mikrosekunteja, on kytkentähetken "taajuus" megahertsejä. Vahvistimen ottaman virran muoto on niin "rumaa", että ohmin laki ei resistiivisenä enää päde. Virta ja jännite ei ole enää samassa vaiheessa.  Asiaa pääse parhaiten tutkimaan  skoopilla. Virtakaapeliin lisätty sulake on jo vastus. Milliohmeja tai sen osia, mutta kuitenkin. Skoopin probe sulakkeen yli ja näät jännitevaihtelut ajan funktiona. Ja ne jännitevaihtelut sen "shuntin" yli on yhtä kuin virran vaihtelut. Eipä mene virtapiikit basson tahtiin, kun siinä on hakkuri imemässä sitä virtaa.

Moni asia vaikuttaa siis kokonaisuuteen. Eikä mikään ykisittäinen asia vättämättä mihinkään... ;-)

-Mika-

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #33 : 17.10.2012, 18:07:55 »
Kannattaa muistaa myös se, että huonoilla sähköillä hajottaa vahvistimenkin. Myös vahvistimen sisäiset virrat kasvavat, kun jännite tippuu. Ennen tätä yleensä kuitenkin hajoaa subwoofer. Vahvistimen ilmoitettu antoteho on riippuvainen jännitteestä. Helposti käy juuri se, että signaali menee särölle jännitteen notkahtaessa.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

ATS

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #34 : 17.10.2012, 18:21:27 »
... jännitteen notkahtaessa odottaa vahvistin hiukan aikaa ja ampuu todella "kovaa" sinne kaiuttimen keloihin/kelaan jolloin näitä vaurioita juuri tulee. Varsinkin pienillä vahvistimilla juuri rikotaan isoillakin watti-tehoilla olevia kaiuttimia.

taikuriz

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #35 : 17.10.2012, 20:03:48 »
Benkku. Katos vaa en tiennykkää :D Tai siis tiesin että esim. hitsauskaapelia voi laittaa virtajohdoks, mutta että noinkin paksua?! Nooh.. kutakuinkin aika turhaa laittaa noin paksua ? Tai siis joo,sähköä kulkee enemmän, mutta eise 3.6kw noin isoa kaapelia tarvitse.

ATS

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #36 : 17.10.2012, 20:17:49 »
;D ;D ;D
Kulkeehan se ellei liian iso yritä pienestä putkesta 8)

Ville67

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #37 : 17.10.2012, 20:30:48 »
Tarvittava kaapelin paksuus riippuu myös käytetystä kaapelin pituudesta. Jos oletettaisiin käytettävän auton omaa akkua moottoritilassa, ja 3600 watin kuorma olisi paksissa, kaapelin edestakainen pituus olisi noin 6 metriä.

50mm2 kuparikaapelille, tuolla pituudella, saadaan mitättömältä tuntuva 0,002016 vastus. Mutta jos tuosta ajetaan 300 ampeerin virta, jännitehäviöksi tuleekin jo 0,6 volttia. Tuo virta ja jännitehäviö aikaansaa siis tuohon kaapeliin 180 watin lämmitystehon!!

Kun kyseessä on noinkin pienet vastukset joista tuota virtaa ajetaan läpi, alkaa mm. liitosresistanssien vaikutus nousta merkittävään osaan...

Benkku

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #38 : 17.10.2012, 22:12:54 »
...mutta jos tuosta ajetaan 300 ampeerin virta, jännitehäviöksi tuleekin jo 0,6 volttia. Tuo virta ja jännitehäviö aikaansaa siis tuohon kaapeliin 180 watin lämmitystehon!!


Bingo, taisit olla ensimmäinen joka ymmärsi, mistä on kysymys.

Otetaan tämä sama linkki, jo kolmannen kerran.
http://www.energy-solutions.co.uk/cable_conductor.html

Taipuisa hitsauskaapeli on DC-asennuksiin soveltuvaa, koska tyypillisesti sisältää ohuita säikeitä paljon - esim. eräs 95mm2 kaapeli 2990x0.2mm.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 22:51:53 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #39 : 17.10.2012, 22:15:36 »
...eise 3.6kw noin isoa kaapelia tarvitse.

Katsopa tuota edellistä linkkiä, 50 mm2:n ja 300A:n kohdalta.

Kyseiseen asennukseen, 'ei riitä' 50 mm2:n kaapeli - mitenkään.

Ajoneuvoihin tarkoitetut kaapelit määrittelee ISO 6722 standardi esim. class A (80 °C) eriste, class B eriste (105 °C), C (125 °C) ja D (150 °C).
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 22:52:11 kirjoittanut Benkku »

jsantala

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #40 : 18.10.2012, 10:13:35 »
Kiitos, Benkku, tuosta linkistä. Olenkin tuloksetta etsiskellyt tuollaista selkeää taulukkoa aiheesta.

taikuriz

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #41 : 18.10.2012, 14:40:57 »
Mä oon todella huono sähkömies, joten en ymmärrä kyllä tuosta taulukosta mitään.

http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuote=544&merkki=5&mallisto=40&teksti=GZPK50X

Mä ostin sillon tollasen paketin ja ihan hyvin on toiminut :)

Ville67

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #42 : 18.10.2012, 15:51:07 »
Varmasti toimii ihan hyvin, mutta ei sinulla tehoa olekaan 3600 wattia  ;)

Hieman on rimpulan näköinen tuo sulake ja "kaapelikengät", mutta ehkä noistakin virtaa saa ajettua läpi jos liitosten kanssa on huolellinen. Verrattaessa teollisuudessa samoilla virroilla käytettävään tavaraan, nuo ovat kovin lelun näköisiä, etenkin kontaktit ja niiden ylimenovastukset pistää mietityttämään.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #43 : 18.10.2012, 18:03:46 »
Kyllä ANL sulakkeella ainakin paremman kontaktin saa kuin lasiputkisulakkeella.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Ville67

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #44 : 18.10.2012, 18:12:21 »
Ehkä sillä "pellinpalalla" saa tosiaan paremman kontaktin kuin lasiputkisulakkeella. Mutta tämä on tavara mitä käytetään teollisuudessa. Hieman enemmän materiaalia, johon saadaan luotettava kontakti, suurelle pinta-alalle.

http://img.directindustry.com/pdf/repository_di/29667/nh-low-voltage-fuse-system-258_1b.jpg