Auto: 2005 407 2,2 Sport (94 000 km).
Osa 1:
Pösö kävi katsastuksessa ja katsastusmies havaitsi, että oikea etupyöränlaakeri on väljä. Seurauksena korjauskehoitus. Auto on tänään ollut korjaamolla ja kustannusarvio on 340 euroa. Laakerin osuus 140eur, ja työn ja suuntauksen osuus loput 200euroa. Eli melkoisen arvokkaasta osasta on kyse.
Asentaja kertoi, että selvästi havaittavissa veden pääsy laakeriin ja siitä seurannut ruostuminen. Ilmeisesti ei ole kovinkaan outoa, että 407:ssa menee näillä kilometreillä laakerit? Eipä ole vain ennen tullut näin heikkoa tavaraa vastaan. Pikainen tiedustelu maahantuojalle antoi asiakaspalvelullisesti aika tylyn vastauksen. Lisäinformaationa maahantuoja ilmoitti ihmetellessäni että "eipä taida olla valmistevika" ja "ihmiset odottavat liikoja". Ymmärrän toisaalta tilanteen ja ei tässä nyt liikoja odoteta, mutta olisihan se toivottavaa että osat kestäisivät hieman enemmän tai virhe myönnettäisiin.
Osa 2:
Auto on taas kotona. Laakeri 140,-, 2h työtä ja pyörien suuntaus. Yheensä 340,- Kaveri kyllä meinasi, että suuntaus pitää tehdä vaihdon jälkeen. Lisäsi myös että voi olla kotikonstein aika vaikea homma. Tiedä sitten. Kertoi vaihtaneensa viimeviikolla toiseen 407:aan myös laakerin, tosin kuskin puolelle. Suuripiirtein saman verran kilometrejä. Kuulemma ei kovin usein ole joutunut vaihtamaan näin vähän ajettuihin autoihin laakereita. Huoltoliike ei muuten ollut merkkiliike ja laakeri oli tarvike. Vastaava olisi pösön liikkeessä ollut vielä kalliimpi. Positiivista: Kuskin puolella ei ollut yhtään väljää. Toistaiseksi.
Osa 3:
Se siitä ilosta. Nyt hajosi kuskin puolen laakeri. Kauhea jurina ja selvä klappi, kun heiluttelee rengasta ilmassa. 98 000 km ja molemmat laakerit edestä rikki. Samalla löytyi väljä alapallonivel.